کد خبر: 126971
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

سفیر ایران در عراق مطرح کرد:

هیچ نیروی رزمنده‌ای از جمهوری اسلامی ایران به عراق وارد نشده است

حسن دانایی فر گفت: عراق در حال حاضر دومین شریک اقتصادی ایران است، و مذاکراتی بین دو طرف برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری برگزار شده، و برنامه‌هایی برای همکاری‌های اقتصادی مشترک از جمله تأسیس کارخانجات مشترک در داخل عراق برای تحرک بخشیدن به بخش تولید در عراق و سرمایه‌گذاری در این کشور در دست داریم تا ان‌شاء‌الله این کارها در داخل عراق اجرایی شود.

هیچ نیروی رزمنده‌ای از جمهوری اسلامی ایران به عراق وارد نشده است
کد خبر: 126971
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - حسن دانایی‌فر سفیر ایران در عراق، در گفت و گویی با بیان این که عراق از نظر نیروهای مسلح و تعداد نفرات جنگجو نیازی به کشورهای خارجی ندارد، گفته است: هیچ نیروی رزمنده‌ای از جمهوری اسلامی ایران به عراق وارد نشده است. او در گفت و گو با ایسنا گفته است: ارتش و نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در این روزها شجاعت بی‌نظیر خودشان را نشان دادند و توانستند پیروزی‌های بسیار خوبی را در صحنه عراق و به‌خصوص در موضوعاتی که در منطقه فلوجه اتفاق افتاد، به ظهور برسانند. و قطعا این پیروزی‌ها اثرات بسیار مستقیمی در مسائل اقتصادی و سیاسی عراق خواهد داشت.

گزیده ای از صحبت های سفیر ایران در عراق در ادامه می آید:

*از ابتدا جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت عراق قرار گرفت. حسب تقاضایی که در آن ایام بعد از سقوط موصل توسط دولت عراق از جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت؛ جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله موضوع آموزش و سازماندهی کمک کرد و هم‌چنین در زمینه استخباراتی و اطلاعاتی کمک‌های بسیار شایانی را در اختیار نیروهای رزمنده عراقی قرار داد و از نظر تجهیزات هم، تجهیزات مورد نیاز و مورد درخواست جمهوری عراق را در طول این دو سال گذشته ما تامین کردیم و در اختیارشان گذاشتیم.

*نکته مهم و اساسی که در این نبردها وجود داشت، کمک‌های مستشاری بود که توسط بعضی از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران در اختیار نیروهای مسلح عراق اعم از ارتش و الحشد الشعبی قرار گرفت. من این نکته را می‌خواهم یادآور شوم که خوشبختانه عراق از نظر نیروهای مسلح و تعداد نفرات جنگجو نیازی به کشورهای خارج از عراق ندارد. جوانان بی‌شمار عراقی و جوانان شجاع و باغیرت و با ایمان و انگیزه‌ای که در عراق وجود دارند که شاید این جوانان در منطقه بی‌نظیر باشند، این‌ها شرایط را به گونه‌ای به‌وجود آورده‌اند که نیازی به ورود نیروهای زمینی یا رزمنده از بیرون از عراق نیست.

*از گذشته تا الان و به‌خصوص در این نبردهای که در اطراف فلوجه صورت می گیرد، بعضی از رسانه‌های خارجی و مغرض و کشورهای عربی منطقه با نیت‌های خاصی که به دنبال تحقق اهداف خودشان هستند، به این امر دامن می‌زنند که نیروهای رزمنده از جمهوری اسلامی ایران وارد عراق شده است.

* بنده در این‌جا اعلام می‌کنم که هیچ نیروی رزمنده‌ای از جمهوری اسلامی ایران به عراق وارد نشده است زیرا در عراق به اندازه کافی نیروهایی که بتوانند از عهده داعش و بدتر از داعش برآیند، خوشبختانه وجود دارد.

*خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق چه در سطح دولت و چه در سطح ملت در مسیر بسیار خوبی قرار دارد و این دو ملت و این دو دولت همکاری‌های بسیار گسترده‌ای در همه زمینه‌ها دارند.

* ما در زمینه مبارزه با داعش و مبارزه با پسمانده‌های نیروهای بعثی تا زمانی که دولت عراق و ملت عراق از ما تقاضای کمک کنند از واگذاری کمک فروگذار نخواهیم کرد، البته همان‌طور که گفتم اگر از نظر اطلاعاتی و از نظر مستشاری و تجهیزات و امکانات مورد نیازی که آن‌ها درخواست کنند، چون به اندازه کافی در عراق نیرو و سازمان وجود دارد که بتوانند خودشان با اتکا به خود با داعش و دیگر تروریست‌ها مبارزه کنند.

*ملت عراق حافظه تاریخی خوبی از رفتار بعضی از این کشورها دارد، ملت عراق در طول این چهل تا چهل و پنج سال گذشته دوست و دشمن خود را تشخیص می‌دهد، و می‌داند امروز چه کسی دوست واقعی است و چه کسی دوستش نیست، و چه کسی دشمن است، و در این جهت خوشبختانه ما شاهد ابراز احساسات بسیار صمیمانه از طرف مردم عراق نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستیم.

*داعش که از دوسال قبل وارد عراق شد، به منظور فروپاشی این ساختار سیاسی موجود اقدام کرد اما به برکت فتوای مرجعیت و حضور به هنگام و به موقع جوانان رشید عراقی و هم‌چنین بازسازی مجدد سازمانی و روحی ارتش مقتدر عراق توانستند جلوی پیشروی داعش را سد کنند، و مناطقی را که به دست آن‌ها بود، از آن‌ها پس بگیرند.

*خوشبختانه روابط ایران و عراق در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و غیره، گسترده و وسیع است. در زمینه اقتصادی امروز خط هزار و 200 مگاوات برق از ایران به عراق صادر می‌شود که حجم قابل توجهی از مصرف برق عراق را تشکیل می‌دهد و این برق از مناطق بصره، العماره و دیاله وارد عراق می‌شود و عراقی‌ها در این هوای بسیار گرم و کمبود برق، بسیار به برق نیاز دارند.

*من کشوری را نمی‌شناسم که در زمینه برق به عراقی کمکی کرده باشد، و این به معنای آن نیست که عراقی‌ها از دیگر کشورها برق درخواست نکرده‌اند بلکه به این معناست که شرایط برای دیگر کشورها برای انتقال برق به عراق وجود داشت ولی ایران در حجم بسیاری به عراق در زمینه برق کمک می‌کند.

*در زمینه سفرهای زیارتی بین ایران و عراق باید گفت که سال گذشته 5 میلیون زائر بین این دو کشور تردد کردند به این معنی که سال گذشته بیش از 2 میلیون و 500 هزار زائر از عراق به ایران و به همین تعداد از ایران به عراق سفر کردند. این تصور که تعداد زوار ایرانی بیش از زوار عراقی است، تصور چندان صحیحی نیست. طبق آماری که در دست داریم و ویزاهایی که صادر می کنیم ؛ بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر در سال گذشته از عراق به ایران برای زیارت عتبات، درمان، کارهای اقتصادی و امور دانشگاهی و فرهنگی سفر کردند.

*عراق در حال حاضر دومین شریک اقتصادی ایران است، و مذاکراتی بین دو طرف برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری برگزار شده، و برنامه‌هایی برای همکاری‌های اقتصادی مشترک از جمله تأسیس کارخانجات مشترک در داخل عراق برای تحرک بخشیدن به بخش تولید در عراق و سرمایه‌گذاری در این کشور در دست داریم تا ان‌شاء‌الله این کارها در داخل عراق اجرایی شود.

* ایران و عراق در زمینه دانشگاهی و فرهنگی هم روابط خوبی دارند و 24 دانشگاه در ایران با طرف عراقی یاداشت و تفاهم همکاری امضاء کرده‌اند و هم اکنون 2 هزار و 200 دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران در مقاطع دکترا، فوق لیسانس و لیسانس تحصیل می‌کنند که اکثر آن‌ها در مقاطع دکترا و فوق لیسانس تحصیل می کنند. سفرها و دیدارهای مسوولان آموزشی ایران و عراق ان‌شاءالله زمینه افزایش همکاری‌های علمی و آموزشی را فراهم خواهد کرد.

* تغییر تاکتیک، تئوری و رفتار داعش به این معنا است که این گروه تروریستی به پایان کار خود نزدیک شده است. تاکتیک داعش از حالت هجومی به حالت دفاعی تبدیل شده است زیرا ذاتاً نیروهای داعشی از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی در خود توانایی دفاع ندارند، و توانایی هجومی آن‌ها معمولاً بیش‌تر از دفاعی است، و زمانی که مردم عراق توانستند اراده خود را به داعش تحمیل کنند، پایان کار داعشی‌ها آغاز شد.

*پایان کار داعش با توجه به پیروزی‌های ارتش در شهر فلوجه می‌تواند سرعت بیش‌تری پیدا کند، و وضعیت دفاعی داعشی‌ها شکننده‌تر شود. درگیری‌های منطقه الکرمه و دیگر مناطق نشان داد که وضعیت دفاعی داعش در مقایسه با گذشته دچار تزلزل شده است. ما نمی‌توانیم زمانی برای پایان کار داعش تعیین کنیم ولی احتمال این که در سال 2016 کارش یکسره شود، وجود دارد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها