کد خبر: 125003
|
۱۳۹۵/۰۱/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

250 ایتالیایی در تهران؛ سفری با تم سیاسی فرهنگی

نخست وزیر ایتالیا به همراه 250 نفر از بلندپایه ترین متخصصان و اعضای دولت به تهران می آید. او که شیفته تاریخ ایران است تنها بعد از دو ماه از سفر روحانی به این کشور قرار است فردا با مقامات ایران دیدار داشته باشد.

250 ایتالیایی در تهران؛ سفری با تم سیاسی فرهنگی
کد خبر: 125003
|
۱۳۹۵/۰۱/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتماد آنلاین- تنها بعد از گذشت دو ماه از سفر روحانی به ایتالیا، هیات بلندپایه متشکل 250 نفر از متخصصان حوزه های مختلف به ایران می آیند تا علاوه بر پیگیری دستاوردهای سفر روحانی به این کشور قراردادها و تفاهم نامه های جدیدی به امضاء طرفین برسد.

در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به رم توافق‌هایی به ارزش حدود 20 میلیارد یورو (22 میلیارد دلار) با ایران به امضا رسید. این توافق‌ها صنایع مختلف از گاز طبیعی تا راه آهن پرسرعت را دربرمی‌گیرند و حضور روحانی و توافقات انجام شده موجب هیجان طرف ایتالیایی شد.

در سفر بهمن ماه روحانی و هیات همراه به ایتالیا، نخست وزیر این کشور سخنرانی هیجانی و پراحساسی را در خصوص فرهنگ و تمدن ایران و مکنونات قبلی اش نسبت به ایران مطرح کرد. این در حالیست که بر خلاف عرف دیپلماتیک سخنرانی نخست وزیر ایتالیا در ضیافت رسمی انجام شد.

حالا او به ایران می آید تا دوباره با روحانی دیدار کند.

البته استقبال وزیر امور خارجه ایتالیا هم در نوع خود متفاوت بود. پائولو جنتولینی برای اولین بار در فرودگاه از یک رییس دولت استقبال کرد که به نوعی فراتر از عرف دیپلماتیک دولت ایتالیا بود.

از سوی دیگر در دیدار با تجار و بازرگانان دو کشور که در حضور رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، وزیر امور خارجه ایتالیا با علاقمندی و اعلام آمادگی خود، در جلسه حضور یافت و به رغم اینکه قبلا در برنامه ریزی پیش بینی نشده بود هدایت و اداره جلسه را بر عهده گرفت و این نیز بر اساس گفته مسوول تشریفات دولت ایتالیا برای اولین بار بود که انجام شد.

این در حالیست که در دولت قبل محمود احمدی‌نژاد، تنها برای شرکت در کنفرانسی درباره بحران جهانی غذا همراه با هیئتی متشکل از وزرای خارجه و کشاورزی و هاشمی ثمره معاون اش، عازم رم شد. که این دعوت هم از سوی سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) وابسته به سازمان ملل متحد انجام شده بود.

در سفر بهمن ماه روحانی به ایتالیا ، تشریفات خاصی برای دیدار رئیس جمهور کشورمان با پاپ در نظر گرفته شد و همه اصول دیپلماتیک و مورد نظر جمهوری اسلامی ایران اجرا شد.

سفر پر دستاورد روحانی به ایتالیایی در حالی انجام شد که "متئو رنزی"، نخست وزیر ایتالیا در گفت و گو با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" درباره دیداری که با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان داشت، گفته است: دیدار با روحانی از اهمیت تاریخی برخوردار بود. حالا این قدرت فرهنگی قدیمی می تواند دوباره خود را در اروپا نشان دهد و همچنین به راه حل های صلح کمک کند. با ایران شانس بیشتری برای حل بحران سوریه، برقراری آرامش یک منطقه بزرگ تا حل مسئله افغانستان و گسترش ائتلاف بین المللی مبارزه با ترور وجود دارد. به نظر من حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اهمیت تاریخی این چرخش و دگرگونی را مد نظر داشت.

در بخش دیگر این گفتگوی نخست وزیر ایتالیا آمده است: من به روحانی اطمینان دارم. به اعتقاد من روحانی به طور تصادفی اول به ایتالیا و اروپا نیامده است.این عالم الهیات و حقوق تنها برای تجارت و امضای قرارداد های اقتصادی بیش از 17 میلیارد یورویی به ایتالیا نیامده بلکه به این دلیل که وی در ایتالیا و اروپا یک فرهنگی را می شناسد که فرهنگ خود را دوباره باید منوط به آن معرفی کند. در اینجا بیشتر از مسئله سیاست، مسئله تبادل فرهنگی در میان است.

در سفر رییس جمهور کشورمان به ایتالیا که اولین سفر اروپایی روحانی در شرایط پساتحریم محسوب می شد هشت توافق بین دولتی و 9 توافق بخش خصوصی با شرکتهای ایتالیایی شامل سایپم، فیکانتیری و آنسالدو انرژیا در مراسمی به امضا رسید ه است و توافقهایی شامل توافق با شرکت مخابرات ایتالیا و گروه صنعتی گاویو در دست بررسی هستند.

به گفته احمد پورفلاح رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا تاکنون 750 فعال اقتصادی ایتالیا به ایران آمده اند که در مواردی به قراردادهای اولیه نیز منجر شده است به طوری که شرکتی مانند ساچه تا 5 میلیارد یورو پوشش اعتباری برای مبادلات با ایران اختصاص داده است.

این در حالی است که تا 9 سال قبل ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا بود اما اکنون به رده دوم منتقل شده است که بعد از رفع تحریم ها تلاش می کند جایگاه نخست شریک تجاری ایران در اروپا را دو باره به دست آورد. شریکی که صادرات به آن کشور بیش از واردات از آن کشور است و این خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تا پیش از تحریم ها ارزش مبادلات تجاری ایران و ایتالیا رکورد 7.5 میلیارد دلاری داشت که متاسفانه به علت تحریم ها به یک میلیارد و 400 میلیون دلار کاهش یافت.

ایتالیا در تلاش است با باز شدن دروازه‌های بازار ایران در دوران پساتحریم، برای بهره برداری از فرصتها به سرعت وارد عمل شود و در این راستا و به منظور توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور در دوران پسا تحریم و حضور فعال شرکت ها و سرمایه گذاران ایتالیایی در ایران این هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها