کد خبر: 126739
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

شمارش معکوس برای شکست سنگین داعش آغاز شده است

ساعت صفر فلوجه

سه گانه نیروهای ارتش، الحشد الشعبی و عشایر اهل سنت دست به دست هم داده‌اند تا فلوجه را از داعش پس بگیرند. اتحادی از شیعه و کرد تحت لوای پرچم عراق، آن هم در روزهایی که تشدید درگیری‌های شیعه و سنی در این کشور خواست برخی بازیگران منطقه‌ای است.

ساعت صفر فلوجه
کد خبر: 126739
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین- نیروهای عراقی به شهر فلوجه در استان الانبار نزدیک می‌شوند و همزمان با این پیشروی تروریست‌های داعش تیم‌های اعدام خود را به نقاط مختلف شهر اعزام می‌کنند. «هرکسی که قصد فرار داشته باشد یا تسلیم شود یا پرچم سفیدی را بر فراز خانه خود نصب کند، به جوخه‌های اعدام سپرده خواهد شد»؛ تازه‌ترین هشدار داعش در ساعاتی است که پیش‌بینی می‌شود به شکست دیگری برای این گروه تروریستی منتهی شود. دستور آزادسازی فلوجه در الانبار را حیدر العبادی نخست وزیر عراق در واپسین ساعات روز یکشنبه صادر کرد و این عملیات وارد هفتاد و دومین ساعت اجرا شده است.

سه گانه نیروهای ارتش، الحشد الشعبی و عشایر اهل سنت دست به دست هم داده‌اند تا فلوجه را از داعش پس بگیرند. اتحادی از شیعه و کرد تحت لوای پرچم عراق، آن هم در روزهایی که تشدید درگیری‌های شیعه و سنی در این کشور خواست برخی بازیگران منطقه‌ای است.

درگیری بین نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان داعش از صبح روز سه‌شنبه وارد فاز جدی‌تری شده است. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که بیش از ٨٠ تروریست در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. نیروهای دولتی و متحدان ارتش در این نبرد، از محورهای شمال و غرب خود را به فلوجه نزدیک می‌کنند. منطقه‌های حاشیه‌ای فلوجه اندک‌اندک از حضار داعش خارج می‌شوند. داعش برای متوقف کردن پیشروی‌ها به عملیات انتحاری روی آورده است و تنها در یک مورد آن در شمال غرب فلوجه حدود ١٦ نفر از نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی جان باختند.

نخست‌وزیر عراق که این روزها با بحران‌های سیاسی رنگارنگ در کشورش دست و پنجه نرم می‌کند در صفحه توییتر رسمی خود اعلام کرد که «ساعت صفر برای آزادسازی فلوجه فرا رسید، لحظه پیروزی بزرگ نزدیک است و داعش هیچ راهی جز فرار ندارد». امریکایی‌ها می‌گویند که در عملیات فلوجه بیش از ٢٠ هزار نیروی عراقی حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود که ١٥ هزار نیروی دیگر به آنها ملحق شوند.

نیروهای مردمی و ارتش پیشروی‌های خود را با سرعت انجام می‌دهند و پرچم عراق یک به یک بر فراز مناطقی که از سلطه داعش خارج می‌شوند، به اهتزاز در می‌آید. داعش برای هزینه‌مند کردن شکست‌های خود برای طرف مقابل اقدام به مین و بمبگذاری در مناطق و منازلی کرده که از آنها بیرون رانده می‌شود. بر همین اساس یگان‌های ویژه مخصوص مین‌ربایی و خنثی‌سازی بمب پس از آزادسازی مناطق فعالیت‌های فشرده و ضربتی خود را آغاز می‌کنند.

غیرنظامیان گرفتار در فلوجه اصلی‌ترین دغدغه سازمان ملل و نیروهای دولتی عراق هستند. روز گذشته استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: اوضاع غیرنظامیان در فلوجه همزمان با شروع عملیات منبع شدید نگرانی ما است. حدود ٥٠ هزار غیرنظامی در شهر در وضعیت بد انسانی هستند. در این درگیری خطر واقعی برای کسانی است که تلاش می‌کنند فرار کنند اما گذرگاه‌های امن وجود ندارد. بنابرگزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ؛ غیرنظامیانی که در فلوجه در محاصره هستند با مشکلات بسیاری که بعضا مشکلات اولیه هم هستند مانند تامین آب، غذا و مراقبت‌های بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حالی که خبرهای رسیده از بخش‌های متفاوت فلوجه حاکی از وخامت اوضاع انسانی دارد، دبیرکل سازمان بدر عراق تاکید کرد که نیروهای الحشد الشعبی نسبت به رعایت ضوابط قانونی و انسانی در آزادسازی شهر فلوجه از سوی نیروهای مردمی به‌شدت ملزم هستند. «هادی العامری»، دبیرکل سازمان بدر عراق که بخشی از نیروهای الحشد الشعبی است با درخواست از اهالی شهر فلوجه برای ترک شهر از گذرگاه‌های امن، گفت که تمامی گروه‌های الحشد الشعبی در عالی‌ترین درجه اخلاق انسانی و اسلامی و ملی با شهروندان و اهالی فلوجه رفتار می‌کنند.

ساکنان فلوجه، سپر انسانی داعش

عملیات ارتش عراق برای آزادسازی فلوجه در رسانه‌های غربی به خصوص امریکایی بازتاب فوق‌العاده‌ای داشته است. شبکه ان‌بی‌سی در گزارشی در این خصوص نوشته است: تنها یک روز پس از اعلام عملیات ارتش عراق برای آزادسازی فلوجه از دست داعش، نیروهای امنیتی قریب به ١٢ منطقه و روستا را آزاد کرده‌اند. فلوجه که در ٤١ مایلی بغداد قرار دارد از سال ٢٠١٤ در اختیار داعش است. منابع محلی می‌گویند که هزاران نفر از نیروهای پلیس، سربازان ارتش و نظامیان به دلیل مین‌گذاری‌های داعش در حومه فلوجه به آرامی حرکت می‌کنند. دولت پیش از آغاز این عملیات به ساکنان فلوجه و حومه‌های آن دستور داده بود که محل را ترک یا پرچم‌های سفیدی را بر فراز خانه‌های خود نصب کنند.

به گزارش ان‌بی‌سی، تاکنون ٦٠٠ نفر خود را به کمپ‌های مخصوصی که برای غیرنظامیان ساکن در فلوجه در نظر گرفته شده بود، رسانده‌اند. نیروهای ارتش عراق از سال گذشته فلوجه را در حالت محاصره قرار داده‌اند اما تمرکز آنها بیشتر بر مناطق تحت کنترل داعش در شمال و غرب فلوجه بود و نه خود این منطقه. در شرایطی که نیروهای دولتی می‌گویند تمام تلاش خود را برای کاستن تلفات غیرنظامیان به کار گرفته‌اند اما به گزارش ان بی‌سی به نقل از منابع محلی، در ٢٤ ساعت نخست عملیات برای آزادسازی فلوجه، ٩غیرنظامی که شامل پنج کودک و دو زن بود جان خود را از دست داده‌اند. ٢٣ نفر نیز در ٢٤ ساعت نخست مجروح شده‌اند که وضعیت ١٤ نفر از آنها وخیم گزارش شده است. علاوه بر فلوجه، موصل که دومین شهر بزرگ عراق است نیز در اختیار داعش است و نیروهای عراقی می‌گویند که می‌خواهند این شهر را نیز در سال جاری میلادی آزاد کنند.

یواس‌ای‌تودی نیز در گزارشی از وضعیت عملیات آزادسازی فلوجه نوشت: تلاش‌های دولتی برای آزادسازی فلوجه در حالی ادامه دارد که برخی خبرهای رسیده از داخل فلوجه حاکی از آن است که داعش از ساکنان غیرنظامی باقی مانده در این شهر به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. برخی ساکنان فلوجه به خبرنگار یواس‌ای‌تودی گفته‌اند که داعش حکومت نظامی اعلام کرده و بسیاری از ساکنان را به عنوان سپرانسانی به مرکز شهر برده است. داعش همچنین از خارج شدن افراد غیرنظامی از شهر نیز جلوگیری می‌کند. با وجود مشکلاتی از این دست اما دولت عراق می‌گوید که بازپس‌گیری فلوجه از آزادسازی رمادی که در دسامبر صورت گرفت آسان‌تر است چرا که حملات هوایی به فلوجه عملا قدرت داعش را تقلیل داده است. وزیر دفاع عراق در گفت‌وگویی با یواس‌ای‌تودی اعلام کرده که کار داعش در فلوجه به پایان رسیده است.

حاج قاسم در اتاق عملیات «فلوجه»

جرقه مبارزه با داعش در عراق را ایران و آن هم در روزهایی که غرب در قبال این گروه سکوت اختیار کرده بود، زد. روز گذشته نیز خبرهای رسیده از فلوجه حاکی از این بود که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که تا ظهر روز دوشنبه جهت سخنرانی در همایشی در قم حضور داشت؛ ساعاتی بعد خود را به عراق رساند و در اتاق عملیات فلوجه شرکت کرد. بر اساس این گزارش، از صبح سوم خرداد جلسات متعددی با حضور شخصیت‌های مطرح همچون «ابومهدی المهندس» قائم‌مقام الحشد الشعبی، «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجبا و «هادی العامری» رییس شاخه نظامی سازمان بدر، در اتاق عملیات فلوجه برگزار شد.

سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز عصر روز دوشنبه وارد عراق شد و سپس در جمع فرماندهان عملیات بزرگ آزادسازی فلوجه حضور یافت که تصاویر آن توسط نمایندگی ایران مقاومت اسلامی نُجباء منتشر شد. بر اساس خبرهای رسیده، عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز روز گذشته برای نظارت بر روند عملیات آزادسازی فلوجه وارد ورودی‌های این شهر شد.

غیبت مستشاران نظامی امریکا در عملیات فلوجه

سی‌بی‌اس در گزارش دیگری به بررسی تاریخچه فلوجه پرداخته است و همچنین تاکید کرده که امریکایی‌ها و گروه ائتلاف با حملات هوایی خود به حمایت از ارتش عراق و نیروهای مردمی عمدتا شیعه برای آزادسازی فلوجه می‌پردازند. به گزارش این رسانه امریکایی، قریب به ٨٠٠ تا ١٠٠٠ عضو داعش در فلوجه حضور دارند و این در حالی است که مجموع نیروهایی که علیه داعش در این عملیات حضور دارند قریب به ٢٠ هزار نفر که عمده آنها آموزش‌دیده هستند. یک مقام امریکایی در این خصوص به سی‌بی‌اس گفت که مستشاران امریکایی در این عملیات عراقی‌ها را همراهی نمی‌کنند. برخی هلیکوپترهای نظامی امریکا هم در نزدیکی فلوجه مستقر شده‌اند اما تا زمانی که ارتش عراق درخواست رسمی ندهد از آنها در این عملیات استفاده نخواهد شد. برخی منابع نظامی عراقی می‌گویند که هدف آنها در فلوجه بیرون کشیدن نیروهای داعش از پناهگاه‌ها و رویارو قرار دادن آنها با حملات هوایی است. فلوجه از سال ٢٠٠٤ که حکومت صدام حسین ساقط شد همواره مرکزی برای حرکت‌های شبه‌نظامیان مخالف دولت بوده است و القاعده نیز توانست در این شهر مامنی برای خود پیدا کند. بر اساس گزارش سی‌بی‌اس، در سال ٢٠٠٤، ١٠٠ سرباز امریکایی جان خود را در فلوجه از دست دادند.

*سارامعصومی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها