سید حسن خمینی: مبارزه با تحجر در کنار دینداری شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی است

سید حسن خمینی گفت: انقلابیون هیچ آبشخور متحجرانه نداشته‌اند و مبارزه با تحجر در کنار دینداری شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی است.

سید حسن خمینی: مبارزه با تحجر در کنار دینداری شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی است
کد خبر: 126852
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- یادگار امام گفت: انقلابیون هیچ آبشخور متحجرانه نداشته‌اند و مبارزه با تحجر در کنار دینداری شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید بیعت منتخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: توفیق بزرگی است که امروز در خدمت نمایندگان و منتخبین بزرگوار مردم ایران اسلامی در جوار حرم امام راحل و چند صد متری جوار شهدای عالیقدر هستم.

یادگار امام ادامه داد: اگر ایثار و خون شهدای بزرگوار نبود، آسایش امروز جامعه ما حاصل نمی‌شد و امکان رقابت در درون خانواده نظام به وجود نمی‌آمد.

سید حسن خمینی با تشکر از هاشم زایی رئیس سنی دهمین مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد ششمین افتتاح مجلس در جوار حضرت امام خمینی (ره) همراه با نمایندگان مردم هستم، گویی چند روز پیش بود که مراسم افتتاح پنجم انجام شد و دوستان نماینده در آن دوره به حرم امام راحل آمدند و در آن دوره بحث رقابت برای ریاست بین آقایان ناطق نوری و عبدالله نوری بود.

وی با بیان اینکه چهار سال گذشته نیز مانند برق و باد گذشت، گفت: این موضوعات را از این جهت اشاره می کنم که دوستان واقف به این موضوع باشند که روزها به سرعت می گذرد. البته دوستان به این مسئله واقف هستند. بنابراین باید قدر این روزها را بدانیم و ان‌شاء‌الله روزهای خوبی در پیش داشته باشیم.

سید حسن خمینی افزود: تجربه بزرگ رهبری امام خمینی (ره) در کدام سرزمین اندیشه، ریشه داشته که در حال حاضر بنیان‌گرایی مسموم در حوزه تفکر نداریم و اگر به این تفاوت به صورت بنیادین اندیشیده و پرداخته شود، تزئین آینده جمهوری اسلامی در آن است.

یادگار امام با بیان اینکه بنیان‌گرایی سلفی در جهان اسلام فاجعه است، گفت: بنیان‌گرایی سلفی یک مصیبت و لکه ننگ و باعث خجالت مسلمانان است.

وی افزود: عنصر عقلانیت در حوزه اندیشه اهل بیت است و در فضای عمومی تفکر امام (ره) و مجتهدین شیعه رسوخ پیدا می‌کند و تفکر پیشتاز عرضه می‌دارد و هیچ گزافه نیست که بگوییم اندیشه امام خمینی (ره) یک اندیشه روشنفکرانه در حوزه نظام فکری جامعه اسلامی است.

یادگار امام افزود: انقلابیون هیچ آبشخور متحجرانه نداشته‌اند و مبارزه با تحجر در کنار دینداری شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی است.

سید حسن خمینی افزود: هدف جمهوری اسلامی بازگرداندن تفکر به جامعه بشری و همچنین بازگشت معنویت دینی به جامعه است و اینکه باید جامعه در زندگی انسان‌ها نقش بازی کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلام سکولاریسم را نفی می کند و به هرگونه تفکر ماتریالیسم نه می گوید، اما در عین حال فکر آن متحجرانه نیست و آینده تفکر اسلامی از گذشته پرافتخار آن، جدا نیست، اما آینده به دستان باکفایت و با عقل مردم ساخته می شود.

یادگار امام افزود: هر اندیشه‌ای که به تضعیف بنیان های دینی و ظواهر شرعی منجر شود، از عوامل تضعیف پایه های نظام است و هر چه ریشه تحجر تقویت شود، موضوع از اندیشه های امام راحل دور می شود.

سید حسن خمینی افزود: پیوند عقلانیت و دین درس امام خمینی (ره) برای آینده جامعه است و میراثی است که باید به آن اتکا کرد تا بتوان آینده را ساخت و اگر بیشتر روی سخنان چند سال آخر عمر مبارک امام راحل توجه کنیم، ایشان بر سر مقدس مآب ها فریاد می زد، تا جایی که اظهار داشتند اگر در این راه شهید بشوم، ارزش دارد.

وی گفت: تحجر عنصری است که باید فارق اصلی میان ما و داعش دانسته شود. چه نامه هایی در حوزه موسیقی و حضور زنان در جامعه به امام راحل نوشتند و انتقادهایی به ایشان در حوزه تدریس حکمت و تبیین عقلانیت وارد آوردند، اما باید به این نکته توجه شود که دینداری و نفی تحجر باید در کنار هم باشد.

تولیت آستان مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی ادامه داد: توجه به عنصر زمان و مکان در موضوع اجتهاد مطرح است که متاسفانه گاهی مغفول مانده و مدت ها از ادبیات سیاسی ما خارج شده است، این در حالی است که باید به مراد امام راحل که دائماً در سال های آخر عمر بابرکت خویش تاکید داشتند، توجه شود.

سید حسن خمینی بیان کرد: باید به عنصری به نام مصلحت نظام توجه شود، به دلیل اینکه می تواند احکام اولیه را در نقاطی کنار بگذارد، توجه به مصالح جامعه اسلامی و مصالح مردم و توجه به اینکه جامعه و نظام اسلامی باید بن بست ها را بشکند، از ضروریات است.

وی افزود: قید اطلاق در حوزه ولایت فقیه که امام خمینی (ره) در سال های آخر عمر مطرح کردند، قید مترقی و بیانگر این است که حوزه تقنین، اجرا و احکام متوقف به احکام اولیه نیست. بدین معنا که برای حاکم اسلامی هیچ چیز بالاتر از مصالح اسلام و جلوه زیبا و مترقی از دین اسلام برای جهانیان در مرحله دوم، هیچ قیدی پیش روی آن نیست.

یادگار امام خمینی (ره) گفت: باید به اجتهاد پویا و نقش زمان و مکان در اجتهاد توجه شود که در تقلید داعش این موضوعات نیست.

سید حسن خمینی با بیان اینکه اسلام بن بست ندارد، تصریح کرد: با توجه به موضوعات مذکور برای حاکم اسلامی و نظام اسلامی جلوه زیبا از دین یک ارزش است که آبروی نظام است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی علاوه بر جهت سلبی و نفی تمام پستی های جهان، یک بیان ایجابی هم دارد. جمهوری اسلامی جهت ایجاب و ثبوت تفکر است، اما داعش فقط نفی دارد که متاسفانه در برخی از تفکر اخباری های خود نیز این موضوع را داریم. امروز واقعا اگر بخواهیم براساس انتظارات امام راحل (ره) کار کنیم، باید کارایی نظام اسلامی را بالا ببریم و اجازه ندهیم که متهم به نارسایی در حل مشکلات شویم.

تولیت آستان مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی خطاب به منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: عزم و همت دوستان و همچنین سکانداری رهبر انقلاب اسلامی در کنار دولت توانا می تواند مشکلات را حل کند، با وجود اینکه معضلات زیاد است، اما توانایی ها نیز در سطح بالایی است.

وی تصریح کرد: فقر و مشکلات و مسائل اجتماعی که این روزها بیشتر به آن توجه می شود باید حل شود و عقلانیت انقلاب عنصر ارزشمندی است که با اتکا به قبل باید شرایط و ظرفیت ها شناخته شود تا جمهوری اسلامی به اوج کارایی دست یابد.

یادگار امام در پایان افزود: از دکتر لاریجانی رئیس مجلس در دوره نهم تشکر می کنم و همچنین برای دوستان جدید به خصوص دکتر عارف که رأی اول تهران با ضریب بالا کسب کرد آرزوی موفقیت دارم، به دلیل اینکه اعتماد مردم سرمایه بزرگی است.

منبع: خانه ملت
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها