کد خبر: 126250
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

سید حسن خمینی:

جوانان و دانشجویان مراقب باشند شجاعت از آنها گرفته نشود

یادگار امام خمینی گفت: اگر خیال را توسعه دهیم جامعه ای نرم تر و اخلاقی تر خواهیم داشت / سینمای بعد از انقلاب نسبت به فیلمفارسی های قبل از انقلاب در اوج قرار دارد و امروز صاحب فکر و مکتب شده است / لازم نیست حتما هر فیلمسازی در مورد اصل یک واقعه تاریخی فیلم بسازد بلکه همانگونه که در آثار موفق زیادی دیده ایم می توان بر اساس سوژه ای که در حاشیه واقعه ای بزرگ قرار دارد فیلم ساخت و نکات زیادی در مورد آن واقعه را بیان کرد /

جوانان و دانشجویان مراقب باشند شجاعت از آنها گرفته نشود
کد خبر: 126250
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین - سید حسن خمینی یادگام امام خمینی (ره)،ظهر امروز در دیدار با نمایندگان 88 تشکل و انجمن‌های اسلامی دانشجویی اصلاح‌طلب در حسینیه شماره یک جماران با اشاره به اینکه هرگونه فعالیت سیاسی و تشکیلاتی نیازمند رعایت سه پیش‌شرط از طرف اعضای آن تشکل است، ‌گفت: اگر هر مجموعه سیاسی یا هر فردی بخواهد وارد فعالیت شود باید به سه پیش‌شرط توجه همیشگی داشته باشد که یکی از آنها رعایت حقیقت و جانبداری از آن است.


او در صحبت هایش بیان کرد: سخت‌ترین دوره اصلاح در جامعه و در درون افراد زمانی رخ می‌دهد که یک امر ناپسند، پسندیده تلقی شده و کار اصلاح را سخت می‌کند.

گزیده ای از صحبت های سید حسن خمینی در ادامه می آید:

*هیچ وقت سیاست نباید برای سیاسیون اصالت پیدا کند؛ چرا که اگر چنین شود چشم‌ها بر حقایق بسته خواهد شد و در تاریخ نیز نمونه‌های فراوانی از افرادی را می‌یابیم که گرفتار همین عارضه شده‌اند.

*شما دانشجویان که در ابتدای فعالیت سیاسی قرار دارید باید با خود عهد ببندید که همواره حقیقت را دنبال کنید و از چیزی که به آن اعتقاد ندارید سخن نگویید.

*می‌توان درباره همه چیزهایی که به آن اعتقاد داریم سخن نگوییم اما باید در این مورد هم دلیلی مهم‌تر از منافع شخصی داشته باشیم اما آن خط قرمزی که همواره باید رعایت شود این است که به چیزی که به آن اعتقادی ندارید عمل نکنید و یا از آن سخن نگویید و یا در پی ترویج آن نباشید.

* ما معمولاً به دنبال تصحیح رفتار دیگران هستیم به جای آنکه در ابتدا به دنبال تصحیح رفتار خودمان باشیم.

*سخت‌ترین دوره اصلاح در یک جامعه و یا در درون افراد زمانی رخ می‌دهد که در آن جامعه و یا در درون آن فرد یک امر ناپسند، پسندیده شمرده شود که در این صورت کار اصلاح سخت خواهد شد، اما شما دانشجویان همواره باید در درون خودتان این تذکر را به یاد داشته باشید که یک امر ناپسند، ناپسند است. حتی اگر نمی‌توانید آن را در جامعه خود از میان بردارید.

*خط اتصال حقیقت را در طول تاریخی دل‌هایی حفظ کردند که بهاری بوده و تسلیم پاییز نشده‌اند.

*انصاف که بارها در کلام پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) به کار رفته است مصداق همان حدیث علوی است که می‌فرماید آنچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسندید.

*همواره باید رقیب خود را منصفانه ارزیابی کنیم و در عین حال نسبت به خودمان نقد بی‌رحمانه و بدون تعارفی را انجام دهیم تا ایرادات خود را پیدا کنیم و بدانیم که در فعالیت‌های خود به رعایت انصاف نیازمندیم.

*اگر انصاف رعایت شود دیگر برای خود این حق را قائل نمی‌شویم که درهای هیچ محدوده‌ای را فقط برای رفقای خود باز کنیم و یا از قانون به نفع خودمان استفاده کنیم.

*شما جوانان و دانشجویان باید مراقب باشید که شجاعت از شما گرفته نشود؛ زیرا یکی از کارهایی که معمولاً ‌علیه جوانان اتفاق می‌افتد این است که سعی می‌کنند آنها را مرعوب کنند و شجاعت‌شان را بگیرند.

*رعایت شجاعت از رعایت انصاف فراتر نیست، بلکه در واقع باید منصفانه شجاع باشیم و از عقیده‌ای که پذیرفته‌ایم دفاع کنیم که اگر این سه شرط بر فعالیت‌های تشکیلاتی رعایت شود آنگاه می‌توانید در وجدان خودتان راحت باشید که درست عمل کرده‌اید.

*هیچ جامعه‌ای که افق‌های روشن پیش رویش را روشن‌تر از گذشته نبیند به موفقیت نخواهد رسید و من نیز هرچند به شخصه انسان خوشبینی هستم امیدوارم شما هم خوشبین باشید و خداوند نیز آینده خوبی را برای ما تصویر کند.


سید حسن خمینی یادگار گرامی امام(ره) همچنین دیشب در دیدار فیلم سازان و برگزارکنندگان جشنواره فیلم روح الله طی سخنانی به موضوع رابطه میان «تخیّل» و «توهم» با امراخلاق پرداخت و اظهار داشت: بزرگان اخلاق گفته اند که توهم علت بی اخلاقی است و در نقطه مقابل، تخیل نیز از مهم ترین اموری است که انسان را به زیست اخلاقی رهنمون می کند.

او در صحبت هایش با تأکید بر اینکه پرواز خیال شرط اخلاقی زیستن است، گفت: اگر خیال را توسعه دهیم جامعه ای نرم تر و اخلاقی تر خواهیم داشت.

سید حسن خمینی با بیان اینکه توهم بدین معناست که انسان خود را مرکز هستی قلمداد کند، افزود: البته یک واقعیت است که انسان ها همواره فکر می کنند مرکز هستی هستند که هرکس به آنها نزدیک تر باشد اهمیت بالایی دارد و هرکس هم دورتر باشد، از اهمیت برخوردار نیست.

یادگار ادامه داد: ما با همین رویکرد تاریخ را مطالعه می کنیم و فقط به قلّه های تاریخ توجه می کنیم اما به کسانی که خالق آن قله ها بودند توجهی نداریم، همچون بردگانی که سنگ های اهرام مصر را روی هم گذاشتند و دکتر شریعتی هنگام بازدید از اهرام نامه ای را خطاب به آنان نوشت.

او با بیان اینکه اگر کسانی در تاریخ باشند که حتی در پشت پس وقایع تاریخی باشند اما برای ما غرور بیافرینند مورد توجه مان قرار خواهند گرفت، گفت: همه امور ما حول این وهم می چرخد که خود را مرکز تاریخ و هستی می دانیم و با چنین نگاهی نمی فهمیم چه بر سر دیگران می آید، لذا حرفی می زنیم و مقاله ای می نویسیم اما نمی دانیم که سخن ما چه تلخی و مصیبتی به دیگران می رساند، ولی اگر خودمان جای آنان بودیم صدای فریادمان بلند می شد.

وی تخیّل را نقطه مقابل وهم خواند و یادآور شد: تخیل بدین معناست که انسان از مرزهای هویت شخصی خود را پرواز دهد و به جای دیگران بگذارد؛ اینجاست که اگر انسان بتواند خود را به جای مادری روستایی بگذارد که فرزند او را به زور به اجباری می برند و سپس به جنگ جهانی دوم اعزام می کنند و او کشته می شود، درک صحیح تری نسبت به آن جنگ پیدا می کند؛ همانگونه که اگر یک سخنران توانست خود را به جای مخاطب قرار دهد لطیف تر و کوتاه تر سخن می گوید.

وی سپس به هنر «کارتون» اشاره کرد و یادآور شد: کارتون به انسان ها کمک می کند که خود را به جای حیوانات و حتی گیاهان قرار دهند و بدین وسیله قوه تخیل انسان را تقویت می کند و او را از مرز شخصیت و نوعیت خویش خارج می سازد.

یادگار امام با بیان اینکه هرچه دامنه تخیل را بیشتر توسعه دهیم در مورد دیگران می توانیم صحیح تر فکر کنیم و در مورد روابط خود قضاوت صحیح تری بیابیم، به اصل طلایی مشهور اخلاق اشاره کرد و اظهار داشت: در تمام مذاهب و مکاتب گفته می شود که هرچه برای خود می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم و هرچه بر خود نمی پسندیم بر دیگران نیز نپسندیم؛ اگر می خواهیم به این مرتبه برسیم باید از مرزهای وجود خود عبور کنیم و بتوانیم خود را به جای دیگران بگذاریم که شرط آن، تقویت قوه خیال است؛ از همین رو از بزرگترین ابزارهایی که می تواند اخلاق گرایی را در جامعه ایجاد کند، سینما است.

وی رشته های مختلف هر اعم از سینما، شعر و رمان را عامل پربار کردن قوه خیال دانست و گفت: هنرمند خیال خود را به گونه ای بیان می کند که دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند. لذا جامعه با شخصیت اول فیلم یک فیلمساز همواره احساس همدردی می کنند و حتی اگر شخصیت او بار منفی بالایی داشته باشد مخاطب او را خاکستری خواهد دید، نه سیاه و سفید؛ چرا که فیلمساز به مخاطب اجازه می دهد جای آن شخصیت بنشیند و ابعاد مختلف شخصی، عاطفی و... او را که احتمالا دارای نکات مثبتی هم هست، قرار دهد و بنابراین یکی از کارهای بزرگ سینما و هنر این است که امکان همدلی و همراهی را در جامعه فراهم می کند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه سینمای ایران دوره خوبی را شروع کرده است، یادآور شد: سینمای بعد از انقلاب نسبت به فیلمفارسی های قبل از انقلاب در اوج قرار دارد و امروز صاحب فکر و مکتب شده است.

وی فیلمنامه را نقطه قوت سینمای ایران دانست و با بیان اینکه همین عنصر می تواند باعث لطمه به سینما هم شود، به سخنان یکی از منتقدان فیلم حاضر در جلسه مبنی بر ضرورت مطالعه بیشتر سینماگران ایرانی، گفت: ایراد ابزارهای جدید در حرفه ها و رشته های مختلف، سستی و تنبلی صاحبان آن حرفه هاست، لذا سینماگران باید توجه کنند که هرچه با تحقیق و مطالعه بیشتری پیش روند کارشان قوی تر خواهد شد.

یادگار امام با بیان اینکه برخی فیلمسازانی که دوران قاجار را به تصویر کشیده اند قطعا صدها کتاب در این حوزه مطالعه کرده اند، گفت: کارگردانی که برای یک فیلم به مدت چندین ماه در روز ساعتها مطالعه نکرده باشد فیلم ضعیفی تولید خواهد کرد.

وی در ادامه سخنان خود خوب یا بد بودن فیلم ها وابسته به «مخاطب» فیلم دانست و افزود: هر محصول فرهنگی را باید با مخاطبینش تعریف کرد و حتی اگر یک اثر در عرصه عمومی عرضه می شود تولید کننده آن باید در فضای ذهنی اش مخاطب خود را تصویر کند و بداند تخیل چه کسانی را به کار می گیرد.

سید حسن خمینی با اشاره به برگزاری جشنواره های متعدد فیلم در کشور و تأکید بر اینکه نباید صرفا برای رفع تکلیف کاری را انجام دهیم، گفت: نگاه انسان به کاری که انجام می دهد بسیار مهم است و علاوه بر مباحث دینی، از لحاظ روانشناسی نیّت کارها در به سرانجام رسیدن و ثمردهی بسیار موثر است.

وی با اشاره به محوریت فیلم های کوتاه در جشنواره روح الله، توصیه کرد: اگر فیلم های بلند خوبی هم ساخته شود قطعا دیده خواهد شد، اما برای کسی که در ابتدای راه خویش است فراهم کردن شرایط تولید فیلم بلند دشوارتر است، لذا فیلم کوتاه می تواند آثار مثبت زیادی را نسبت به فیلم های بلند ضعیف بر جا بگذارد.

یادگار امام در پایان سخنان خود بر ضرورت توجه به وقایع حاشیه انقلاب و نهضت امام تأکید کرد و گفت: لازم نیست حتما هر فیلمسازی در مورد اصل یک واقعه تاریخی فیلم بسازد بلکه همانگونه که در آثار موفق زیادی دیده ایم می توان بر اساس سوژه ای که در حاشیه واقعه ای بزرگ قرار دارد فیلم ساخت و نکات زیادی در مورد آن واقعه را بیان کرد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها