کد خبر: 126297
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رئیس‌جمهور کرواسی به زودی به تهران سفر می‌کند؛

ایران- کرواسی؛ بعد از فوتبال حالا اقتصاد و تجارت

قرار است رییس جمهور کرواسی به ایران سفر کند. ایران و کرواسی طی سال های گذشته بعد از فروپاشی یوگسلاوی سابق رابطه ای مبتنی بر احترام داشتند. حمایت جمهوری اسلامی ایران در جنگ بوسنی از کروات ها هرگز از ذهن تاریخ پاک نمی شود این را مفتی "سربرنیتسا" در سالگرد نسل کشی مسلمان در بالکان در دیدار با اکبر ترکان دستیار رییس جمهوری می گوید. مربیان فوتبال کروات گویا ایران وطن دوم آنهاست. حالا با اجرای برجام و آغاز دوران جدید در روابط ایران با جهان کروات ها با سفر به ایران می خواهند از همسایگان خود عقب نمانند.

ایران- کرواسی؛ بعد از فوتبال حالا اقتصاد و تجارت
کد خبر: 126297
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتماد آنلاین- توتال نیوز می نویسد: پس از لغو تحریم‌ها، کرواسی به دنبال توسعه همکاری‌های اقتصادی خود با ایران است و به این منظور رئیس جمهور این کشور به همراه یک هیات بزرگ اقتصادی به دعوت اتاق بازرگانی این کشور این هفته از ایران دیدار می‌کند.

این پایگاه خبری کرواسی در ادامه نیز خبر می دهد که : حدود 50 شرکت کروات نمایندگان خود را برای پیوستن به این سفر رئیس جمهوری اعزام خواهند کرد. برخی از این شرکت‌ها در حال حاضر نیز در بازار ایران حضور دارند اما تعدادی دیگر اولین تماس خود را برقرار خواهند کرد.

قرار است، طی روزهای آینده"کولیندا گرابار کیتارویچ" رئیس جمهور کرواسی همراه با یک هیات اقتصادی بزرگ با هدایت اتاق بازرگانی این کشوربه ایران سفر کند.

کاملا روشن است که این بازار 80 میلیون نفری پتانسیل زیادی دارد. در سالهای گذشته سیاستمداران و تجار ایرانی گفته‌اند که کرواسی کشور بسیار مهمی برای آنهاست که این اهمیت نه تنها به دلیل موقعیت ژئوپولیتیکی آن است بلکه به این دلیل که آن‌ها کرواسی را به عنوان کشوری دوست می‌شناسند که هرگز به ایران پشت نکرده و بنابراین در مقایسه با دیگر کشورها از مزایای بیشتری برخوردار است.

حتی در زمانی که تحریم‌ها هنوز برقرار بود،‌ اعضای دولت پیشین از جمله "وسنا پوسیچ" وزیر خارجه و "دارکو لورنسین" وزیر گردشگی و نیز "جوزپ لکو" رئیس پارلمان پیشین کرواسی از ایران دیدار کردند که نشانه اهمیت ایران برای سیاستمدارن این کشور است. کرواسی که در یک موقعیت ژئوپولتیکی بسیار مهم واقع شده است می‌تواند توزیع کننده گاز ایران به بسیاری از کشورهای اروپایی باشد. ایرانیان علاقه مند به سرمایه گذاری در پروژه‌های گازی، کشتی سازی، صنعت پتروشیمی و گردشگری هستند در حالی که شرکت‌های کروات خواستار سرمایه گذاری در زیرساخت ها و انرژی هستند.

آغاز جنگ بوسینی پای ایرانی ها را به منطقه بالکان باز کرد هرچند که پیش ازآن یک رابطه بسیار معمولی با این بخش از اروپا که بوسنی مسلمان در قلب آن قرار دارد، برقرار بود.

کرواسی و کوروش

در تابستان سال گذشته "یوسب لکو"، رییس مجلس کرواسی در دیدار با علی لاریجانی که برای اجلاس روسای مجلس عضو اتحادیه بین المجالس جهان به نیویورک سفر کرده بود اظهار داشت: «دو کشور رابطه پرسابقه‌ای دارند و اضافه کرده است: "حتی نام کرواسی از نام کوروش پادشاه ایران گرفته شده است."



فوتبال و کرواسی

رابطه ایرانی ها و کروات ها در فوتبال بیشتر بهم نزدیک است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی "استانکو پوکله پوویچ"، اهل کرواسی اولین مربی خارجی بود که سرمربی گری تیم ملی فوتبال را به عهده گرفت. پس از او چند مربی دیگر کروات نیز به ایران سفر کردند و این می تواند نشان از نزدیکی فرهنگی دو کشور به یکدیگر باشد.

"تومیسلاو ایویچ" سرمربی دیگر بود که به عقیده بسیاری از صاحبنظران، سرشناس‌ترین مربی خارجی است که تاکنون به ایران آمده است . پس از او" میروسلاو بلاژویچ"، سرمربی تیم سوم جهان -کرواسی- برای هدایت تیم ملی در بهمن‌ماه سال 1379 به ایران آمد و تا آبان‌ماه سال 1380 هدایت تیم ملی را در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 بر عهده داشت.

"برانکو ایوانکوویچ"، پروفسور کروات تنها مربی خارجی است که در دو دوره رهبری تیم ملی را بر عهده گرفت و همچنین رکوددار مربیگری در تیم ملی است. صعود به جام جهانی 2006 و مقام سومی جام ملت های آسیا 2004 از افتخارات برانکو در تیم ملی ایران بود. وی به همراه تیم امید هم قهرمان بازی‌های آسیایی 2002 پوسان شد. البته حضور مربیان کروات در تیم های باشگاهی هم پررنگ است.

بعد از فروپاشی یوگسلاوی در آغاز دهه 90 میلادی، کرواسی بلافاصله اعلام استقلال کرد. یوگسلاوی به کشورهای مختلف کوچک تجزیه شد. صرب های بوسنی دست به نسل کشی مسلمانان بوسنی و کروات در این کشور زدند تا از تشکیل یک کشور مسلمان در قلب اروپا جلوگیری کنند. کروات های اقلیت در بوسنی نیز جزو قربانیان جنایات جنگی در صرب ها در بالکان بودند.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها