اعمال سلیقه دلیل لغو کنسرت ها؛

تراژدی بی پایان لغو کنسرت ها و لبخند وزیر ارشاد

کنسرت ها یکی پس از دیگر با اعمال سلیقه و فشار لغو می شود و حالا که کمتر از دو سال به پایان کار دولت یازدهم زمان باقی مانده است، این شائبه ایجاد می شود که شاید دلیل افزایش لغو کنسرت ها در چند وقت اخیر برای زیر فشار بردن دولت یازدهم و بدبین کردن مردم نسبت به عملکرد فرهنگی این دولت باشد تا مخالفان دولت یازدهم بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 ، بتوانند در این مورد دست پر باشند و در مقابل دولت حسن روحانی شعار حمایت از هنرمند و آزادی برگزاری کنسرت بدهند.

تراژدی بی پایان لغو کنسرت ها و لبخند وزیر ارشاد
کد خبر: 126535
|
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - امیرکلهر / کنسرت ها یکی پس از دیگری لغو می شوند. دیگر حتی از یک هفته قبل هم اعلام نمی شود که کنسرتی قرار است لغو شود بلکه در همان روز اعلام می شود که از برگزاری یک کنسرت جلوگیری به عمل آمده است. حتی در پروژه لغو کنسرت ها مواردی نیز بوده است که تنها چند ساعت به برگزاری کنسرت زمان باقی مانده بوده است، و بلیط ها خریداری شده بوده، آن کنسرت لغو شده است. حالا کار به جایی رسیده است که دیگر در شهر کرج، کنسرت پاپ برگزار نمی شود و خیال همه در این شهر راحت شده است که نه قرار است به کنسرت بروند و نه قرار است اعتراضی به برگزاری کنسرت در استان البرز کنند چرا که در اردیبهشت ماه با نامه رسمی رئیس‌پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان البرز، تمام کنسرت‌های پاپ در شهر کرج تا اطلاع ثانوی لغو شده است. این روزها لغو کنسرت ها به صورت زنجیره ای شده است؛ یکی پس از دیگری. لغو کنسرت ها چنان زیاد شده است که برای رسیدن به علت و علل لغو کنسرت ها نشست هایی با عنوان بررسی موضوع لغو کنسرت‌ها با حضور اهالی و مدیران موسیقی برگزار شده است.

لغو کنسرت ها و ایجاد محدودیت برای اهالی فرهنگ و هنر معضل امروز و دیروز دولت یازدهم نیست، چرا که این دولت از زمان روی کار آمدن در خردادماه سال 1392 با چنین مشکلاتی در عرصه هنر مواجه بوده است. گروه های خاصی که در دولت اصلاحات فعال بودند و از سال 84 تا 92 خبری از آنها نبود، با روی کار آمدن حسن روحانی و تیم او، با سر و شکلی جدید در میدان عمل ظاهر شدند. ممانعت از برگزاری کنسرت ها، تجمع، پخش تراکت و نصب پلاکارد در مخالفت با برگزاری کنسرت ها و همچنین جمع آوری امضا برای لغو مجوز کنسرت هایی که مجوز قانونی داشته اند از دستورکارهای جدید این گروه ها در دولت یازدهم بوده است. آنها همچنین در عرصه سینما نیز ورود پیدا کردند و علیه برخی از فیلم های اکران شده در دولت یازدهم تجمع ها و اعتراض هایی داشتند که در اکثر موارد موفق شدند از اکران عمومی فیلم مورد نظرشان جلوگیری کنند. فیلم هایی چون خانه پدری و رستاخیر از جمله این موارد بودند. اما شتاب در اجرایی کردن دستور کار برای زیر فشار قرار دادن وزارت ارشاد دولت یازدهم با دستور کار لغو کنسرت های مجوز دار، به گونه ای بود که طبق آمار منتشر شده در سال 1393 ، تعداد 20 کنسرت مجوز دار از سوی وزارت ارشاد دولت یازدهم لغو شود. کار به جایی رسید که فریاد اهالی هنر و موسیقی بلند شد و خانه موسیقی بیانیه ای صادر کرد و حتی عده ای از فعالان حوزه موسیقی در مقابل خانه موسیقی تجمع برگزار کردند. اما چنین اقداماتی فایده بخش نبوده است و فشار گروه های فشار به وزارت ارشاد دولت یازدهم و زیر تیغ قرار دادن کنسرت های مجوز دار همچنان ادامه دار بوده است.

عده ای از مخالفان برگزاری کنسرت را مطرب بازی می دانند، عده ای دیگر چنین اتفاقاتی را عاملی برای بی بند و باری در شهرشان معرفی می کنند. بهانه ها مختلف است اما هر چه که هست فعالان سیاسی و البته دولتمردان یازدهم معتقدند که این اقدامات برای زیر سوال بردن دولت یازدهم است. لغو کنسرت ها از سوی گروه ها و افراد خاص مختص به یک قشر خاص در حوزه موسیقی نیست، آنها حتی کنسرت علیرضا افتخاری که زمانی از هواداران محمود احمدی نژاد رئیس دولت های نهم و دهم بود و در مراسمی رئیس دولت سابق را به طور صمیمانه در آغوش کشید، را هم در کرمانشاه لغو کردند.

هرچند که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها تاکید کرده که هیچ نهاد و ارگانی اجازه لغو کنسرت‌ها را ندارد و صدور مجوز فقط از سوی این نهاد صورت می‌گیرد اما با این حال صحبت های جنتی فقط در حد اظهار نظر است و اقدام عملی در این رابطه آنطور که عباید و شاید صورت نگرفته است. جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم بارها به پروژه لغو کنسرت های مجوز دار، واکنش نشان داده است. گاهی گفته است که این اقدامات از روی انگیزه های دینی و احساسات مذهبی است و جایی دیگر نیز دلیل لغو این کنسرت ها را سلایق مختلف در برخی از شهرستان ها و حساسیت های بی مورد از سوی مقامات قضایی خوانده است. او اما از برخوردهای سلیقه ای و لغو کنسرت ها کاسه صبرش لبریز شده و به تازگی در رابطه با لغو کنسرت هایی که در چند وقت اخیر تعداشان رو به افزایش است گفته است که قوه قضاییه «این گونه اقدامات را جزء حقوق خودشان می‌دانند». وزیر ارشاد گویا توان رویارویی با لغو کنندگان کنسرت ها را ندارد که در 24 اردیبهشت ماه در واکنش به لغو کنسرت کیهان کلهر بیان کرده: «در حد بضاعت خود با رئیس قوه قضاییه نامه‌نگاری کرده است.» البته در آخرین ساعات خبر از برگزاری این کنسرت آمد. هرچند وزیر ارشاد روز سه شنبه 28 اردیبهشت ماه نیز در پاسخ به «اعتمادآنلاین» در رابطه با چرایی لغو کنسرت ها در شهرهای مختلف تا این حد زیاد شده است، لبخند زد و با سکوت از کنار این سوال گذشت. اما این صحبت ها برای اهالی هنر و موسیقی و تهیه کنندگان خواننده ها نان و آب نمی شود. چرا که آنها نیز با سرمایه گذارانی روبرو هستند که ممکن است در صورت ادامه دار بودن پروژه لغو کنسرت ها دیگر راضی به سرمایه گذاری در چنین محیطی نشوند.

چندی پیش حسام‌الدین آشنا‌، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور به پروژه لغو کنسرت ها واکنش نشان داد و گفت که : «لغو مجوز قانونی کنسرت موسیقی راه را برای موسیقی زیرزمینی، موسیقی غیرقانونی و موسیقی‌های هنجارشکن باز می‌کند.»
با وجود اینکه در دولت یازدهم علی جنتی از نشست مشترکی با وزیر کشور برای مشخص شدن موضوع برگزاری کنسرت‌ها صحبت کرد و گفت که «در این نشست توافق شد که شیوه نامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نیروی انتظامی امضا شود. این شیوه‌نامه برای مشخص و شفاف شدن چارچوب کار و وظایف و مسئولیت‌ دستگاه‌ها امضا خواهد شد تا دیگر مشکلی برای برگزاری کنسرت‌ها پیش نیاید.» اما با وجود لغو کنسرت های متعدد در چند وقت اخیر می توان گفت که شیوه نامه نگاری تنها بر روی کاغذ است و در عمل اقدامی صورت نمی گیرد و در بر همان پاشنه دولت های نهم و دهم می چرخد و نیروی انتظامی حق دخالت در چنین اموری را برای خود آزاد می داند، چرا که وزیر ارشاد پیش تر اعلام کرده بود که : «در دولت گذشته آیین‌نامه‌ای به تصویب رسیده بود که بر اساس آن به نیروی انتظامی اجازه می‌داد که اداره اماکن در برخی موارد دخالت کند.»

حسن روحانی چند وقتی می شود که از لغو سلیقه ای کنسرت ها گلایه می کند. صریح ترین اظهار نظر او در آستانه بیست و چهارم خرداد دومین سالگرد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری بود که در نشست خبری گفت: وقتی در چارچوب قانون مجوز یک کنسرت داده می‌شود و از مردم دعوت می‌شود مردم بلیت می‌خرند و خودشان را آماده می‌کنند این گونه دخالت‌ها تضییع حقوق مردم است و از نظر ما مجوز قانونی زمانی که صادر می‌شود، لغو آن مجوز از طرف دستگاه هایی که قانونا حق اینکار را ندارند، کاملاً نادرست است.»

کنسرت ها یکی پس از دیگر با اعمال سلیقه و فشار لغو می شود و حالا که کمتر از دو سال به پایان کار دولت یازدهم زمان باقی مانده است، این شائبه ایجاد می شود که شاید دلیل افزایش لغو کنسرت ها در چند وقت اخیر برای زیر فشارقرار دادن دولت یازدهم و بدبین کردن مردم نسبت به عملکرد فرهنگی این دولت باشد تا مخالفان دولت یازدهم بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 ، دست پر باشند و در مقابل دولت حسن روحانی شعار حمایت از هنرمند و آزادی برگزاری کنسرت بدهند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها