منتخب مردم تهران در مجلس دهم؛ امانتدار رای مردم باشیم

اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در ائتلافی نیرومندانه توانستند رای‌دهندگان ایرانی را در حوزه‌های انتخابیه مختلف امیدوار کنند که این‌بار قرار است ترکیب مجلس شورای اسلامی تغییر کند. مهم‌ترین هدف ائتلاف امید چیزی جز دور کردن سایه افراط و تندروی و کارشکنی علیه دولت منتخب ملت نبود.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم؛ امانتدار رای مردم باشیم
کد خبر: 126222
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین-در این پیروزی بزرگ عوامل متعددی دخیل بود که از جمله آنها می‌توان به نحوه مدیریت شورای عالی اصلاح‌طلبان توسط دکتر عارف، پایبندی اصلاح‌طلبان به اخلاق سیاسی، حمایت همه بزرگان اصلاحات از جمله آقایان هاشمی و خاتمی و البته عملکرد غلط سه مجلس اصولگرای ادوار هفتم، هشتم و نهم اشاره کرد. در طول ایام رقابت‌های انتخاباتی نیز این رقیب اصولگرا بود که با تمسک به شیوه‌های مخرب و بی‌اخلاقی‌های مداوم مردم را مجاب کردند که به این روحیه غلط «نه» بگویند. در نهایت روز هفتم اسفند سال گذشته و پس از آن در دهم اردیبهشت جاری با حضور گسترده و یکپارچه مردم این لیست امید بود که توانست اکثریت کرسی‌های مجلس دهم را به خود اختصاص دهد. به طور طبیعی پس از پایان انتخابات و روشن شدن نتایج آن نوبت گمانه‌زنی درباره فراکسیون‌ها، اکثریت و اقلیت بودن آنها و وضعیت کرسی‌های حساس مجلس از جمله ریاست، هیات رییسه و ترکیب کمیسیون‌های تخصصی و مهم می‌رسد. اگرچه در دوازده سال گذشته تمام این گمانه‌زنی‌ها در اختیار اصولگرایان بود و آنها به دلایل مختلف که باید در جای خود بحث و بررسی شود توانسته بودند بر اکثر کرسی‌های مجلس تکیه بزنند اما این‌بار حضور قدرتمند و اکثریتی منتخبین لیست امید باعث شده تا آنها نیز به تکاپو بیفتند و از ابزارهای پیدا و پنهانی که در اختیار دارند استفاده کنند تا پس از تقدیم قوه مجریه دست کم مدیریت قوه مقننه را در ید قدرت خود نگه دارند. در این راه البته چهره‌هایی از لیست امید هستند که با آنها همراه شده‌اند. چهره‌هایی که خود بهتر از هر ناظر سیاسی می‌دانند که اگر در لیست امید قرار نداشتند نه در تهران بلکه در حوزه انتخابیه خود هم رای کافی برای ورود به مجلس را در اختیار نداشتند. اما این رفتار آنها که درست برخلاف سخنان انتخاباتی‌شان است باعث نمی‌شود اصلاح‌طلبان در اصل آن ائتلاف تشکیک وارد کنند و حالا پشیمان باشند. ضرورت آن ائتلاف با رفتار اشتباه چند چهره لیست امید که پنهان و آشکار مشغول لابی و مذاکره هستند دچار خدشه نمی‌شود.

امروز نیز فضای سیاست داخلی ایران به‌شدت متاثر از موضوع ریاست مجلس است. اصلاح‌طلبان به صورت یکپارچه از ریاست دکتر عارف حمایت می‌کنند و اصولگرایان اعم از برجامیان و نابرجامیان به دنبال ریاست دکتر لاریجانی هستند. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین اصول کار تشکیلاتی حکم می‌کند کسانی که با رای مردم به لیست امید به مجلس دهم راه یافته‌اند در فراکسیون امید عضو شده و با پیروی از خردجمعی فراکسیون، پاسدار امانتی باشند که مردم به اعتبار لیست امید در اختیار آنها قرار داده‌اند.

فاطمه سعیدی
منتخب مردم تهران در مجلس دهم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها