نگاهی به عملکرد سینمایی دولت های نهم و دهم

عصر فراموشی یاران محمود احمدی‌نژاد


کد 126703  |  گزارش  |  سیاسی  |  سیاست داخلی  |  1395/03/04

امروز علی اکبر جوانفکر مشاور محمود احمدی نژاد در پیام خود، موفقیت اصغر فرهادی و شهاب الدین حسینی را در کسب جایزه جشنواره بین المللی فیلم کن، به ملت بزرگ ایران و بویژه جامعه سینمایی و هنری کشور تبریک گفته است. همان جامعه سینمایی و هنری که در دوران ریاست رئیس دولت های نهم و دهم بیشترین ضربه ها و فشارها را تحمل کرد. او به کارگردانی پیام تبریک ارسال کرده است که در گفت و گویی با روزنامه ماینیچی در اردیبهشت ماه 1393 در رابطه با سینما در دوران احمدی نژاد گفته بود: « دوران دولت پیشین به جهت سختگیری در سانسور، دوران تاریک برای سینمای ایران بود.»

اعتمادآنلاین – از همان دقایق اولیه  کسب نخل طلایی توسط اصغرفرهادی کارگردان فیلم فروشنده و شهاب حسینی بازیگر این فیلم در جشنوراه فیلم کن، پیام های تبریک به این دو هنرمند کشورمان آغاز شد. اهالی هنر و سینما در شبکه های اجتماعی پیام های تبریک خود را منتشر کردند اما تنها این تبریک ها مختص به اهالی این حوزه نبود و چهره های سیاسی نیز دست به کار شدند تا برای این دو هنرمند کشورمان پیام تبریک بفرستند. حالا که چند روز از کسب این جایزه توسط هنرمندان کشورمان می گذرد، همچنان موج ارسال پیام های تبریک به اصغرفرهادی و شهاب حسینی ادامه دارد. در این میان علی اکبر جوانفکر نیز از مشاوران محمود احمدی نژاد با این موج همراه شده و پیام تبریکی برای این دو هنرمند ارسال کرده است.  جوانفکر در پیام خود، موفقیت اصغر فرهادی و شهاب الدین حسینی را در کسب جایزه جشنواره بین المللی فیلم کن، به ملت بزرگ ایران و بویژه جامعه سینمایی و هنری کشور تبریک گفته است. همان جامعه سینمایی و هنری که در دوران ریاست رئیس دولت های نهم و دهم بیشترین ضربه ها و فشارها را در آن دوران تحمل کرد و حالا جوانفکر از یاران نزدیک احمدی نژاد در نقشی ظاهر شده که چنین اتفاقاتی برای او مهم است اما نکته در اینجاست که در طول سالهایی که اهالی هنر و سینما دچار مشکلات فراوانی بودند چرا او نسبت به مشکلات سینماگران واکنشی نشان نداد و حالا امروز در پیام خود سیاسی بودن جایزه اهدایی به فرهادی و حسینی را غیرقابل قبول دانسته و در مقابل افرادی که مخالف حضور ایران در جشنواره فیلم کن هستند، گفته است که : این ادعا پذیرفتنی نیست زیرا این دو هنرمند ایرانی اولا دارای ظرفیت های سطح بالای حرفه ای در کار خود هستند و کسانی که داعیه سیاسی بودن این جایزه را دارند در واقع می خواهند توانایی های تخصصی این دو هنرمند ایرانی را به چالش بکشند و از سوی دیگر چنین وانمود سازند که آنها با نظام جمهوری اسلامی که برامده از خون شهدا و استقامت ملت بزرگ ایران در برابر نظام سلطه است ، زاویه دارند که این امر نیز کاملا خلاف واقعیت است. 

اصغرفرهادی: دوران احمدی‌نژاد، دوران تاریکی برای سینمای ایران بود

جوانفکر امروز ( 4 خرداد ماه ) به کارگردانی پیام تبریک ارسال کرده است که او در گفت و گویی با روزنامه ماینیچی در اردیبهشت ماه 1393 در رابطه با سینما در دوران احمدی نژاد گفته بود: « دوران دولت پیشین احمدی نژاد به جهت سختگیری در سانسور، دوران تاریک برای سینمای ایران بود. بزرگترین مشکل این است که خطوط قرمز فرهنگی به طور دقیق تدوین نشده است و به همین جهت، خطوط قرمز همانند آب و هوا به شکل لحظه ای تغییر می کند.»

فعالیت های دولت های نهم و دهم برای هنر فقط روی کاغذ بود

احمدی نژاد و یارانش در دورانی که سکان اداره کشور را در دست داشتند، مدعی هستند که برای اهالی هنر و سینما فعالیت های مثبتی انجام دادند. آنها مدعی هستند که شورای عالی سینما در دوره محمود احمدی نژاد ـ از دی 1389 تا 21 شهریور 1391 ـ شش بار تشکیل جلسه داد که در چندین جلسه محمود احمدی نژاد نیز حضور داشت. آنها همچنین مدعی هستند که در این نشست‌ها برخی مشکلات سینما مطرح و حتی مصوباتی برای ارائه خدمات به سینماگران 2000 مسکن تحت عنوان مسکن مهر در نظر گرفته شد. اما دولت های نهم و دهم ید طولایی در کاغذبازی در همه عرصه ها داشته اند و اکثر اقداماتشان تنها روی کاغذ بوده است تا در جامه عمل و بر همین اساس قریب به اتفاق مصوبات این نشست‌ها، منجر به نتایج ملموس و اجرایی نشد و نظیر مصوبات سایر شوراهای عالی روی کاغذ ماند.

صندوقچه توقیف ها در دولت احمدی نژاد

اتهام های زیادی در دوران ریاست محمود احمدی نژاد به سینما و اهالی آن زده شد. از بی اعتنایی به دین تا بی اعتنایی به اخلاق و انقلاب، که در نهایت همه این مباحث باعث شد سینما در آن دوره هشت ساله زیر تیغ سانسور و محدودیت سلیقه ای برود. 
در دولت های نهم و دهم فیلم های زیادی در صندوقچه توقیف قرار گرفتند. فیلم هایی چون خانه پدری از کیانوش عیاری و قصه های رخشان بنی اعتماد از این جمله هستند. حتی در دولت دهم وقتی فیلم عصبانی نیستم رضا درمیشیان در جشنواره فیلم فجر سال 92، به عنوان فیلم منتخب جشنواره نام برده شد، به واسطه واکنش دلواپسان و گروه های خاص ناگهان تحت تاثیر لابی ها، جوایز به فیلم دیگری اهدا شد.

از دیگر فیلم هایی که دوره ریاست محمود احمدی نژاد در کمد توقیفی ها قرار گرفت، فیلم آشغال های دوست داشتنی از امیرحسین یوسفی بوده است که به گفته چهره های سیاسی و فرهنگی این فیلم  برای آشتی ملی بوده است.
تیغ توقیف فیلم ها در دولت های نهم و دهم، گریبان گیر ابراهیم حاتمی کیا هم شد و فیلم گزارش یک جشن که در سال 89 ساخته شده بود و در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد هیچ وقت اجازه اکران عمومی پیدا نکرد. 
کمال تبریزی نیز از دیگر کارگردانانی بود که در دوران احمدی نژاد با محدودیت مواجه شد. کارگردان فیلم مارمولک که با اعمال سلیقه و گروه های خودسر به خوبی آشنا هست برای فیلم پاداش همچنان منتظر اکران فیلم خود است. فیلمی که بیش از 5 سال است در صندوقچه توقیف قرار گرفته است. 

از دیگر فیلم هایی که در دوران احمدی نژاد اجازه اکران پیدا نکرد می توان از صد سال به این سال ها به کارگردانی سامان مقدم، بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی، پریناز به کارگردانی بهرام بهرامیان، مهمونی کامی به کارگردانی علی احمدزاده، سپید و سیاه به کارگردانی قاسم جعفری که فیلمی درباره اتفاقات سال 1388 است، نقش نگار به کارگردانی علی عطشانی و .... نام برد. 

از بازگشایی خانه سینما تا اکران فیلم های توقیفی در دولت یازدهم

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در انتخابات خرداد ماه 1392 و صحبت های او در رابطه با آزادی بیان در حوزه فرهنگ و هنر امید به سینمای ایران بازگشت. بازگشایی خانه سینما، صدور پروانه نمایش برای برخی از فیلم های توقیف شده در دولت گذشته و دلجویی از سینماگران خانه نشین و زخم خورده از سیاست های محمود احمدی نژاد، از اقدام های مثبت و امیدوار کننده دولت یازدهم بوده است.
در شهریورماه 1392 خانه سینما بازگشایی شد و این نخستین گام های دولت تدبیر و امید در جهت تحقق شعارهای حوزه فرهنگ و هنر بود. 

پیشتر رضا میرکریمی، کارگردان سینما و مدیرعامل خانه سینما، در مورد وعده های رئیس جمهور در زمینه سینما به یورونیوز گفته بود که: «واقعیت این است که رئیس جمهور توانسته است به بخشی از وعده های خود عمل کند، از جمله کم کردن احساس ناامنی در فضای فرهنگی و برقراری رابطۀ توأم با احترام با هنرمندان و همچنین بازگشایی خانه سینما بعنوان سمبل پایداری یک نهاد مدنی هنری . ولی واقعیت این است که این کافی نیست.»

در دولت حسن روحانی حالا بیش از یک سال است که سینمای هنر و تجربه با تلاش های حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در حال فعالیت است. سینمایی که خیلی زود مخاطبان زیادی برای خود کسب کرد. حتی برخی از فیلم هایی که در دولت های نهم و دهم توقیف شده و اجازه اکران پیدا نکرده بودند در این سینما اکران شد، که از این فیلم ها می توان از«گس» ساخته کیارش اسدی زاده و ماهی گربه، آمین خواهیم گفت ساخته سامان سالور، پرویزساخته مجید برزگر و ... نام برد.

اهالی حوزه هنر و سینما گویا از توقیف و محدودیت رهایی ندارند و در دولت یازدهم نیز طعم توقیف را تجربه کردند اما نه از سوی دولت حسن روحانی بلکه از سوی گروه های خودسر که با اعمال سلیقه ها و فشار به وزارت ارشاد مانع از اکران برخی از فیلم هایی شدند که مجوز اکران عمومی دریافت کرده بودند. توقیف فیلم های «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری، « عصبانی نیستم» ساختۀ رضا درمیشیان، «رستاخیز» ساختۀ محمدرضا درویش به دلیل اعتراض ها و فشارهای گروه ها و رسانه های تندرو از این جمله بودند.  همچنان خیلی از فیلم هایی که در دولت های نهم و دهم برچسب توقیف به آنها خورده، همچنان در صندوقچه فیلم های ممنوعه نگهداری می شوند. 



 |  احمدی نژاد | سینما |
آخرین خبرها