سنایی:

اجرای قرارداد «اس- 300» نشانه دیپلماسی تأثیرگذار دولت است

چشم‌انداز همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه نیز مانند سایر بخش‌ها روشن است/امضای قرارداد جدید «اس- 300» و اجرای آن نشانه دیپلماسی تأثیرگذار دولت در عرصه سیاست خارجی است/درسال گذشته اسناد پایه اقتصادی میان دو کشور امضا شد/روسیه به شکل صریحی اعلام کرد آزمایش‌های موشکی نقض برجام نیست /ایران و روسیه رویکرد مشابهی به حل و فصل موضوع سوریه دارند

اجرای قرارداد «اس- 300» نشانه دیپلماسی تأثیرگذار دولت است
کد خبر: 125245
|
۱۳۹۵/۰۱/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- سفیر ایران در روسیه اجرای قرارداد موشکی اس300 را در کنار رفت و آمدهای پی در پی مقامات بلند مرتبه سیاسی و نظامی تهران و مسکو نشانه روشنی از عزم جدی دو طرف برای تقویت روابط دوجانبه می‌داند. « مهدی سنایی» در گفت‌و‌گوی کوتاهی با روزنامه ایران درباره ابعاد این همکاری‌های دوجانبه سخن گفته است که در ادامه می خوانید:

دستیابی به برجام و حل چالش هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ بویژه بازیگران غربی چه پیامدهایی بر روابط دوجانبه تهران و مسکو داشته است؟ آیا می‌توان امیدوار بود که دوکشور در فضای پسابرجام آغاز نوع جدیدی از رابطه را در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی کلید بزنند؟

روسیه در روند گفت‌وگوها برای دستیابی به توافق هسته‌ای نقش مؤثر و مفیدی ایفا کرد. در مرحله اجرای برجام نیز با تبادل اورانیوم و اجرای بموقع این مرحله و همچنین توافق با ایران برای انجام اقدام‌هایی در «فردو» براساس برجام کمک شایانی به اجرای بموقع برجام و رفع تحریم‌ها کرد. در روسیه قضاوت‌های متفاوتی در مورد تأثیر برجام بر روابط دو کشور وجود داشت اما دیدگاه غالب و نگاه دولت روسیه بویژه رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه این کشور توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور پس از برجام است و توجه به این واقعیت که حصول برجام و رفع تحریم‌ها نقش منفی عامل سوم را در روابط دو کشور کاهش می‌دهد و در نهایت موانع را از این مسیر بر می‌دارد.

با توجه به تحویل سامانه موشکی «اس- 300» روسیه به ایران،‌ آیا کشورمان می‌تواند به روسیه به عنوان یک شریک ثابت همکاری‌های نظامی، نگاه کند؟ چشم انداز این همکاری‌های نظامی با توجه به رفت و آمدهای پی در پی مقامات نظامی دو طرف و انتشار خبرهایی مبنی بر خرید ایران از روسیه برای تسلیحات نظامی جدید چگونه است؟

چشم‌انداز همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه نیز مانند سایر بخش‌ها روشن است. امضای قرارداد جدید «اس- 300» و اجرای آن نشانه دیپلماسی تأثیرگذار دولت در عرصه سیاست خارجی است. هفت نوبت دیدارهای دو رئیس جمهوری طی دو سال گذشته و چهار نوبت سفر وزیر امور خارجه به روسیه در این مدت و تبادل پیاپی هیأت‌های عالیرتبه میان دو کشور از این موضوع حکایت می‌کند. عزم دولتمردان روسیه برای کار با ایران نیز جدی است. دولت و مجموعه نظام توجه ویژه‌ای به روابط با فدراسیون روسیه دارد و زیرساخت‌ها و اسناد مناسبی برای این کار فراهم شده است که باید تلاش کرد با اجرایی شدن آنها شاهد پایداری و گسترش بیشتر این روابط در آینده باشیم.

همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه بعد از برجام از چه سطحی برخوردار است؟ آیا افزایش یافته است؟ ابعاد همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های اقتصادی و سایر موضوعات را تشریح کنید.

در طول یک سال گذشته تمهیدات فراوانی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور چیده شده و برخی موانع که سال‌های طولانی وجود داشته مرتفع شده‌اند. صدور مجوز برای صادرات آبزیان، مواد لبنی و دامی، کاهش تعرفه‌ها، توافق برای ایجاد کریدور سبز گمرکی، امضای تفاهمنامه تسهیل روادید، توافقات بانکی، تأمین پنج میلیارد دلار فاینانس از سوی روسیه، امضای قراردادهای ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای و چهار نیروگاه حرارتی از این جمله‌اند. درسال گذشته اسناد پایه اقتصادی میان دو کشور امضا شد و امضای دو سند جدید گمرکی و همچنین موافقتنامه ایران و اوراسیا در سال جاری تحولات مثبت جدیدی است که در راه است. طبق توافق طرفین بزودی فهرست یکصد کالای صادراتی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای استفاده از تعرفه‌های ترجیحی در چهار کشور عضو این اتحادیه ارائه خواهد شد. دبیر خانه این اتحادیه در مسکو منتظر دریافت این فهرست است. البته نوسان قیمت روبل، کاهش قیمت نفت و کاهش جهانی قیمت فولاد که بازار چین را برای مشتریان ایرانی مطلوب‌تر کرد در سال گذشته بخشی از عوامل منفی در روابط اقتصادی دو کشور بوده‌اند. زیرساخت‌های فراهم شده در روابط دو کشور بی‌سابقه و فرصت تاریخی نیز برای صادرات ایران فراهم شده است. حل و فصل چند موضوع به صورت جدی باید در دستور کار قرار گیرد. یکی بالا بودن قیمت تمام شده کالاها در ایران است که قدرت رقابت آنها را در عرصه صادرات کاهش می‌دهد و دیگری تأمین لجستیک لازم برای حمل و نقل است. تجمیع توانمندی‌ها در کشورمان و ورود شرکت‌های کلان و توانمند به این عرصه ضروری است.

موضع روسیه درباره آزمایش موشکی ایران در نشست شورای امنیت در حمایت از ایران بوده است آیا می‌توان امیدوار بود که روسیه در صورت افزایش فشارهای غرب برای تحریم موشکی ایران همچنان موضع خود را در حمایت از ایران حفظ کند؟

روسیه به شکل صریحی اعلام کرد آزمایش‌های موشکی نقض برجام نیست و زمانی که بحث وضع تحریم‌های جدید به این دلیل در شورای امنیت توسط برخی کشورها مطرح شد، مخالفت خود را با وضع هرگونه تحریم جدید اعلام کرد.

رایزنی‌های تهران - مسکو درباره بحران سوریه در حال حاضر در چه سطحی قرار دارد؟

بعد از خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه برخی تحلیل‌ها این گونه مطرح شد که مواضع روسیه و ایران برای حل بحران سوریه از یکدیگر دور شده است.
روسیه و ایران رایزنی‌های پیوسته و تنگاتنگی برای حل و فصل مسائل خاورمیانه بویژه سوریه دارند و هر دو کشور رویکرد مشابهی به حل و فصل موضوع سوریه دارند. به صورت طبیعی روسیه در زمینه نوع حضور خود در سوریه بر‌اساس منافع ملی‌اش تصمیم می‌گیرد، اما در مجموع حضور نظامی این کشور در سوریه در کنار روابطی که جمهوری اسلامی ایران با سوریه دارد و مشورت‌هایی که به دولت این کشور می‌دهد، به تثبیت بیشتر دولت سوریه و کاهش نفوذ و حوزه عمل گروه‌های تروریستی انجامیده است.
مشورت‌های ایران و روسیه در موضوع سوریه همچنان به صورت تنگاتنگ ادامه دارد و دو کشور در تلاش هستند مشکلات از طریق سیاسی و با انتخاب و نظر مردم سوریه حل و فصل شود و تحمیل هرگونه تصمیمی به مردم سوریه از نظر دو کشور پذیرفتنی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها