کد خبر: 123688
|
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

نگاهی به لیست ها و ائتلاف های کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری

رقابت دو فهرست

سرنوشت کرسی های پنجمین مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند ماه با رای مردم تعیین می شود، شاید این مهمترین انتخابات مجلس خبرگان رهبری در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران باشد.

رقابت دو فهرست
کد خبر: 123688
|
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰

چیزی بالغ بر 801 نفر در صف ثبت نام خبرگان رهبری ایستادند که از این تعداد 19 نفر از خانم های مجتهده نیز حضور داشتند و در نهایت با نتایج شگفت انگیز در بررسی صلاحیت های انتخاباتی 161 نفر تایید شدند. زمان تبلیغات خبرگانی ها با عدم احراز صلاحیت بزرگانی چون آیت الله امجد، موسوی بجنوردی و سید حسن خمینی فرا رسید. رقابت بر سر 86 کرسی است و قرار است مجتهدانی روی این صندلی ها بنیشینند که ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهند، همان وظیفه ای که بواسطه آن صلاحیت سید حسن خمینی نوه امام خمینی (ره) از سوی شورای نگهبان قانون اساسی رد شد.
با ثبت نام پر تعداد روحانیون و غیر روحانیون برای خبرگان رهبری به نظر می رسد این دوره از دیگر ادوار این مجلس مهم تر باشد، حتی ایت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز نسبت به ثبت نام های پر تعداد، انتقاد کرد. حالا چیزی نزدیک به 13 روز مانده به انتخابات خبرگان رهبری ، بر خلاف ادوار گذشته فعالیت های گسترده و چشمگیری از سوی کاندیداهای تایید شده انجام می شود. در این دوره از انتخابات خبرگان رهبری، لیست ها و ائتلاف های مختلفی شکل گرفته است، حتی افراد نیز دست بکار شدند و لیست های جداگانه منتشر کردند.
"خبرگان مردم"؛ این همان لیستی است که در محافل مختلف به آیت الله هاشمی رفسنجانی منتسب است. در مقابل، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز لیستی متشکل از 16 مجتهد خبره ارائه کرده است.این دو لیست از مهمترین لیست های تهران است. 8 در برابر 8؛ هشت کاندیدای مشترک در قبال 8 کاندبدای غیر مشترک با یکدیگر رقابت می کنند. سرلیست یکی آیت الله هاشمی رفسنجانی است و آن دیگری آیت الله احمد جنتی را برجسته کرده است. حسن روحانی-ابراهیم امینی-محمد علی موحدی کرمانی-
سید ابوالفضل میرمحمدی-محسن قمی-محمد محمدی ری شهری-قربانعلی دری نجف آبادی- محمد امامی کاشانی از جمله افرادی هستند که در مقام های بعدی هر دو لیست قرار دارند.
جامعه مدرسین جایی برای آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان دیگر مجتهدان باز نکرده است و در کنار آیت الله جنتی؛ حضرت آیات مصباح یزدی و محمد یزدی برجسته شده اند، از این سو نیز در لیست "خبرگان مردم"، جایی برای این سه نیست اما موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز حضور دارد. شاید با قراردادن این نام در لیست "خبرگان مردم"، آیت الله خواسته تا بر وجود روابط حسنه با جامعه روحانیت مبارز تاکید کند.
آیت‌الله احمد جنتی - آیت‌الله مصباح یزدی - آیت‌الله محمد یزدی - حجت‌الاسلام اعرافی- آیت‌الله محمدباقر باقری کنی - حجت‌الاسلام مصباحی مقدم - آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی - - حجت الاسلام علی مومن - از جمله کاندیداهای جامعه مدرسین هستند که درلیست خبرگان مردم به چشم نمی آیند و آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی- محمود علوی- محمدعلی تسخیری- محمد سجادی - عطا آبادی- هاشم بطحایی - محمدحسن زالی ( فاضل گلپایگانی) - نصرالله شاه آبادی- محسن اسماعیلی نیز از جمله افرادی هستند که در لیست جامعه مدرسین جایی ندارند.
جامعه روحانیت مبارز هم قرار است در جلسه این هفته لیست نهایی را برای انتخابات خبرگان رهبری ارائه کند، که به گفته حسین ابراهیمی از اعضای این جامعه نام آیت الله هاشمی رفسنجانی حذف شده است اما باید منتظر نهایی شدن این لیست ماند.
آنچه حائز اهمیت است اینکه به لحاظ اکثریت تعداد خبرگان با اصولگرایان است چرا که نامزدهای مستقل تایید صلاحیت شده چندانی در عرصه رقابت باقی نمانده است. در حوزه انتخابیه تهران با توجه به ائتلاف ها و لیست ها، دو قطبی اعتدالگرایان و اصولگرایان به مبارزه می پردازند. از یک سو آیت الله هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و محمود علوی در زمین اعتدالیون و از سوی دیگر آِیات مصباح یزدی، محمد یزدی و احمدی جنتی در زمین اصولگرایان بازی می کنند. برهمین اساس احتمالا رقابت بر سر دو لیست مهم تهران، یعنی جامعه مدرسین و خبرگان مردم هست.
با نزدیک شدن به انتخابات خبرگان ، ریاست مجلس خبرگان رهبری و اینکه چه کسی بر آن کرسی تکیه می زند نیز نقل محافل می شود، جالب است که در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری 4 مجتهد خبره تجربه نشستن بر مسند ریاست این مجلس را کسب کردند. آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله هاشمی شاهرودی، مرحوم آیت الله مهدوی کنی و آیت الله محمد یزدی. . شاید سرلیست ها و شاید برجستگان لیست ها و ائتلاف ها در انتخابات پنجم نیم نگاهی به کرسی ریاست خبرگان هم داشته باشند.
به هر روی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بسیار مهم و حائز اهمیت است تا جاییکه نه تنها چهره ها، احزاب، ائتلاف و جریان های مختلف سیاسی ومذهبی را درگیر خود کرده بلکه لایه های مختلف مردم نیز اخبار این انتخابات را رصد می کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها