در کنفرانس یکروزه اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی،

تعهد اتحادیه اروپا به اجرای برجام/ ایران خواستار رفع موانع بانکی شد

کنفرانس یکروزه «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» عصر پنجشنبه در حالی در لندن به پایان رسید که مقامات ایرانی شرکت کننده، رفع موانع بانکی و پایبندی طرف های غربی به برجام را مورد توجه قرار دادند و مقامات اروپایی نیز بر تعهدشان برای اجرای برجام تأکید کردند.

تعهد اتحادیه اروپا به اجرای برجام/ ایران خواستار رفع موانع بانکی شد
کد خبر: 126569
|
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران در سخنانش در این کنفرانس که با حضور شماری از مقامات و مسوولان ارشد بانکی و مالی ایران، اتحادیه اروپا و انگلیس برگزار شد، خواستار تعهد طرف های غربی برای تسهیل در بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی شد.
وی با بیان اینکه طرف های مذاکره کننده در توافق هسته ای به موانع بانکی کاملاً آگاهی داشتند، تصریح کرد: این وظیفه اخلاقی آنهاست که اکنون تعهداتشان را در چارچوب برجام اجرا کنند.
رییس بانک مرکزی عنوان کرد؛ به رغم اجرایی شدن برجام، تحریم های باقی مانده، ترس از مجازات آمریکا، وجود قوانین دست و پاگیر و نبود امکان معامله با دلار سبب ایجاد موانع در تجارت و تعامل بانک های بزرگ خارجی با ایران شده است.
سیف افزود: بانک های بزرگ در زمان حاضر نگران مجازات های دادستانی آمریکا حتی در صورت تضمین از سوی خزانه داری این کشور هستند.
وی در جریان سخنرانی اش همچنین گفت: لازم است که دولت ها از جمله دولت های آمریکا و انگلیس توسط بانک ها و بخش های اقتصادی و تجاری تشویق شوند که شرایط بهتری را برای تعاملات بانکی، مالی و تجاری با ایران فراهم سازند.
«دامیان هیندز» معاون وزیر دارایی انگلیس نیز پیش از سخنرانی ولی الله سیف در سخنانی با تأکید بر رفع موانع موجود در تعاملات بانکی با ایران، گفت: لندن آمادگی اجرای تعهداتش را در چارچوب برجام برای رفع این موانع دارد.
وی با اشاره به برداشته شدن تحریم ها و بارگشت ایران به مدار اقتصادی جهانی، اظهار کرد که این مسأله همه را هیجان زده کرده است.
معاون وزیر دارایی انگلیس، ایران را مهد تمدن و محل تلاقی تمدن غرب و شرق برشمرد و تصریح کرد: انگلیس آمادگی دارد تا در جریان بازگشت ایران به اقتصاد جهانی به این کشور کمک کند و جزئی از این مسیر باشد.
وی با بیان اینکه بذر گسترش روابط اقتصادی با ایران پاشیده شده، تصریح کرد: راه بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی ساده نیست اما آنهایی که متعهد به این راه هستند از منافعش بهره مند خواهند شد.
«جری ریگان» معاون بخش سیاست تحریم های اتحادیه اروپا نیز در جریان این کنفرانس گفت: اتحادیه اروپا خود را متعهد به اجرای کامل و عملی برجام می داند و تلاش می کند موانع در راه از سرگیری تعاملات بانکی با ایران را بردارد.
وی افزود: 16 ژانویه تمام تحریم های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و تحریم های ثانویه ایالات متحده در حوزه هسته ای برداشته شد و این رخداد، فصل جدیدی از رابطه جامعه جهانی با ایران را رقم زد.
ریگان ادامه داد: از این پس افراد و شرکت های اروپایی می توانند با افراد و شرکت های ایران مراودات مالی داشته باشند و از تسهیلات کامل بانکی و حمایت های تجاری شامل ضمانت های مالی و بیمه بهره مند شوند.
این سیاستمدار انگلیسی با بیان اینکه «اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام متعهد است» افزود: این اتحادیه به تلاش های خود برای اطمینان از ایجاد شرایطی که بتوان از منافع اقتصادی رابطه با ایران در چارچوب برجام بهره برداری کرد، ادامه خواهد داد.
ریگان با بیان اینکه اتحادیه اروپا تاکنون تمام تعهدات خود را در چارچوب توافق وین انجام داده است، افزود: قرار بود تمام تحریم های مرتبط با مسأله هسته ای ایران لغو و بیانیه ای به شرکت ها و بانک ها در این خصوص صادر شود که این مهم صورت گرفته است؛ ما حتی فراتر از آن رفتیم و از طریق تعامل با افراد ذی نفوذ، شرکت ها و مؤسسات بزرگ تلاش کردیم تا زمینه از سرگیری روابط با ایران را مهیا سازیم.
وی گفت: ما همواره به طرف های ایرانی اطمینان داده و گفته ایم که بخش های خصوصی در اتحادیه اروپا بشدت علاقه مند به از سرگیری روابط تجاری با ایران هستند.
ریگان با بیان اینکه «از سرگیری کامل روابط با ایران زمان خواهد برد» افزود: باید بدانیم به رغم اینکه لغو تحریم ها یک ضرورت بود اما شرط کافی برای ادغام ایران در جامعه جهانی نیست؛ جامعه جهانی نیاز به زمان دارد تا خود را با واقعیت های جدید هماهنگ کند.
وی افزود: ما انتظار داریم که اجرایی شدن برجام فضای تعاملات بانکی با ایران را بهتر کند؛ همانطور که اکنون بانک های اتریش، آلمان، ایتالیا، فنلاند و هلند، سوئیس و ژاپن روابط مالی شان با بانک های ایرانی را از سرگرفته اند.
ریگان ادامه داد: ما می دانیم که موضع آمریکا برای فعالان بخش اقتصادی حوزه ایران مهم است و آنها می خواهند که شناخت درستی از چارچوب مقررات و محدودیت ها داشته باشند؛ به همین خاطر ما به صورت هفتگی با طرف های آمریکایی مشورت می کنیم تا شفافیت های بیشتری را حاصل کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: اتحادیه اروپا خود را به ادامه تلاش ها برای تسهیل از سرگیری تعاملات بانکی با ایران و اطمینان از تأثیر عملی لغو تحریم ها متعهد می داند.
حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و از دیگر سخنرانان این کنفرانس ظرفیت های بالقوه بازار سرمایه گذاری و بورس ایران را مورد توجه قرار داد و گفت که این بخش به دلیل نوپابودنش همچنان بکر است.
وی اظهار کرد که در زمان حاضر 321 شرکت از 38 بخش مختلف در بازار بورس تهران به ثبت رسیده اند که حجم معادلاتی برابر با 25 میلیارد دلار در سال را رقم می زنند.
قالیباف خاطر نشان ساخت که بازار بورس ایران، سومین بازار بورس بزرگ منطقه به حساب می آید.
وی با اشاره به حمایت های دولت از این بخش گفت: سال گذشته دولت برای نخستین بار کسری بودجه اش را از بازار سرمایه تأمین کرد.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص شفافیت عملکرد بازار بورس تهران، گفت که این نهاد مالی در چارچوب قوانین بانک مرکزی و استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) فعالیت می کند.
وی افزود که سابقه شرکت های به ثبت رسیده و اطلاعات بازار بورس در سامانه اینترنتی این شرکت منعکس می شود.
'عاصم حسین،' معاون بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین المللی پول نیز در این کنفرانس، لغو تحریم ها را عامل مؤثری در رشد اقتصادی ایران ظرف 18 ماه آتی توصیف کرد.
وی افزود که افزایش قیمت نفت می تواند در کوتاه مدت کمبود بودجه ایران را که بر اثر تحریم ها کاهش یافته بود جبران کند.
حسین اما اظهار کرد: چنانچه ایران خواهان تداوم رشد اقتصادی در دراز مدت است، باید زیرساخت های اقتصادی اش را ترمیم کند.
در این کنفرانس همچنین شماری از مسوولان ارشد بانک های ایرانی به بیان ظرفیت ها و فرصت های تجاری در بخش مالی ایران پرداختند.
«مصطفی بهشتی روی» از اعضای ارشد هیأت مدیره بانک پاسارگاد در سخنانی اظهار کرد که بانک پاسارگاد آمادگی ارائه خدمات کامل سرمایه گذاری به علاقه مندان به بازار ایران و سرمایه گذاران خارجی را دارد.
وی با بیان اینکه بانک های ایرانی ملزم به رعایت چارچوب قوانین بانک مرکزی ایران هستند به سرمایه گذاران خارجی اطمینان داد که اعتباراتشان نزد مؤسسات مالی ایرانی محفوظ و امن خواهد ماند.
بهشتی گفت: این در حالی است که در جریان بحران اقتصادی در اروپا، بانک های غربی که در چارچوب نظام بانکی بین المللی فعالیت می کنند و دارای اعتبارات AAA هستند بشدت دچار آسیب شدند.
وی افزود: با این حال، این مسأله منافاتی با تعهد بانک های ایرانی به اجرای ضوابط بانکی بین الملل ندارد.
فرشاد نوشادی مشاور ارشد فناوری بانک سامان نیز در اظهاراتی تلاش کرد تا تصویر واقعی تری از بانک های ایرانی را به شرکت کنندگان ارائه دهد.
وی گفت: به طور مثال فضای داخلی بانک سامان از بانک های خارجی به ویژه بانک بارکلیز انگلیس الهام گرفته است.
دکتر احمد عزیزی مشاور رییس کل بانک مرکزی ایران نیز در سخنانی در این کنفرانس به تشریح برنامه و اهداف اقتصادی دولت روحانی پرداخت و گفت: ازجمله برنامه های این دولت تسریع در رشد اقتصادی به همراه ایجاد ثبات و فراهم کردن فرصت های شغلی است.
وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، افزایش شفاف سازی اقتصادی و مبارزه علیه فساد و نیز اصلاح و تقویت بخش های مالی و بانکی را در دستور کار خود قرار داده است.
عزیزی همچنین از کاهش بهای نفت خام به عنوان یکی از چالش های اقتصادی نام برد و گفت: به رغم این مسأله، دولت ایران به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی، یکسان سازی نرخ ارز، تک رقمی کردن نرخ تورم و اصلاح سیستم بانکی کشور است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و انسانی ایران، از نیروی کار ارزان و در عین حال آموزش دیده، معقول بودن نرخ انرژی، تنوع آب و هوایی از جمله این ظرفیت ها و مزیت های کشورمان نام برد.
کنفرانس یکروزه «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» با همکاری مؤسسه 'یورو مانی' (The Euromoney) و بانک مرکزی ایران در حالی در لندن برگزار شد که پیش از این قرار بود در روز 8 مارس (18 اسفندماه) برگزار شود اما به دلیل آنچه مشکل صدور روادید برای برخی شرکت کنندگان آن عنوان شد، به تعویق افتاد.
«یورو مانی» در بیانیه ای در تارنمای خود نوشته بود: ما زمان دیگری را تنظیم خواهیم کرد که در آن از مشارکت و حضور حداکثری هیأت ایرانی اطمینان حاصل کنیم.
'نیل آزبورن' مدیر عامل یورومانی نیز در همین ارتباط در سخنانی در ابتدای این کنفرانس گفت که برخی کارشکنی ها برای جلوگیری از برگزاری این کنفرانس، سبب به تعویق افتادن تاریخ برگزاری آن شد اما در نهایت این کارشکنی ها به فرجام نرسید.
وی یادآور شد که مؤسسه یورمانی در زمان تحریم های بین المللی علیه ایران، با این کشور در ارتباط بوده و همکاری های خود را در زمینه های تبادل اندیشه حفظ کرده و ادامه خواهد داد.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها