احمد توکلی باز هم نامزد ریاست جمهوری می شود؟

گمانه زنی های بسیاری در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری دوره دوازدهم مطرح است. یکی از این زمزمه هایی که به گوش می رسد نامزدی احمد توکلی نماینده ادوار مجلس است. به نظر می رسد احمد توکلی که پیش از این دو دوره نامزد ریاست جمهوری بوده است و سعی داشت در یک دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی را تک دوره ای کند، در این دوره هم رقیب آقای روحانی باشد.

احمد توکلی باز هم نامزد ریاست جمهوری می شود؟
کد خبر: 126696
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- احمد توکلی که پیش از این و در دوره ششم و هشتم ریاست جمهوری کاندیدا شده بود به نظر می رسد بار دیگر به فکر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است.

او یک بار در ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1372 در رقابت شرکت کرد رقابتی که برای تعیین رئیس جمهوری پس از یک دوره ریاست جمهوری علی اکبر هاشمی رفسنجانی در ۲۱ خرداد ۱۳۷۲ برگزار شد.

رقبای توکلی در ششمین دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی ( رییس جمهور وقت)، عبدالله جعفرعلی جاسبی (رییس دانشگاه آزاد که عملاً منصوب هاشمی بود)؛ مهندس رجبعلی طاهری (نماینده مردم کازرون در دوره اول مجلس شورای اسلامی) بودند. در آن دوره حضور جاسبی و طاهری به تأیید سیاست‌های آقای هاشمی شباهت داشت و تنها احمد توکلی رقیب واقعی وی محسوب می گردید.

احمد توکلی در این انتخابات با ۴٫۰۲۶٫۸۷۹ رای به پاستور نرسید اما سکوی دوم را از آن خود کرد.

وی که به نوعی نامزد میان دوره ای ریاست جمهوری محسوب می شود در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت کرد. هشتمین دوره انتخابات، پس از یک دوره ریاست سید محمد خاتمی بر دولت برای تعیین رئیس جمهور بعدی در ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ با حضور ۱۰ نامزد نهایی برگزار شد.

نامزدهای این دوره از انتخابات محمد خاتمی، احمد توکلی، علی شمخانی، عبدالله جاسبی، حسن غفوری فرد، منصور رضوی، شهاب الدین صدر، علی فلاحیان، مصطفی هاشمی‌طبا و محمود کاشانی بودند.
رقیب اصلی خاتمی در این انتخابات احمد توکلی محسوب می شد که نقدهای تندو تیز از دولت خاتمی می کرد. توکلی با ارائه نظریه‌ای با عنوان "جمهوری دوم" و با شعار "دولت پاک برای ملت پاک" وارد رقابت انتخاباتی شد.
که این بار نیز احمد توکلی در رقابت با سید محمد خاتمی در جایگاه دوم قرار گرفت.

پس از انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری احمد توکلی که عادت به رقابت در دور دوم با یک رییس جمهور را داشت یک دوره غیبت کرد. اما به نظر می رسد او این دوره (رقابت با حسن روحانی ) را غیبت نکند و بر همین اساس احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نهم امروز کاندیداتوری اش درانتخابات دوازدهم را رد نکرد و تنها به ذکر این نکته که" هنوز تصمیمی در این باره ندارد" اکتفا کرد.

باید منتظر ماند و دید که آیا احمد توکلی که تمایل بیشتری به شرکت در دوره های زوج انتخابات ریاست جمهوری و در مقابل یک رییس جمهور را دارد این بار و در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد یا خیر؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها