انتقاد حجت اشرف‌زاده از مافیای موسیقی در ایران


کد 152889  |  خبر  |  فرهنگی  |  موسیقی و تجسمی  |  1396/10/20

حجت اشرف‌زاده گفت: مافیا در عرصه موسیقی متعلق به پخش موسیقی یا به اصطلاح تبدیل به چهره کردن برخی اشخاص است. به گفته او کافی است که برنامه‌گذاران باور کنند موسیقی ایرانی با اشکال متفاوتی که در خود دارد همچنان مخاطب دارد و اگر کم لطفی‌ها کمتر شود مطمئنا آثار خوبی همچون پروژه 30 خلق خواهد شد.

اعتمادآنلاین| حجت اشرف‌زاده با اشاره به نامناسب بودن برخی قطعات که این روزها منتشر می شود و دور از فرهنگ ایرانی اسلامی است توضیح داد: گاهی قطعاتی منتشر می‌شود که از لحاظ کلام ضعف‌های بسیار زیادی دارند. این روزها در عرصه ادبیات خوانندگان به ویژه آنها که جوان‌تر هستند مسیر لس‌آنجلسی و ضعیف را که پس‌رفت در موسیقی است طی می‌کنند. جالب این است که برخی از همین افراد مدعی در ترانه هستند و ادعا کرده‌اند که انقلابی در عرصه ترانه ایجاد کرده‌اند که این موضوعات و ادعاها برای من بسیار خنده‌دار به نظر می‌رسد.

اشرف‌زاده ادامه داد: خوانندگان باید در پرورش قطعه‌ای که ماندگار باشد دقت بیشتری کنند. در تمام این سالها غزل‌سرایانی چون محمدعلی بهمنی و حسین منزوی شاگردانی چون علیرضا بدیع و امید صباغ‌نو را پرورش داده‌اند و در طرف مقابل موسیقی لس آنجلسی که تا حدودی ترویج پیدا کرده است رو به افول رفته و همه این را می‌دانند.

او موسیقی‌های لس‌آنجلسی را تکرار تجربه‌های شکست خورده و در مسیر پسرفت عرصه موسیقی عنوان کرد و افزود: شعر و موسیقی خوب همواره راه خود را پیدا می‌کند و ماندگارتر است. تاریخ و گذشت زمان نشان داده است که در دوره‌ای موسیقی کافه‌ای رواج داشت و همزمان غلامحسین بنان آواز نیز در همان دوره می‌خواند و در حال حاضر و پس از گذشت سال‌ها همه ما قطعات تا بهار گلنشین و الهه ناز را در ذهن داریم اما آثار پرفروش و کافه‌ای گذشته در ذهنمان ثبت نشده و اگر باشد هم برای تمسخر و خنده است.

این خواننده راه‌حل رهایی از وضعیت موسیقی لس آنجلسی را تولید آثار نو برای نوجوانان و جوانان دانست و عنوان کرد: بدون شک تاریخ موسیقی و آثار لس آنجلسی را فیلتر خواهد کرد، بنابراین باید هنرمندان عرصه موسیقی به جای دلخوش بودن به چند جیغ و هورای زودگذر به فکر این باشند که نامی از خود در تاریخ به یادگار بگذارند.

اشرف زاده وجود مافیا در موسیقی را متعلق به بخشی از این عرصه دانست و ابعاد جدید آن را این گونه شرح داد: مافیا در عرصه موسیقی متعلق به پخش موسیقی یا به اصطلاح تبدیل به چهره کردن برخی اشخاص است. در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام چهره‌های جدید کاملا به مردم خورانده می‌شوند. با هزینه‌های چند صد میلیونی و باورنکردنی موسیقی را در فضای مجازی بدون هیچ قانونی و با تکرار در کانال‌ها و صفحات مجازی به شکلی پیش برده‌اند که به تدریج خواننده و قطعات او بر مردم و مخاطبان خورانده شود. این رقابت ناسالم است چون خواننده‌ای با توان مالی پایین‌تر توان رقابت با تیمی که فرد را به شهرت رسانده و برایش کنسرت برگزار می کند ندارد.

وی درباره روی دیگر سکه عرصه موسیقی نیز اظهار کرد: آهنگسازان و شعرای خوب و خواننده‌های خوش‌صدا در این عرصه فعال هستند که مخاطبان نیز آنها را می‌شناسند از مسیر کاملا طبیعی آلبوم منتشر و مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند بدون اینکه تظاهری در هنری که دارند داشته باشند، اما در ماه‌های گذشته چهره های عجیب می بینم که صدا و شهامت آنها از نظر من خنده دار است وصرفا به دلیل وجود تلگرام و اینستاگرام توانسته‌اند به عنوان خواننده معرفی شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: البته در فضای فعلی وجود برخی اجراها را می‌توان به عنوان اجرای موفق نام برد پروژه 30 توسط همایون شجریان و تیم بسیار خوب برادران پورناظری از اجراهایی است که در فضای کنونی دیدنی و ثبت شدنی است. مردم با همه افت و خیزهایی که در عرصه موسیقی وجود دارد نزدیک به 40 شب با خرید بلیت‌هایی که بیش از 3 هزار نفر در هر شب است از این کنسرت استقبال کردند.

منبع: میزان

 |  موسیقی سنتی |
آخرین خبرها