کد خبر: 126700
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

حاشیه های افتتاحیه خبرگان پنجم؛

از غیبت معنادار سید حسن خمینی تا همنشینی احمدی نژاد و اژه ای

محمود احمدی نژاد بعنوان مهمان وارد مراسم شد و اتفاقا کنار محسنی اژه ای نشست، همانی که روزی وزیر اطلاعات کابینه اش بود و به شکل غیابی دستور عزل گرفت. احمدی نژاد امروز به محض اعلام تنفس مجلس را ترک کرد.

از غیبت معنادار سید حسن خمینی تا همنشینی احمدی نژاد و اژه ای
کد خبر: 126700
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین- خبرگان پنجم صبح امروز با حضور مهمانان ویژه کار خود را آغاز کرد. مهمانی که در منش و رفتار سیاسی با هم تفاوت های ماهوی و ظاهری دارند اما در ساختمان قدیم مجلس کنار هم جمع شدند تا شاهد سوگند یادکردن مجتهدان خبره باشند.

محمود احمدی نژاد بعنوان مهمان وارد مراسم شد و اتفاقا کنار محسنی اژه ای نشست، همانی که روزی وزیر اطلاعات کابینه اش بود و به شکل غیابی دستور عزل گرفت. احمدی نژاد امروز به محض اعلام تنفس مجلس را ترک کرد.


سرلشکر عزیز جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در این مراسم بود، ابتدای جلسه کنار در و از گوشه نظاره گر بود و در میانه ها روی صندلی های قرمز قرار گرفت.

ساختمان قدیم مجلس بارها و بارها میزبان خبرگانی ها بوده و شاهد مباحث خاص و ویژه آنها ، حالا مجلسی دیگر تشکیل شد و سوگندی دیگر یاد شد. طبقه پایین خبرگان و مهمانان ویژه نشستند و طبقه بالا به مهمانان خارجی که اغلب سفرای کشورهای مختلف بودند اختصاص داده شد.
مراسم مثل همیشه رأس ساعت شروع شد و محمدی گلپایگانی نماینده مقام معظم رهبری پیام ایشان را قرائت کرد.

پیش از آغاز مراسم به وقت حضور تک تک منتخبین ، بازار خوش و بش ها و احوال پرسی ها داغ بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از پیروزی لیست " خبرگان مردم" در حوزه های مختلف با خوشحالی مضاعفی وارد مجلس شد. این بار با بیشتر اعضا خوش و بش کرد.
آیت الله محمد یزدی، هاشمی شاهرودی، احمد جنتی، حسن روحانی از جمله افرادی بودند که آیت الله با آنان احوال پرسی کرد. البته این خوش و بش با استقبال گرمی از سوی آیت الله یزدی مواجه نشد. بیرون مجلس هم محمدباقر قالیباف شهردار تهران و سعید جلیلی، هاشمی رفسنجانی را دیدند و با او احوال پرسی کردند.

سید حسن خمینی هم امروز به مراسم دعوت شده بود اما نیامد و شاید غایب بزرگ افتتاحیه بود. حسن خمینی در جریان بررسی صلاحیت های کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد. حالا صندلی که به نام او رزرو شده بود خالی ماند.

در صدر مجلس آیت الله یزدی نشسته بود، او که در انتخابات رای نیاورد و همراه با مصباح یزدی از حضور در دور پنجم باز ماند.

در همین ردیف جلو در مرکز مجلس حسن روحانی رئیس جمهوری نشست و کنار آیت الله به احوال پرسی و صحبت پرداخت. کمی آنطرف از هاشمی رفسنجانی ، آیت الله هاشمی شاهرودی که بعد از انتخابات نایب رئیس خبرگان شد،نشسته بود.


قبل از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب، نماینده ایشان آیت الله محمدی گلپایگانی، در کنار آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه که عضو خبرگان هم هست قرار گرفت. آیت الله جنتی که حالا علاوه بر دبیری شورای نگهبان در قامت ریاست خبرگان حاضر می شود هم همان جلو کنار آیت الله یزدی سلف خود نشست.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در فاصله‌ با دیگر مهمانان روی صندلی شماره 96 در کنار سردار مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی نشسته بود. مصطفی پورمحمدی و علی اکبر صالحی هم کنار یکدیگر نشستند.

حسینی بوشهری نماینده خبرگان رهبری از بوشهر و امام جمعه موقت قم هم بود او که یکی از منتقدان دولت است که در صندلی پشتی حسن روحانی نشسته بود. حجت الاسلام ناطق نوری هم بود، با یک صندلی فاصله در کنار فرمانده سپاه و سرلشکر فیروزآبادی نشست.

محسن اسماعیلی،عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان که تنها مجتهد غیر معمم بود که در این دوره توانست وارد خبرگان پنجم شود.

علاوه بر اسحاق جهانگیری معاون اول ، پورمحمدی وزیر دادگستری ، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رییس جمهور هم دراین مراسم حضور داشت.





اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها