پیام حذف لاریجانی از فهرست اصولگرایان

لاریجانی از لیست اصولگرایان حذف شد. این پیام نشانه چیست؟ اینکه علی لاریجانی که سال ها سرمدار جبهه اصولگرایی بود از این طیف کنار گذاشته شده یا راه خود را از جریان اصولگرایی جدا کرده است؟

پیام حذف لاریجانی از فهرست اصولگرایان
کد خبر: 123729
|
۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین/ علی لاریجانی بی شک یکی از مهمترین قطب های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، البته لاریجانی همواره فاصله خود با تندروهای جریان اصولگرایی را حفظ کرده و از زاویه اعتدالی به راهبری در این جریان پرداخته است، او که سالهاس در رقابت با حدادعادل برای کسب کرسی ریاست مجلس پیروز میدان بوده است ، این بار از لیست اصولگرایان حذف شد. لاریجانی باید با احمد امیرآبادی فراهانی، محمدرضا آشتیانی عراقی و مجتبی ذوالنور به عنوان نامزدهای منتخب شورای اصولگرایان در قم رقابت کند.
البته حذف لاریجانی در حوزه انتخابیه قم به همین جا ختم نشد و پیش از این نیز در حوزه انتخابیه تهران و در لیست 30 نفره اصولگرایان حامیان علی لاریجانی نیز نتوانستند سهم درخور توجهی به خود اختصاص دهند.
اما پیش از این علی لاریجانی بارها اعلام کرد که بصورت مستقل در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت می کند و قبلا مطرح کرده بود که بدلیل حضور در کسوت ریاست قوه مقننه از شرکت در لیست ها و ائتلاف ها خودداری می کند. اما حالا با بالا گرفتن تب و تاب بستن لیست های انتخاباتی در اظهار نظری تازه مطرح کرد که در انتخابات مستقل می آید و برای این مهم دلایلی دارد، هرچند این دلایل را مطرح نکرده است اما شواهد از اختلافات عمیق میان لاریجانی و بزرگانی که به اصطلاح ائتلاف اصولگرایان را رهبری می کنند خبر می دهد.
تا آنجا که چندی پیش محمدرضا باهنر نایب رئیس لاریجانی در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای از اختلافات شدید خود با رئیس قوه مقننه پرده برداشت، آنجا که مطرح کرد" زمان استیضاح وزیر علوم، لاریجانی مخالف بود و من با استفاده از لابی خود توانستم رای مثبت اعضای فراکسیون رهروان ولایت را نسبت به این موضوع به دست آوردم."
برخی چهره های اصولگرا از جمله احمد توکلی هم از سلیقه متفاوت لاریجانی خبر داده اند که رئیس قوه مقننه نسبت به تبلیغات و نحوه رسیدن به لیست نهایی نیز انتقاداتی داشته است. البته توکلی بی پرده مطرح کرده که نبود علی لاریجانی در لیست اصولگرایان تاثیر چندانی ندارد چرا که او حزبی نیست و نامزد تهران هم نیست.
حدادعادل نیز در اظهار نظری گفته بود از ابتدا از همه اصولگرایان و همچنین طیف آقای لاریجانی دعوت کردیم، طیف متمایل به ایشان در مجلس هم چون صحبت از سایر جریانات مانند اعتدال و توسعه می‌کردند خودشان استقبالی نکردند."
قبلا هم قرار بود حزب رهروان ولایت که برگرفته از فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی است تا پیش از انتخابات به پدرخواندگی علی لاریجانی تشکیل شود اما این مهم محقق نشد و از سوی دیگر اعضای فراکسیون رهروان ولایت که در خانه ملت کم تعداد هم نیستند اعلام کردند که لیستی مستقل برای دهمین دوره انتخابات ارائه نمی کنند و اینها همه قطعا با نظر مستقیم علی لاریجانی مدیریت می شود. این طیف که بهتر است نام اصولگرایان معتدل به آنها بدهیم قرار است در برخی حوزه های انتخابیه با حامیان دولت همراه شوند و لیست های مشترکی ارائه کنند.
حالا اصلاح طلبان در این سوی میدان مبارزاتی انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیر و دار نهایی کردن لیست انتخاباتی هستند. اصلاح طلبانی که در همان ابتدا با تیغ تیز ردصلاحیت کاندیداهای شاخص مواجه شدند. اصلاح طلبان برای بستن لیست های انتخاباتی در حوزه های مختلف افراد کافی در اختیار ندارند و مجبور هستند که با دیگر طیف های حاضر در انتخابات به نوعی لیست مشترک بدهند.
اصلاح طلبان در حوزه های مختلف با طیف حامیان دولت همراه می شوند و شاید در این بین بر اثر تلفیق همراهان دولت یازدهم با رهروان ولایتی ها در برخی لیست های اصلاح طلبان اسامی کاندیداهای طرفداران لاریجانی هم دیده شود. اما به نظر نمی رسد که ائتلافی مستقیم و رسمی میان اصلاح طلبان و حامیان لاریجانی ایجاد شود.
لاریجانی در حالی از ائتلاف اصولگرایان در حوزه انتخابیه قم کنارگذاشته شد که در مقابل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ریاست آیت الله محمد یزدی از او در کنار محمدرضا آشتیانی و علی بنایی حمایت می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها