انتقاد از کودتای 28مرداد در مناظره دموکرات ها

در ششمین مناظره انتخاباتی دو نامزد اولیه حزب دمکرات، برندی سندرز بار دیگر از عادی‌سازی مناسبات با تهران، شبیه احیای روابط آمریکا و کوبا، دفاع کرد. هیلاری کلینتون گفت کارهای زیادی باید انجام شود، پیش از آنکه بتوان به عادی‌سازی روابط، حتی، فکر کرد.

انتقاد از کودتای 28مرداد در مناظره دموکرات ها
کد خبر: 123648
|
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰

در ششمین مناظره انتخاباتی دو نامزد اولیه حزب دمکرات، برندی سندرز بار دیگر از عادی‌سازی مناسبات با تهران، شبیه احیای روابط آمریکا و کوبا، دفاع کرد. هیلاری کلینتون گفت کارهای زیادی باید انجام شود، پیش از آنکه بتوان به عادی‌سازی روابط، حتی، فکر کرد.
سناتور برنی سندرز در مناظره ۲۲ بهمن ماه گفت «حرف زدن با دوستان آسان است، حرف زدن با دشمنان است که کار سختی ا‌ست. فکر می‌کنم باید هر دو را انجام داد».
به گفته سندرز، در طول زمان هدف، پیدا کردن راه تعامل با دشمنان ایالات متحده است؛ «نه فقط نادیده گرفتن آنها».

اما کلنیتون گفت «فکر نمی‌کنم هنوز بتوان به عادی‌سازی روابط فکر کرد. چون در مورد ایران هنوز کارهای زیادی مانده که باید به پایان برسانیم. بله! آنها باید دست از حمایت دولتی از تروریسم بردارند، آنها باید دست از ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه، که به هرج‌ومرج بیشتر انجامیده، بردارند. آنها باید از سوریه خارج شوند، باید از حمایت از حزب‌الله [لبنان] و حماس دست بکشند. باید از انتقال موشک به غزه، که می‌تواند علیه اسرائیل استفاده شود، خودداری کنند… هنوز کارهای زیادی مانده، قبل از آنکه بتوان در مورد عادی‌سازی روابط با ایران سخن گفت».
انتخابات مقدماتی دو حزب اصلی جمهوری‌خواه و دمکرات آغاز شده است؛ کلینتون در نخستین آنها در آیووا، به سختی توانست اندکی از سندرز پیشی بگیرد و در دومین، در نیوهمپشایر، پیروز میدان، برنی سندرز بود.

در مناظره در میلواکی، کلینتون از بخشی از برنامه‌‌های سندرز انتقاد کرد؛ سیاست خارجی، از جمله موضوع ایجاد رابطه با جمهوری اسلامی یا نحوه روابط با روسیه، از مواردی بودند که دو طرف در مورد آن به بیان نظرات متفاوتی پرداخته‌اند.

این نخستین بار نیست که دو طرف از مواضع خود در مورد نحوه ایجاد احتمالی رابطه با تهران دفاع می‌کنند. برخی مناظره‌های پیشین کلینتون و سندرز، نیز به بحث درباره ایران گذشته و کلینتون با انتقاد شدید از سندرز تاکید کرده که دیدگاه او درباره «لزوم عادی‌سازی روابط» با تهران «اشتباه» است.

برنی سندرز سیاست خارجی خانم کلینتون را تحت تاثیر تفکرات هنری کسینجر، وزیر خارجه آمریکا در دهه هفتاد سده گذشته، می‌داند و می‌گوید کسینجر «یکی از مخرب‌ترین وزیران خارجه در تاریخ آمریکا بود».وی تاکید کرد: اما نکته ای که در سیاست خارجی باید به آن توجه کرد، این است که بدانیم بعد از سرنگونی اینها چه اتفاقی می افتد. به عنوان مثال در لیبی دیدیم که آمریکا و متحدانش قذافی را سرنگون کردند اما خلا سیاسی به وجود آمد و داعش آن را پر کرد. اما این چیز جدیدی نیست و به پنجاه سال قبل بمی گردد. آمریکا و انگلیس با سرنگون کردن دولت مصدق باعث شدند شاه دیکتاتور وحشتناک در این کشور به قدرت بازگردد، که نتیجه آن انقلاب اسلامی بود و حالا نیز شاهد پیامدهای ناخواسته آن هستیم. من اگر رئیس جمهور شوم هرگز نخواهم گذاشت مردان و زنان ارتش در جنگ های خاورمیانه گرفتار شوند.


خانم کلینتون، از تلاش‌های جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای جلب توافق روسیه به ایجاد آتش‌بس در سوریه حمایت کرده است. اما می‌گوید روسیه در سوریه «به دنبال داعش یا هیچ گروه تروریستی دیگری نرفته است».

به گفته برخی نهادها و مقام‌های غربی، از جمله رهبران آمریکا یا بریتانیا، پیمان آتلانتیک شمالی و برخی نهادهای ناظر، بسیاری از حملات روسیه در سوریه، نه علیه گروه‌های افراطی که علیه شورشیان مورد حمایت غرب انجام می‌شود. روسیه می‌گوید برای مقابله با «تروریست‌ها» در حال حمایت از «دولت مشروع سوریه» است.​

برنی سندرز می‌گوید مردم آمریکا «خواستار یک انقلاب سیاسی» هستند. هیلاری کلینتون از برنامه‌های سندرز انتقاد کرده و می‌گوید نتیجه آنها بزرگ شدن بیش از حد دولت مرکزی است.

خانم کلینتون می‌گوید نتیجه برنامه‌های سندرز بزرگ شدن دولت فدرال، ۴۰ درصد بیش از آنچه اکنون هست، خواهد بود. او معتقد است، برنامه‌های سندر در رابطه با بیمه و تندرستی همگانی، نیز نتایج مخربی برای برنامه بیمه همگانی تصویب‌شده موسوم به «بیمه اوباما» یا «اوباماکر» دارد و بار دیگر به تنش‌های سیاسی دامن خواهد زد.

سندرز اما گفته است به دنبال از میان برداشتن «اوباماکر» نیست، فقط می‌خواهد کاری کند که در آمریکا هم مانند عمده کشورهای صنعتی دیگر، همه مردم از بیمه‌های درمانی برخوردار شوند.
مسئله برابری تباری و نژادی نیز بیش از گذشته در مناظره دو طرف مطرح شده است. هر دو خواستار تغییراتی هستند که تقابلات نژادی را کاهش داده و برابری‌ها را بیشتر کند.
انتخابات مقدماتی بعدی در ایالت نوادا و کارولینای جنوبی برگزار می‌شود؛ ایالت‌هایی که شمار بیشتری از سیاه‌پوستان و لاتین‌ها را در خود جای داده است. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که این دو دسته به کلینتون تمایل بیشتری دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها