دستاوردهای سفر نخست وزیر هند به ایران

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند دوشنبه شب پس از امضای 12 سند همکاری در زمینه اقتصادی ،سیاسی ،فرهنگی و علمی و دیدار با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری با دست پر تهران را به سوی دهلی نو ترک کرد.

دستاوردهای سفر نخست وزیر هند به ایران
کد خبر: 126712
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین-نخست وزیر هند بعدازظهر یکشنبه به دعوت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در راس هیات عالیرتبه سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی وارد تهران شده بود.
نخست وزیر هند بعدازظهر دوشنبه پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیش از ترک تهران با انتشار توئیت به زبان فارسی نوشت:دراین سفر گفت وگوهای سازنده ای با رهبران ایران داشتم .
وی با تشکر از مردم ایران اعلام کرد سفر من به ایران پر بار بود و نتایج مثبت آن هر دو کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.
به گفته کارشناسان ،امضای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین ایران ،هند و افغانستان مهمترین سندی است که با حضور روسای جمهوری سه کشور دراین سفر ،امضا شده است .
حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری در مراسم امضای این موافقتنامه گفت که امضای این سند ،پیامی برای هر سه کشور منطقه است که می توانند بر مبنای دالان جدید بین المللی فعالیت خود را تنظیم کنند.
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز دراین مراسم تصریح کرد امروز در تاریخ سه کشور، روز مهمی بشمار می رود، چرا که این توافق بر روی کاغذ نیست و با اراده کامل عملیاتی می شود.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز در مراسم امضای این توافقنامه خاطرنشان کرد که توافق سه جانبه ،ایران ،هندوستان و افغانتسان امکان گسترش روابط منطقه ای را فراهم می کند.

** اسناد همکاری امضا شده بین ایران و هند
جمهوری اسلامی ایران و هند روز دوشنبه درحضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و نارندرا مودی نخست وزیر هند 12 سند همکاری در بخش های مختلف امضا کردند.
این یاداشت تفاهم ها بعد از استقبال رسمی درمجموعه تاریخی ،فرهنگی سعدآباد به امضا رسید.
یادداشت تفاهم همکاری بین دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و موسسه سرویس خارجی وزارت خارجه هند و پروتکل اجرایی بین وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت علوم و فناوری هند در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری از جمله اسناد امضا شده است.
یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و آرشیو ملی هند، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی، یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و شورای روابط فرهنگی هند دیگر اسنادی هستند که بین دو کشور امضا شد.
قرارداد توسعه بندر چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت «ایندیا پورتس گلوبال پرایوت لیمیتد» نیز بین دو کشور به امضا رسید.
از دیگر اسناد امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و هند می‌توان به یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و اگزیم بانک هند اشاره کرد که درخصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار است.
بیانیه تایید بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و اگزیم بانک هند و یادداشت همکاری‌های بازرگانی و مشارکت فیمابین شرکت دولتی آلومینیوم هند (نال کو) و سازمان ایمیدروی ایران نیز از دیگر اسناد امضا شده دو کشور است.
یادداشت تفاهم همکاری بین صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات هند و یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت دولتی ایرکون هند نیز بین دو کشور امضا شد

**برنامه های فرهنگی
همایش روابط فرهنگی ایران و هند نیز همزمان با سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند با حضور اندیشمندان فرهنگی و سیاسی دو کشور،نخست وزیر هند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان وادبیات فارسی در تالار وحدت برگزار شد.
این همایش با همکاری شورای فرهنگی هند ،فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و بنیاد سعدی برگزار شده است .
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند که با خود قدیمترین وکاملترین نسخه کلیله و دمنه به زبان فارسی را به عنوان سوغات به ایران آورده بود در دومین روز از سفرش باحضور در مراسم افتتاحیه همایش « هند و ایران دو تمدن بزرگ و بازنگری و چشم اندازها» به روابط تاریخی عمیق دو کشور اشاره کرد.
وی در مراسم افتتاحیه این همایش خاطرنشان کرد میراث فرهنگی جزء جدایی ناپذیر جامعه هند است و در تار و پود میراث هند ،فرهنگ ایرانی وجود دارد.
وی تصریح کرد نسخه خطی فارسی «کلیله و دمنه » که دراین همایش رونمایی شد ،نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ تاریخی بین دوکشور است .
برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری ایران،رونمایی از کتاب های فارسی چاپ شده در هند، رونمایی از نسخه های خطی و اجرای موسیقی ترکیبی از برنامه های جنبی این همایش بود.
مدیرکل شورای فرهنگی هند، فرهنگ را اساس روابط تهران - دهلی نو دانست و تصریح کرد براساس آثار موجود در تخت جمشید و غارهای هند روابط فرهنگی ایران و هند به بیش از شش هزار سال می رسد.
«سی راجاشیکهر» درگفت وگو با ایرنا افزود:با امضای برنامه مبادلات فرهنگی دو کشور ،روابط فرهنگی تهران - دهلی نو گسترش می یابد.
روابط فرهنگی ایران و هند ریشه چند صد ساله دارد و زبان فارسی بیش از 700 سال به عنوان زبان رسمی و دیوانی این کشور بوده است .
هم اکنون در بیش از 120 دانشکده و کالج هندوستان زبان فارسی تدریس می شود و بیش از شش هزار دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول تحصیل هستند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها