کد خبر: 125748
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رسول منتجب نیا در گفت و گو با «اعتمادآنلاین»:

در هئیت رئیسه از افراد تازه کار استفاده نشود / لاریجانی به نفع عارف کنار بکشد

قائم مقام دبیرکل حزب اعتمادملی گفت: مردمی که پای صندوق های رای آمدند و به لیست امید رای دادند، می گفتند که ما آمده ایم که مجلس را تغییر دهیم و آن را به جایگاه واقعی خودش بازگردانیم، چرا که افرادی در آن حضور دارند که شایستگی ماندن و بودن در آنجا را ندارند / خواست مردم در صورتی مشهود و ملموس خواهد بود که مردم ببینند، رئیس مجلس تغییر پیدا کرده است / همه که نمی آیند مانند من وشما تجزیه و تحلیل کنند که علی لاریجانی برای حمایت از دولت رئیس مجلس شده است یا مصلحتی در کار بوده است، بلکه اینطور فکر می کنند که با رای آنها هیچ تغییر و تحولی در مجلس صورت نگرفته است / حال علی لاریجانی شخصیت محترمی هستند و البته نباید فراموش کنیم که ایشان جزو شخصیت های شاخص اصولگرا هستند و ایشان جبهه اصولگرایان در مجلس را مدیریت می کنند / من احساس می کنم برای رفع نگرانی و دغدغه ای که ما در سال 96 داریم همه باید تلاش کنیم که عارف ریاست مجلس را بر عهده بگیرد که انشاالله برای دوره دوم هم روحانی کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان باشد / روحانی با عارف بیشتر و بهتر می تواند کار کند /

در هئیت رئیسه از افراد تازه کار استفاده نشود / لاریجانی به نفع عارف کنار بکشد
کد خبر: 125748
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - با اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس حرف و حدیث ها برای ریاست مجلس دهم آغاز شده است. فعالین سیاسی از جریان های مختلف هر کدام بر اساس تحلیلی که دارند گزینه های مطلوب خود را معرفی می کنند. تا پیش از برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس وقتی سوال پرسیده می شد که ریاست مجلس باید بر عهده چه کسی باشد، اکثر افراد می گفتند که الان برای پاسخگویی به این سوال زود است و باید مرحله دوم هم برگزار شود تا ترکیب کلی مجلس دهم مشخص شود و حالا که وضعیت کرسی های پارلمان دهم مشخص شده است، مرحله بعدی تحلیل و پیش بینی از شخصی است که باید بر صندلی ریاست مجلس دهم تکیه بزند و در راس مجلس باشد. رسول منتجب نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» معتقد است که محمدرضا عارف باید رئیس مجلس شود. او از نظر شخصیت و قدرت محمد رضا عارف را اصلح ‌تر از دیگران می داند و می گوید : امیدوارم که عارف با رای بالایی مدیریت مجلس را بر عده بگیرد. منتجب نیا در صحبت هایش به هئیت رئیسه مجلس دهم نیز اشاره می کند و برای نواب رئیس مجلس نیز از علی مطهری و الیاس حضرتی نام می برد.

متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید:

*در اکثر جمع ها و نشست های فعالان سیاسی از دو شخصیت برای ریاست مجلس دهم نام برده می شود. عارف و لاریجانی دو شخصیتی هستند که فعالان سیاسی رقابت بر سر کرسی مجلس را بین این دو می دانند. هرکدام از این دو کارنامه ای متفاوت در فضای سیاسی کشور دارند. به نظر شما کدام یک از این دو نفر صلاحیت لازم برای ریاست مجلس دهم را دارا هستند؟

انتخاب رئیس و اعضای هئیت ریسه مجلس حق مسلم نمایندگان مجلس است و خودشان به عنوان منتخب مردم و برگزیده مردم باید با یکدیگر مشورت کنند و تصمیم درست و صحیح را در این رابطه اتخاذ کنند. بنده به عنوان فردی که تجربه طولانی در این زمینه دارم و از طرفی نیز با بدنه جامعه به طور مرتب در ارتباط هستم، و خواست ها و نیازهای مردم را از نزدیک مشاهده می کنم، به دوستان و برگزیدگان مردم در مجلس دهم توضیه می کنم که به خواست و پیام مردم در هفتم اسفندماه سال 1394 توجه ویژه ای داشته باشند و پاسخگوی اعتماد مردم باشند.

*رای مردم در هفتم اسفندماه شامل پیامی به مسئولین و سیاستمداران بود، آیا پیام آن رای شامل ریاست مجلس هم می شود؟

باید واقع بین باشیم که مردم در هفتم اسفند ماه 1394 با حضورشان در صحنه انتخابات به خصوص در استان تهران بزرگ و دیگر شهرهای بزرگ خواستند، پیامی را به مسئولین و به همه دنیا برسانند و بفهمانند که ما نحوه برخورد مجلسیان و دولت گذشته را نمی پذیریم و خواستار تغییر هستیم. این خواست و مطالبه مردم است. مردمی که پای صندوق های رای آمدند و به لیست امید رای دادند، می گفتند که ما آمده ایم که مجلس را تغییر دهیم و آن را به جایگاه واقعی خودش بازگردانیم، چرا که افرادی در آن حضور دارند که شایستگی ماندن و بودن در آنجا را ندارند. این خواست مردم بود. حالا برای اینکه بخواهم به شما شفاف بگویم باید این را مطرح کنم که خواست مردم در صورتی مشهود و ملموس خواهد بود که مردم ببینند، رئیس مجلس تغییر پیدا کرده است. یعنی ببینند که رئیس مجلس آن شخصی است که در انتخابات بیشترین رای را آورده و سر لیست امید بوده است. همچنین آنها انتظار دارند که نواب رئیس و اعضای هئیت رئیسه مجلس دهم از چهره هایی باشند که در کنار مردم بوده اند و با افراطیون مخالف بوده اند. مردم به شدت درخواست دارند که سیستم مدیریت مجلس تغییر کند، حال چه در هئیت رئیسه و چه در کمیسیون های مختلف مجلس. به طور کلی مردم با این رای می خواستند در مجلس تغییر و تحول ایجاد کنند.

*پس با وجود صحبت هایی که مطرح کردید، معتقدید که دیگر آقای لاریجانی نباید رئیس مجلس شود و عارف باید رئیس مجلس دهم باشد؟

بنده اعتقاد دارم با مردم باید به گونه ای برخورد کنیم که آنها احساس کنند به خواست و مطالباتشان رسیده اند . باید به خواست و مطالبات مردم احترام بگذاریم. بنده از نظر شخصیت و قدرت آقای محمدرضا عارف را برای ریاست مجلس اصلح می دانم و از منتخبان مردم در مجلس دهم نیز تقاضا می کنم که بر روی این مسئله دقت داشته باشند. امیدوارم که عارف با رای بالایی مدیریت و ریاست مجلس را بر عهده بگیرند.

*می گویید که مردم انتظار دارند که رئیس و نایب رئیس مجلس تغییر کنند. حالا اگر در این روند تغییرات جایگاهی به اصولگرایان داده نشود آیا به اعتدال و همراهی جریانات سیاسی ضربه ای وارد نمی شود؟

ببینید، مقصود من این نیست که تمام مسئولیت ها در دست اصلاح طلبان قرار بگیرد. باید درصد بگیریم. وقتی مردم تهران به لیست امید رای می دهند این معنای مشخصی دارد.

*معنای مشخص آن چیست؟

می خواهند مدیر مجلس از طیف لیست امید باشد.
*در رابطه با ضربه خوردن به تعامل و همراهی با تمام گروه ها و جریان های سیاسی و البته عدم حذف رقیب از فضای سیاسی.

بله. ما نباید از مسیر انصاف خارج شویم. اصولگرایان هم هفتاد یا هشتاد کرسی مجلس را در اختیار دارند و باید به آنها نیز جایگاهی اختصاص داده شود. آنها می توانند در ریاست کمیسیون های مجلس حضور داشته باشند. ما طرفدار این هستیم که جناح رقیب ما حذف نشود و با حذف رقیب مخالف هستیم. تاکید می کنم که هرگز چنین هدفی نداریم. اما با توجه به اینکه اکثریت کرسی ها از آن ما است و به علاوه مستقلینی که خیلی هایشان با اصلاح طلبان هستند، این موضوع اقتضا می کند که ریاست مجلس که تابلوی مجلس است در اختیار رئیس اصلاح طلبان و شورای عالی اصلاح طلبان باشد. در این میان هم اعضای هئیت رئیسه مجلس دهم می توانند با جناح های دیگر تعامل داشته باشند و از وجود آنها استفاده کنند.

*عده ای از کارشناسان اصولگرا و اصلاح طلب معتقدند که آقای لاریجانی بهتر است که ریاست مجلس را بر عده داشته باشند. نظر شما چیست؟

بنده از سالها پیش ایشان را می شناسم و بحث یک روز و دو روز نیست. چه آن زمان که ایشان در ریاست صدا و سیما بود و قبل تر از آن در وزارت ارشاد و چه در زمان های گذشته با ایشان و تفکرشان آشنایی دارم. در این دو دوره ای هم که ایشان ریاست مجلس را بر عهده داشته اند کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته اند. لاریجانی فردی شایسته، منصف، معقول و خردورز است اما نباید فراموش کنیم که در عین حال موضع ایشان موضع اصولگرایی است و اصلاح طلب نیست. نباید فراموش کنیم که علی لاریجانی چهره شاخص جریان اصولگرایی است. ایشان سابقه دار این جریان هستند و عمر سیاسی خود را در این جریان سپری کرده اند و همواره در جریان اصولگرا به نحوی فعالیت داشته اند. خوشبختانه ایشان در دورانی که ریاست مجلس را بر عده داشته اند از تندروی و افراطی گری سعی کرده اند خود را دور نگه دارند و منصفانه برخورد کند و در مدیریت مجلس نیز تا حد زیادی منصفانه برخورد کرده اند، آن هم در شرایط خاصی که مجلس هشتم ونهم روی کار بوده اند و افراطیون غلبه داشته اند و بر مجلس حاکم بوده اند ایشان نقش خوبی ایفا کرده اند و در داستان برجام هم انصافا ایشان خوب مدیریت کرد اوضاع را و اگر مدیریت ایشان نبود قضیه برجام جمع نمی شد. چرا که عده ای کمر بسته بودند که برجام را نافرجام قلمداد کنند و منجر به شکست کنند و تلاششان بر این بود و همه هم شاهد بودند اما با مدیریت ایشان برجام از مجلس خارج شد و امروز شاهد آثار و برکات برجام هستیم. هرچند که هنوز کارشکنی ها و سنگ اندازی ها در جاهای مختلف وجود دارد. به هر حال علی لاریجانی شخصیت محترمی هستند و البته نباید فراموش کنیم که ایشان جزو شخصیت های شاخص اصولگرا هستند و ایشان جبهه اصولگرایان در مجلس را مدیریت می کنند.

*لاریجانی اصولگرای عقلانی است اما در طی سالهای گذشته در اکثر اتفاقات مورد حمایت جریان اصلاحات بوده است. پس یک نگاه مثبتی نسبت به ایشان وجود دارد که امروز عده ای معتقدند لاریجانی می تواند رئیس مجلس شود.

به پاس شخصیت و زحمات ایشان دوستان ما، چه در مجلس و چه در خارج از مجلس همواره از ایشان دفاع کرده اند. در زمانی که تندرو ها و افراطییون به ایشان بی احترامی می کردند ما در گفت و گو ها و اظهار نظرهایمان از ایشان به صراحت دفاع می کردیم. در انتخابات مجلس افراطیون تصمیم داشتند ایشان رای نیاورند ولی اصلاح طلبان مدبرانه عمل کردند و برای آنچه که افراطیون میدان دار نشوند لاریجانی را در قم سرلیست اصلاح طلبان قرار دادند و این کار بزرگی بود که انجام گرفت و بهتر است بگویم که اقدامی تاریخی و یک حرکت مصلحت اندیشی بود. به هر حال ایشان حذف نشدند و به مجلس ورود پیدا کردند. اینها به پاس زحمات و همکاری های اقای لاریجانی بوده است و دلیل بر این نمی شود که خط فکری و گرایش سیاسی او را فراموش کنیم.

*آقای عارف چه ویژگی هایی دارد که پیشنهاد دارید ایشان باید رئیس مجلس شود؟

ایشان شخصیتی است که ماهیت اصلاح طلب است و از ابتدای فعالیت سیاسی تفکر اصلاح طلبی داشته است. در دوران ریاست دانشگاه، در دوران وزارت علوم و در دوران معاون اولی رئیس دولت اصلاحات همواره مدافع جریان اصلاحات بوده است. عارف در فکر و عمل چنین بوده و جبهه اصلاحات را تقویت و حمایت می کرده است و امروز هم که اکثر کرسی های مجلس از آن اصلاح طلبان و اعتدالیون است، همانطور که گفتم ریاست مجلس نیز حق اصلاح طلبان باشد چرا که خواست مردم است. خوب است این نکته را نیز بگویم که آقای عارف از خودگذشتگی و ایثار هم دارد. به یاد داریم که در سال 1392 که ایشان وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شد، و خیلی در بین مردم جایگاه پیدا کرد و جایگاه ایشان توسط مردم تقویت شد و شرایط به گونه ای شد که احتمال رای آوری ایشان روز به روز بالا می رفت اما به خاطر تشخیص بزرگان اصلاحات، آقای عارف ایثار و فداکاری کردند که میدان را برای دکتر حسن روحانی باز بگذارند. عارف در سال 92 یکی از حلقه های اصلی همراهی و همکاری بی نظیر و تاریخی اصلاح طلبان بود. همین ایثار آقای عارف موجب شد که روحانی در بخشی از بدنه جامعه رای خوبی را کسب کند در میان شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیشترین رای را بیاورد. در آن سال اصلاح طلبان یک صدا شدند پشت سر روحانی و حتی اقای عارف، و ستادهای عارف از روحانی حمایت کردند و این کار عارف کار بزرگی بود که نباید آن را فراموش کنیم. حتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، عارف همچنان در حمایت از دولت یازدهم تلاش کرد و در سخنانش و در رفتارش تلاش می کرد که دولت روحانی را حمایت کند چون دولتی است که در حمایت از مردم کار می کند.
همچنین باید بگویم که آقای عارف در انتخابات مجلس و خبرگان حضور فعال داشت و در شورای عالی سیاستگذاری و همه احزاب و تشکل های اصلاح طلب و چهره های شاخص ایشان را به عنوان رئیس شورای عالی انتخاب کردند و ماه ها ایشان وقت خود را صرف کرد که اصلاح طلبان بر اصولگرایان پیروز شوند و به وحدت برسند. ریاست شورا را بر عهده گرفت و خوب مدیریت می کرد و توانست قضایا را جمع کند و آثار و برکات این تلاش ها را ما امروز شاهد هستیم. در مرحله دوم انتخابات عارف به تعداد زیادی از شهرستان ها سفر کرد که این کارشان بسیار موثر بود در رای آوری کاندیداها که این هم نقش دیگری بود که ایشان ایفا کردند. در کنار همه اینها آقای عارف یک شخصیت مقبول نظام است. هم در مجمع تشخیض مصلحت نظام حضور دارد و هم در شورای انقلاب فرهنگی و در مجامع دیگری که هستند همیشه به احترام از ایشان یاد شده و اثر گذار بوده اند. شخصیت عارف را من شخصیت شایسته و لایقی می دانم برای مدیرت مجلس. او هم تجربه کافی مدیریت دارد و هم سابقه طولانی در زمینه مدیریت و اداره امور دارد و همچنین هم مقبولیت لازم برای پذیرش این مسئولیت را دارد و هم ماهیتا ایشان اصلاح طلب هست و در کنار مردم بوده است. همانطور هم که گفتم ریاست مجلس، تابلوی مجلس است و مردم انتظار دارند که رئیس مجلس از اصلاح طلبان باشد.

*به انصراف عارف از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اشاره کردید. برای اینکه خدشه ای به شخصیت لاریجانی و عارف وارد نشود، آیا ممکن است که پروژه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در مجلس دهم اجرا شود و یکی از این دو نفر به نفع دیگری انصراف بدهند؟

بهترین راه این است که جناب علی لاریجانی این ایثار را انجام دهد. آقای عارف این ایثار بزرگ را در سال 92 انجام داده است و نباید همه ایثارها را یک نفر انجام دهد. ما باید پاسخ ایثار ایشان را امسال دهیم. لاریجانی در حال حاضر باید این ایثار را کند و به نفع عارف کنار برود و کاندید نشود تا عارف ریاست مجلس را بر عهده بگیرد. اما با توجه به آن نکاتی که در رابطه با سال 96 و انتظار افکار عمومی گفتم، این انتظار وجود دارد که لاریجانی وارد میدان نشود و میدان را برای عارف باز بگذارد که ایشان با رای بالایی ریاست مجلس را بر عهده بگیرد. من با این موضوعی که شما مطرح کردید، موافق هستم اما به شکلی که از سوی لاریجانی باشد. با کناره گیری عارف مخالفم چرا که یک بار سخاوتمندانه این کار را انجام داده است. لاریجانی حسن نیتش را در ازای پشتیبانی اصلاح طلبان بیشتر نشان دهد.

*نظر دولت به کدام یک از این دو شخصیت که ما در حال صحبت راجع به آنها هستیم نزدیک تر است؟

پیش بینی من این است که ، طبیعتا آقای روحانی هم با آقای عارف و هم لاریجانی، می تواند کار کند. منتهی همانطور که بعضی از دوستان گفته اند من هم معتقدم که ریاست عارف به نفع آقای روحانی است. به هر حال، ما باید همه تلاشمان را تجمیع کنیم که آقای حسن روحانی در این سال آخر دولت یازدهم توفیق بالایی داشته باشد و بعد در سال 1396 با چهره ای پیروز مندانه و موفق وارد صحنه انتخابات شوند و برای دومین بار با رای بیشتر و سربلندی بیشتری ریاست جمهوری را بر عهده بگیرند. و این مهم در صورتی تحقق پیدا می کند، که آقای عارف ریاست مجلس را برعهده داشته باشد و در این صورت شرایط برای دولت روحانی آسان تر است و از این جهت خطری برای سال 1396 احساس نخواهیم کرد. اما اگر خدای نکرده، عکس این موضوع اتفاق بی افتد و عارف ریاست مجلس را عهده دار نشود، یک درصدی نگرانی به وجود می آید. لذا من احساس می برای رفع نگرانی و دغدغه ای که ما در سال 96 داریم همه باید تلاش کنیم که عارف ریاست مجلس را بر عهده بگیرد که انشاالله برای دوره دوم هم روحانی کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان باشد.

*بالاخره رئیس جمهور با عارف بهتر می تواند کار کند یا لاریجانی؟

با اقای عارف بیشتر و بهتر می تواند کار کند.

*بحث دیگر، هئیت رئیسه مجلس دهم است. در این مسئله چه پیشنهادی برای نمایندگان مجلس دهم دارید؟

ضمن ادای احترام به حضور همه منتخبان و برگزیدگان مجلس دهم به خصوص چهره های شاخص مثل آقایان عارف، لاریجانی، مطهری و حضرتی که در میان منتخبین به عنوان ستاره هایی درخشان و اثر گذار هستند و باید به همه آنها احترام گذاشت، بنده تنها به عنوان فردی که سابقه حضور در مجلس دارد و فعالیت سیاسی داشته و دارم توصیه و پیشنهاد می کنم که از وجود افراد مجرب استفاده شود و خدای نکرده از افراد تازه کار استفاده نشود که اگر اینطور شود مشکل پیش می آید. من در هئیت رئیسه بوده ام و می دانم که مشکل ساز می شود. در این سمت ها باید از افراد مجرب استفاده شود تا دیگران در کمیسیون ها خودشان را نشان دهند و در سالهای آتی به هئیت رئیسه ورود پیدا کنند. نکته دیگر این است که من معتقدم که بعد از ریاست مجلس نواب های رئیس بسیار نقش موثری دارند و حتی منشی ها و کارپردازها هرکدام موثر هستند اما اولویت دوم بعد از ریاست مجلس، نواب رئیس هستند. آنها یک سری مسئولیت هایی دارند و در برخی از مواقع مدیریت مجلس را بر عهده دارند و باید وظایف رئیس مجلس را انجام دهند و لذا باید افرادی باشند که بعد از رئیس مجلس بیشترین شایستگی، لیاقت و کارآمدی را داشته باشند. برای همین باید از افراد مجرب و که به مسائل سیاسی دارند و به خصوص در مسائل قانون گذاری صلاحیت دارند استفاده شود که الحمدالله از این افراد کم نداریم و تعدادی از آنها باید در کنار رئیس مجلس به عنوان بازوی پرتوان رئیس مجلس باشند چرا که رئیس اگر بازوی قوی داشته باشدن می تواند قدرتمند باشد.

*این افراد مجرب چه کسانی هستند؟

دکتر علی مطهری شخصیت خوبی است که برای این کار مناسب است. آقای الیاس حضرتی شخصیتی است که سابقه نمایندگی دارد و نیروی قوی و قدری است که می تواند نقش خوبی ایفا کند. افراد مشابه این بزرگوار هستند اما من می گویم این دو نفر برای نواب رئیس مجلس دهم از همه صلاحیت دار تر و شاخص تر هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها