کد خبر: 125255
|
۱۳۹۵/۰۱/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

"طرح فریز"قیمت نفت را فریز کرد؛

شکست دوحه، نرخ نفت را شکست

نشست دوحه که قرار بود با حضور نماینده ایران، عربستان، روسیه،ونزوئلا،کویت،امارات عربی، عمان، قزاقستان، قطر و نیجریه و چندین کشور بزرگ تولید کننده نفت برگزار شود با عدم حضور ایران در این نشست به اتمام رسید. اما این نشست نتیجه ای به دنبال نداشت و شکست این نشست موجب کاهش 6.8 درصدی قیمت نفت خام شد.

شکست دوحه، نرخ نفت را شکست
کد خبر: 125255
|
۱۳۹۵/۰۱/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- نفت خام در حدود یک سال و نیم است که در جاده‌ای نزولی پا گذاشته، به‌گونه‌ای که قیمت بیش از 100 دلار برای هر بشکه‌ آن به رقمی در حدود 30 دلار برای هر بشکه رسیده است. اما پس از گذراندن این زمان و همزمان با حضور ایران در بازارهای بین المللی طرح فریز کردن نفت از سوی روسیه و عربستان مطرح شد طرحی که بر اساس آن میزان تولید نفت هر کشور می باید ثابت نگه داشته شود.

پس از کش و قوس ها درباره سفر احتمالی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به دوحه به منظور حضور در نشست کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک، وزیر نفت ایران از حضور در این نشست انصراف داد و قرار بود حسین کاظم پور اردبیلی به عنوان نماینده ایران در هیات عامل اوپک در نشست نفتی دوحه حضور پیدا کند؛ اما در نهایت نماینده ای از ایران در این نشست شرکت نکرد. وزیر نفت اعلام کرد که وقتی قرار نیست طرح را امضا کنیم، دلیلی هم ندارد که نماینده‌مان در نشست حضور داشته باشد.

علی رغم حضور نماینده ایران، این نشست درنهایت با حضور وزرای نفت و انرژی عربستان سعودی، روسیه، ونزوئلا، کویت، امارات متحده عربی، عمان، قزاقستان، قطر و نیجریه و چندین کشور دیگر بزرگ تولید کننده نفت یکشنبه ۲۹ فروردین به میزبانی دوحه به عنوان رئیس دوره ای اوپک برگزار شد.

در حالی طرح فریز کردن تولید نفت توسط عربستان و روسیه مطرح شد که روسیه به عنوان پیشگام مطرح کردن این طرح، تولید نفتش را به بالاترین حد خود رسانده است وجایگاه اول را به خود اختصاص داده است و عربستان نیز جایگاه دوم را دارد اما ایران تازه از بند تحریم های نفتی رها شده است.

در همین راستا ایران زیر بار این طرح نرفت و زنگنه در این خصوص گفته است: ما به اعضای اوپک و برخی کشورهای غیرعضو اوپک گفتیم باید واقعیت بازگشت نفت ایران به بازار را درک کنند و اگر ایران بخواهد تولید نفت را در سطح ماه ژانویه تثبیت کند بدان معناست که هیچ اتفاقی در رفع تحریم‌های این کشور نیفتاده است.
بیژن نامدارزنگنه تأکید کرده است: از آنجا که قرار نیست ایران طرح فریز نفتی را امضا کند، بنابراین ضرورتی ندارد نماینده ایران در نشست دوحه حضور یابد.

وی خاطرنشان کرده است: ما به این نتیجه رسیدیم که نشست دوحه برای کسانی است که می‌خواهند طرح فریز نفتی را امضا کنند و اگر می‌خواستیم نماینده‌ای از ایران در این نشست حضور داشته باشد برای این بود که حمایت خود را از این طرح نشان دهیم.
همچنین رییس کل بانک مرکزی ایران هم هم‌سو با وزیر نفت گفته است که «ایران در تلاش است تنها سهمیه خود را که حقش است بازگرداند در نتیجه ما این کار را می‌کنیم و این جهت اصلی اقتصاد ما است.»

وی که با CNBC گفت و گو می کرد تاکید کرده است که «این درخواست از سوی کشورهایی عنوان می‌شود که مسوول این مازاد تولید در بازار هستند؛ آنها تولید را بیش از سهمیه افزایش داده‌اند و من فکر می‌کنم این برای ایران عادلانه نیست.»

تارنمای رادیو فرانسه نیز آورده است: «نشست روز یکشنبه تولیدکنندگان نفت در دوحه در حالی برگزار شد که غیبت ایران تردیدهایی را در مورد دستیابی شرکت کنندگان به توافق، به وجود آورده است».

این خبرگزاری عدم موفقیت نشست دوحه را یک خطر جدی توصیف و تصریح کرده است: «اگرچه ایران می خواهد میزان تولید نفت را به سطح پیش از اعمال تحریم ها برساند، اما عربستان سعودی نیز اعلام کرده اگر دیگر کشورهای تولیدکننده، عرضه خود را محدود نکنند این کشور هم توقف افزایش سطح تولید را نخواهد پذیرفت».

آنچه مسلم است این که به گفته برخی رسانه ها نشست دوحه با فراخواندن نماینده ایران و پیشگیری از حضور او برای تلاش حدود ١٥ کشور جهان که قصد ثبیت سطح تولید نفت را داشتند، با شکست به پایان رسید. شکستی که کاهش قیمت نفت را به دنبال داشت و به گفته وزیر نفت این امر می تواند به دلیل مخالفت برخی کشورهای تولیدکننده نفت با لغو تحریمها و فشار بر ایران باشد.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها