کد خبر: 123520
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

افخمی، برنامه‌ زنده و ... / آیا «هفت» جان می‌گیرد؟

تا قبل از آغاز پخش ویژه‌برنامه‌ی «هفت» در شب‌های جشنواره، می‌شد به‌صراحت گفت «هفت» افخمی بافاصله، پایین‌تر از«هفت» جیرانی قرار می‌گیرد و علاوه بر همراه نساختن علاقه‌مندان و دوستداران سینما با برخی از اهالی سینما هم درافتاده است.

افخمی، برنامه‌ زنده و ... / آیا «هفت» جان می‌گیرد؟
کد خبر: 123520
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ ۲۳:۰۰:۰۰

افخمی در تمام جمعه‌شب‌هایی که «هفت» را روی آنتن برد، از این برنامه‌ی حدوداً سه‌ساعته، یک جُنگ کاملاً شخصی ساخته بود که گاهی اوقات شبیه یک کلاس سینمایی خسته‌کننده، و گاهی در نقش مخرب مدیران سینمایی و برخی همکارانش عمل می‌کرد. او با گنجاندن آیتم‌های طولانی و خسته‌کننده در برنامه‌اش کاری کرد تا مخاطبانی که بعد از پایان برنامه کاملاً سفارشی گبرلو و پس از وقفه‌ای چندماهه انتظار یک برنامه‌ی سینمایی متفاوت و تازه‌نفس را می‌کشیدند، دل‌زده و ناامید شوند.

افخمی در سینمای ایران، کارگردان قابل‌احترامی بوده و هست. او به خاطر سواد سینمایی‌اش و چند فیلم خوبی که در کارنامه‌اش دارد، در بین اهالی سینما چهره‌ای مقبول و با دانش به‌حساب می‌آید. سینما را خیلی خوب می‌شناسد و به مسائل مختلف آن، از کارهای تکنیکی فیلمسازی گرفته تا اکران و ... اشراف دارد، اما با این اوصاف افخمی در تمام برنامه‌هایی که طی چند هفته‌ی گذشته روی آنتن برد، نشان داد برعکس جیرانی، دنیای رسانه را خوب نشناخته و از کارکرد رسانه در حوزه سینما بی‌اطلاع است.

مصاحبه‌های طولانی و خسته‌کننده با چهره‌هایی نه‌چندان جذاب مثل بیژن نوباوه یا نادر طالب‌زاده - برعکس آنچه مثلاً در مورد گفت‌وگو با حمید مجتهدی رخ داد - که هرکدام بیش از سی یا چهل دقیقه وقت برنامه را می‌گیرد، قرار دادن آیتم کامیک انیمیشن هفتگی «عبود بیفو» فیلمساز جوانی که به فضا می‌رود و با خوشمزگی‌هایش به مدیران سینمایی طعنه می‌زند، به‌علاوه سرمقاله‌های عجیب‌وغریب افخمی که احتمالاً فقط خودش از آن‌ها لذت می‌برد و البته اداواطوارهای مجری بخش هفت نگاه که نحوه‌ی بیانش یک گرته برداری لوس و بی‌نمک از مجریان بخش خبری «۲۰:۳۰» هست، کاری کرده بوند تا هفت تبدیل به برنامه‌ای ملال‌آور شود که غیر از مشکلات رسانه‌ای‌اش، به خاطر موضع‌گیری‌های مجری آن، دشمنانی هم در بین اهالی سینمایی پیدا کرده بود.

بهروز افخمی اما سه‌شنبه‌شب و با یک‌شب تأخیر برای اولین بار برنامه‌ی «هفت» را به‌صورت زنده روی آنتن برد تا اولین ایراد این برنامه در سری جدید رفع شود و حتی آن‌هایی که طی جمعه‌های گذشته از «هفت» دل‌زده و ناامید شده بودند منتظر اتفاقات بهتری در آن باشند.

افخمی که دست‌ودلش از اجرای برنامه زنده می‌لرزید و در دقایق اولیه برنامه هم کاملاً سردرگم بود در همان لحظات ابتدایی حضور روی آنتن به این نکته اشاره کرد که چون تدوین را خوب بلد است، برنامه را به‌صورت ضبط‌شده روی آنتن می‌برد و بخش‌های مرده و تکراری مصاحبه‌ها و بخش‌های مختلف را درمی‌آورد.

با این حساب مشخص شد، علی‌رغم حرف‌وحدیث‌های قبلی و برخلاف شنیده‌ها، نه مدیران سیما بلکه خود افخمی اصرار داشته که برنامه «هفت» را به‌صورت ضبط‌شده و تولیدی روی آنتن بفرستد و با این حساب بخش عمده‌ای از کاهش جذابیت‌های برنامه هفتگی پخش‌شده در جمعه‌شب‌های گذشته تقصیر شخص استاد است.

جالب اینکه افخمی به حساسیت‌هایش روی تدوین حتی در مصاحبه با ایوبی هم اشاره‌کرد و او را وادار ساخته بود گزیده حرف بزند، اما مشخص نیست چطور مصاحبه‌های طولانی و کسل‌کننده با نوباوه، طالب‌زاده و میهمان‌هایش را تدوین کرده یا آیتم‌های برنامه‌های گذشته را به هم چسبانده بود که هیچ‌کس نمی‌توانست تا پایان برنامه پای تلویزیون بنشیند.

بااین‌حال برنامه زنده‌ی «هفت» که سه‌شنبه‌شب و در اولین دقایق بامداد چهارشنبه روی آنتن رفت باوجود تمام نقص‌هایش بیشتر ازآنچه خود افخمی دوست داشت، شبیه یک جُنگ سینمایی جذاب بود. هرچند در این برنامه و به خاطر تغییر کنداکتور و کاهش زمان، مهم‌ترین قسمت برنامه یعنی نقد فیلم بسیار کوتاه شد، اما در کل برای اولین برنامه زنده بد نبود و می‌شود از شب دوم منتظر اجرای پخته‌تر و البته چیدمان درست‌تری در آیتم‌های مختلف بود.

دعوت از یک کارگردان جوان و شنیدن حرف‌های جذابش، مصاحبه صدر عاملی با دو بازیگر جوان - که قرار است هر شب انجام شود - گزارش‌ها و مصاحبه‌های مردمی از جشنواره، گفت‌وگو با عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره، پخش حاشیه‌ها و البته صحبت با جیرانی درباره فضای کلی فیلم‌ها برنامه نسبتاً پروپیمانی را شکل داد که برعکس برنامه‌ی مرده جمعه‌شب‌های گذشته می‌شد تا ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه‌ی بامداد پای آن نشست.

هرچند مصاحبه صدر عاملی با بازیگران به‌صورت کلی بسیار سطحی و سردستی انجام شد و به‌جای صحبت درباره‌ی فیلم‌ها به تعریف و تمجیدها گذشت، گفت‌وگو با جیرانی در شب اول درنیامد یا بخشی از حاشیه‌های جشنواره به گله گذاری‌های عوامل «هفت» از مسئولان جشنواره اختصاص یافت- مثل‌اینکه چرا مکان برنامه‌ی «هفت» را در برج میلاد خراب کرده‌اند یا چرا با عوامل این برنامه برخورد خوبی نشده؟ اما این ایرادها را می‌توان به ناپختگی افخمی و همکارانش در روبه‌راه کرده برنامه‌ی زنده و رساندن بخش‌های مختلف ارتباط داد و در شب‌های آینده منتظر برنامه بهتر و کامل‌تری بود که حداقل به لحاظ جذابیت و کارکرد رسانه‌ای‌اش درست عمل می‌کند و در این چند شب از آن کلاس شخصی سینما که ریتم کند و خسته‌کننده‌ای داشت فاصله می‌گیرد.

منبع : خبر آنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها