اعلام موضع پاکستان درباره "حج"

مسئول امور حج در پاکستان معتقد است که اختلافات، نباید مانعی در مسیر اعزام مسلمانان به حج تبدیل شود.

اعلام موضع پاکستان درباره "حج"
کد خبر: 126325
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- سخنگوی وزارت امورمذهبی پاکستان که امور مربوط به حج را نیز در حوزه اختیارات خود دارد، معتقد است که اختلاف های سیاسی عربستان با هر کشوری، نباید به مانعی در مسیر اعزام مسلمانان این کشورها به حج تبدیل شود.

'نور زمان' در گفت و گویی تاکید کرد: اختلاف های سیاسی عربستان با کشورهای دیگر نباید با عشق و علاقه مسلمانان آن کشور برای انجام فریضه واجب حج در هم آمیخته شود و این دو مقوله همواره باید از یکدیگر جدا باشند.
این سخنگو گفت: عمیقا معتقدم که تمام مسلمانان جهان فارغ از اختلاف های سیاسی، نباید از فریضه حج محروم شوند و حج یک آیین جهانی برای تمام مسلمانان است و کسی حق مانع شدن در برابر سفر زائران برای انجام این فریضه معنوی را ندارد.
وی با اظهارامیدواری نسبت حل سریع اختلافات میان دو کشور مسلمان ایران و عربستان، در عین حال تاکید کرد که این اختلاف ها نمی تواند دلیلی برای تحت تاثیر قراردادن سفر مسلمانان، فارغ از ملیت و نژاد و زبان، به سفر حج باشد.

عربستان دیه یا غرامتی به خانواده قربانیان پاکستانی در فاجعه منا و سقوط جرثقیل نپرداخته است

نور زمان در پاسخ به این سوال که آیا دولت عربستان دیه یا غرامتی به خانواده های قربانیان پاکستانی در فاجعه منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام پرداخته کرده است یا نه، گفت: عربستان هیچ غرامتی بابت جان باختن حجاج پاکستان در فاجعه منا پرداخت نکرده است و حتی درباره حادثه سقوط جرثقیل هم اخباری از رسانه ها اعلام شد که عربستان غرامت جان باختگان این حادثه را پرداخت می کند ولی تاکنون هیچ خبری در این باره نشده است.


وی افزود: دولت پاکستان خودش اقدام به پرداخت یک میلیون روپیه (تقریبا 10 هزار دلار) به خانواده های هریک از قربانیان کرده و قرار است یک نفر از خانواده هر یک از قربانیان فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل را بطور رایگان به سفر عمره اعزام کند.
نور زمان درباره رقم دقیق جان باختگان پاکستانی در فاجعه منا هم گفت: در این فاجعه 105 زائر پاکستانی جان باختند که 81 نفر آنان از پاکستان اعزام شده بودند و 24 نفر از آنان هم مقیم عربستان بودند. تاکنون دو نفر نیز همچنان مفقود هستند و از سونوشت آنها خبری نیست.


وی همچنین تعداد پاکستانی هایی که در حادثه سقوط جرثقیل جان خود را از دست دادند، 12 نفر اعلام کرد.
با این وجود، سال گذشته و پس از وقوع فاجعه منا، آمار و ارقام متناقضی از سوی رسانه های مختلف پاکستان و رسانه های بین المللی درخصوص تعداد جان باختگان پاکستانی در فاجعه منا منتشر شد. برخی این آمارها حتی حاکی از این بود که بیش از 300 پاکستانی در فاجعه منا کشته و یا مفقود شده اند.
سخنگوی وزارت امور مذهبی پاکستان گفت که دولت اسلام آباد پس از فاجعه سال گذشته منا، برای مراسم حج امسال تدابیر بهتری برای حفظ جان و اموال زائران خود اتخاذ کرده است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت پاکستان تضمینی از سوی عربستان برای حفظ جان حجاج پاکستان در آیین حج امسال دریافت کرده است، گفت: تضمین قبل از وقوع هر حادثه ای تقریبا ممکن نیست. سفر به سرزمین وحی برای آیین حج یکی از آرزوهای قلبی مردم پاکستان است و به همین دلیل کسانی که امسال به حج اعزام می شوند، زیاد به حوادث سال گذشته و احتمال بروز آن در امسال فکر نمی کنند.
وی درعین حال تاکید کرد: با این حال، این وظیفه و مسئولیت عربستان است که از هیچ اقدامی برای تامین امنیت حجاج دریغ نکند و مانع از بروز حوادث ناگوار گذشته باشد.

امسال بیش از 143 هزار پاکستانی عازم حج می شوند

سخنگوی وزارت امور مذهبی پاکستان درباره تعداد حجاج پاکستانی در مراسم حج امسال گفت: امسال 143 هزار و 368 نفر از پاکستان عازم حج تمتع می شوند که 50 درصد آنان از طریق قرعه کشی و با سهمیه دولتی و 50 درصد دیگر هم از طریق آژانس های مسافرتی خصوصی اعزام می شوند.
وی افزود که هزینه هر یک از حجاج پاکستانی که با استفاده از سهمیه دولتی به سرزمین وحی مشرف می شوند، دو هزار 560 دلار تعیین شده است.


نور زمان درباره تسهیلات برای حجاج پاکستانی در مراسم امسال گفت: در مقایسه با سال گذشته، امکانات و تسهیلات جدیدی را برای حج امسال و بهبود وضعیت حجاج پاکستانی در سرزمین وحی انجام داده ایم و دولت پاکستان گام های خوبی برای ارائه تسهیلات به حاجیان این کشور برداشته است.
این سخنگو گفت که ارائه بسته های پذیرایی شامل نوشیدنی و غذا هنگام معطلی حجاج در فرودگاه های عربستان یکی از تسهیلات جدید برای حجاج پاکستانی است که امسال انجام خواهد شد.


وی افزود: قرار است در عرفات و در خیمه های محل استقرار حجاج پاکستانی کولر های آبی نصب شود تا زائرین پاکستانی از شدت گرما در صحرای عرفات با مشکل مواجه نشوند. قرار است دولت پاکستان به شرکت های سعودی پول پرداخت کند و این شرکت ها وظیفه نصب کولرها در خیمه حجاج پاکستانی را به عهده می گیرند.
نور زمان گفت در خصوص حمل و نقل زائران پاکستانی از مدینه و جده به مکه و بالعکس نیز گفت که امسال قرار شده دولت پاکستان به عربستان که مسئولیت فراهم کردن اتوبوس برای انتقال زائران پاکستانی را به عهده دارد، پول بیشتری پرداخت کند تا کیفیت اتوبوس ها نسبت به سال گذشته بهتر باشد.


وگفت: در مدینه نیز محل اقامت حاجیان پاکستانی نزدیک حرم نبوی خواهد بود اما در مکه، بین مسجدالحرام و محل اقامت زائران پاکستانی حدودا هفت تا هشت کیلومتر فاصله است که البته دولت پاکستان تصمیم گرفته برای سهولت زائران، خدمات 24 ساعته فراهم کند.
وی تاکید کرد که بودجه تمامی این تسهیلات تمام و کمال از طرف دولت پاکستان تامین می شود.


سخنگوی وزارت امور مذهبی پاکستان همچنین گفت که مسوولان حج پاکستان ضمن ارائه آموزش های لازم به حجاج، کتابچه های آموزشی بین آنها توزیع می کنند. در این بین کتابچه، کتابچه هایی مخصوص شیعیان پاکستانی وجود دارد تا این افراد در انجام مناسک حج نگرانی بابت چگونگی اجرای این فریضه طبق آیین شیعه نداشته باشند.
وی افزود: مراکزی نیز با همکاری علمای شیعه برای حجاج اهل تشیع تشکیل می دهیم تا هماهنگی لازم درخصوص فریضه های دینی و دیگر مسائل مربوطه انجام شود.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها