عبدالله ناصری:حذف تندروها بهترین دستاورد انتخابات است

مستقل‌ها در مجلس دهم، یا جذب فراکسیون امید می‌شوند یا جذب فراکسیون اصولگرا/شکست جریان افراطی موتور محرک تغییرات مهمی در نهادهای انتخابی و غیر انتخابی در آینده خواهد بود/اصولگرایان معتدل دیگر مثل گذشته فکر نمی‌کنند

عبدالله ناصری:حذف تندروها بهترین دستاورد انتخابات است
کد خبر: 126223
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین- نتایج انتخابات مجلس دهم به گفته عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران اگرچه کاملا دور از حد تصور نیروهای سیاسی کشور بود اما نقطه عطف تغییراتی مهم و اساسی هم بود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که شکست جریان افراطی موتور محرک تغییرات مهمی در نهادهای انتخابی و غیر انتخابی در آینده خواهد بود. او همچنین به تشریح آرایش سیاسی در مجلس دهم می‌پردازد. در ادامه اهم این مصاحبه را می خوانید:


  • با توجه به اینکه تعداد مستقلین در این مجلس حدود ٨٠ نفر است، آنها در مجلس دهم تعیین‌کننده هستند. مجلس دهم در بین چهار دوره اخیر مجلس کشور نقطه عطف مهمی محسوب می‌شود. حتی به یک معنا در کل تاریخ پارلمان جمهوری اسلامی می‌توان گفت که مجلسی نمونه است.

  • این انتخابات نشان داد جریان همسو با دولت و اصلاح‌طلب مورد پذیرش جامعه است. انتخاب مردم بیش از ٩٠ درصد جریان مخالف دولت را از صحنه پارلمان دور کرد و این برای آینده برنامه‌ریزی‌های کشور بسیار مفید خواهد بود. سوم اینکه بخش قابل توجهی از اصولگرایان معتدل عملا همسو با جریان اصلاح‌طلبی و هواداران دولت قرار گرفتند و نگاه اصولگرایان معتدل نسبت به رفتارهای سیاسی گذشته‌شان تغییر کرد؛ اصولگرایانی که اساسا تحت هر شرایطی حاضر بودند هر نوع کنشگری سیاسی را شکل دهند تا اصلاح‌طلبی در عرصه قدرت سیاسی و اجرایی کشور نباشد، امروز از این کار دست کشیده‌اند. با توجه به موارد یاد شده مجلس دهم نقطه عطفی در روند سیاست ورزی کشورمحسوب می‌شود.
  • اصولگرایان معتدل دیگر مثل گذشته فکر نمی‌کنند. دگردیسی و چرخشی که اصولگرایان معتدل از خود نشان دادند، باعث شد که حتی بخش‌هایی از اصولگرایان غیر معتدل هم تجدید نظر و بازسازی نسبت به خود داشته باشند. برآیند این اتفاق، فارغ از اینکه چه خط سیاسی و گرایش سیاسی در یک قوه حاکم شود، تعقل و خردورزی در آینده کشور خواهد بود.

  • یکی از دستاوردهای جبری و حتمی این انتخابات بی‌تردید این است که تفکر تند و افراطی برای همیشه لااقل در عرصه قدرت، قوای سه گانه کشور یا هر نهاد تاثیرگذاری جایگاهی نخواهد داشت، مگر اینکه بخواهد با ایجاد ساختارهای محفلی کار خود را پیش را ببرد.

  • مستقل‌ها به‌طور طبیعی جذب یکی از دو فراکسیون اصلی(اصلاح طلبان و اصولگرایان) خواهند شد. بستگی دارد که این دو فراکسیون برنامه و کار تشکیلاتی برای جذب این افراد داشته باشند یا بعد از شکل‌گیری ساختار مجلس هر یک در مناسبات تشکیلاتی میان مدت راه خود را مشخص کنند و به یکی از دو فراکسیون بپیوندند. نمایندگانی که با پرچم مستقل وارد مجلس شدند که حدود ٨٠ نفر هستند. به هر حال با واقعیت‌های موجود در جمهوری اسلامی تحزب و گرایش‌بندی سیاسی خیلی سرنوشت میمونی نداشته است. همچنین جامعه هم نسبت به گرایش‌های سیاسی به خاطر سمپاشی‌های رسانه‌های تندرو روی خوشی نشان نمی‌دهد. دولت باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند. اگر مجلس آینده بتواند در حوزه تصویر‌سازی شکل‌گیری احزاب و نهادهای مدنی گام‌های اساسی بردارد و قوانین اثرگذاری وضع کند، نه تنها در میان مستقلین مجلس بلکه بیرون از مجلس نیز حزب‌گرایی توسعه پیدا خواهد کرد.

  • جریان تندرو در مجلس دهم چندان مورد توجه نخواهد بود. اولا از لحاظ کمی بسیار محدود و انگشت شمار هستند. ثانیا جریان تندرو در مجلس نهم به یک عقبه بیرون از مجلس وصل بود که این عقبه بعد از انتخابات تا حدود زیادی منفعل شده است. لذا جریان تندرو با توجه به تعامل خوب و منطقی که دو فراکسیون اصلی و سیاسی کشور خواهد داشت نقش قابل توجهی در مجلس نخواهد داشت و نمی‌تواند در تصمیمات دو فراکسیون اصلی اثرگذار باشد.

  • دولت خیلی تحول اقتصادی چشمگیری نمی‌تواند ایجاد کند اما به‌طور جدی باید در عرصه مدیریتی کشور تحول ایجاد کند. چه در کابینه و چه بیرون از آن باید این تحول را سازماندهی کند تا بتواند به نهاد اجتماعی پیام دهد. از این طریق می‌تواند تاثیر انتخابات را اطلاع‌رسانی کند. جامعه تشنه یا به عبارتی آماده تحول در عرصه مدیریتی کشور است.


مشروح این گفت و گو را می توانید در اینجا بخوانید.




اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها