کد خبر: 127039
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

تلاش زیر‌پوستی آلمان‌ها برای حضور در اقتصاد‌ایران

ایران و آلمان می‌خواهند حجم تجارت خارجی خود را به ١٠ میلیارد دلار برسانند. این برنامه بلندمدتی است که پیش از این در سفر قبلی نعمت‌زاده به آلمان از آن صحبت شده بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تمایل دو کشور برای گسترش روابط تجاری دوجانبه گفته بود: «حجم مبادلات تجاری سالانه ایران و آلمان به زیر سه میلیارد دلار کاهش نخواهد یافت.

تلاش زیر‌پوستی آلمان‌ها برای حضور در اقتصاد‌ایران
کد خبر: 127039
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین- ژرمن‌ها که از همان نخستین ساعات اجرای برجام میخ حضورشان در ایران را محکم به زمین زده بودند، گویا تصمیم دارند تا حضورشان در ایران را بیش از پیش تثبیت کنند آن هم به گونه‌ای متفاوت. آلمان‌ها که نخستین هواپیمای خارجی وارد شده پس از امضای برجام را به نام خود ثبت کرده بودند حالا قصد دارند تا حضورشان را تنها به حوزه خودرو محدود نکنند و آن طور که به گوش می‌رسد در کنار حضور در بخش صنعت خودرو، شرکت‌های آلمانی در بخش نیروگاهی، توربین‌سازی، انرژی‌های نو و قطعه‌سازی و...

در همین حال در روالی آرام مسوولان دوطرف در حال رفت و آمد به دو کشور هستند تا روال همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود را در آرامش ادامه دهند. صدراعظم سابق آلمان در ایران به دیدار عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی می‌رود و از احتمال دعوت از رییس‌جمهور ایران برای سفر به آلمان خبر می‌دهد. محمد نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به آلمان می‌رود و مرکز همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا در آلمان را افتتاح می‌کند و از همکاری گسترده ایران با خودروسازان آلمانی صحبت می‌کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت روابط صنعتی خود را با شرکت‌های آلمانی گسترش می‌دهد و وزارت نیرو هم نمایشگاهی از توانمندی‌های شرکت آلمانی در بخش نیروگاه‌ها و توربین‌ها و تجهیزات بادی برگزار می‌کند. به نظر می‌رسد زمان شکوفایی روابط ایران و آلمان فرا رسیده است.

ایران و آلمان می‌خواهند حجم تجارت خارجی خود را به ١٠ میلیارد دلار برسانند. این برنامه بلندمدتی است که پیش از این در سفر قبلی نعمت‌زاده به آلمان از آن صحبت شده بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تمایل دو کشور برای گسترش روابط تجاری دوجانبه گفته بود: «حجم مبادلات تجاری سالانه ایران و آلمان به زیر سه میلیارد دلار کاهش نخواهد یافت. پس از توافق موقت هسته‌ای در ژنو شرکت‌های فعال در فرانسه، اتریش، ایتالیا و آلمان می‌توانند فرصت خوبی را در ایران به دست‌آورند. آلمان در سال گذشته میلادی شریک اصلی تجاری و اقتصادی بوده است. حجم صادرات آلمان به ایران در سال گذشته ٤٥١/٢ میلیارد دلار و حجم واردات آن کشور ٣٣٥ میلیون دلار بوده است.»

شاید این همان دلیلی است که وقتی نعمت‌زاده بعد از افتتاح مرکز همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا در آلمان پشت تریبون می‌رود، می‌گوید: « افتتاح این مرکز نقطه عطفی برای احیای همکاری جدید با آلمان است. ما در گذشته رابطه بازرگانی بسیار خوبی با آلمان داشتیم و حجم مبادلات تجاری دو کشور قبل از تحریم‌ها ‌بین هفت تا هشت میلیارد یورو بود.» ‌وی اظهار امیدواری کرد:«با توافق هسته‌ای که یک توافق برد- برد بود، ما می‌توانیم دور جدیدی از همکاری بین ایران و کشورهای غربی ‌به ویژه آلمان را احیا کنیم. اکنون با هیچ نوع ‌محدودیت سیاسی مواجه نیستیم شرکت‌های اروپایی و برخی از بانک‌های اروپایی که خویشتنداری کرده بودند، متوجه شدند که هیچ ‌مشکلی وجود ندارد و ما می‌توانیم به راحتی با هم همکاری کنیم.»

وی همچنین افزوده است: « اکنون وقت برای یک همکاری جدید فرا‌رسیده است که در آن یکدیگر را به عنوان یک شریک راهبردی درازمدت قبول داشته باشیم و ایران می‌تواند مرکزی برای همکاری تجاری اروپا در ‌منطقه باشد.»

شاید این همان دلیلی است که نعمت‌زاده حرف و حدیث‌ها برای گسترش همکاری ایران و آلمان در زمینه خودروسازی را به عمل تبدیل کرده و از قطعی‌شدن حضور خودروسازان آلمانی در ایران صحبت کرده است. وی پس از دیدار خود با «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و قائم‌مقام صدراعظم آلمان گفته است: «برخی موانع بسیار پیش پا افتاده بر سر راه همکاری‌های دو کشور وجود دارند که حاصل چندین سال توقف روابط هستند ‏و اینها باید یک به یک حل و فصل شوند. برخی از شرکت‌های خصوصی‌سازی شده به بانک‌های آلمانی بدهکار هستند که آنها باید هرچه سریع‌تر بدهی‌های ‏خود را پرداخت کنند. دولت خوشبختانه کل تعهداتش را انجام داده و توافقات انجام شده‌اند.

در رابطه با وام‌ها هم آمادگی وجود دارد. ما امروز با یکی از بانک‌های دولتی هم ملاقات داشتیم. امیدواریم که با تلاش ‏طرفین مساله بیمه‌های صادراتی را هم حل کنیم. در این رابطه قرار شد که در روزهای آینده مسوول وزارت اقتصاد آلمان ضمن سفر ‏به تهران مسائل باقیمانده را با مقامات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی حل و فصل کند.» نعمت‌زاده در رابطه با قطعی‌شدن حضور خودروسازان آلمانی در ایران ادامه داده است: « در خودروهای سنگین، اتوبوس و کامیون ما همکاری ‏درازمدت داشتیم و این همکاری‌ها دوباره از سر گرفته شده‌اند. در حال حاضر ما درحال تعمیق همکاری‌های‌مان به‌صورت سرمایه‌گذاری ‏مشترک هستیم. مذاکرات به‌خوبی پیش می‌روند و ما ان‌شاءالله در یکی، دو ماه آینده در این زمینه شاهد انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری ‏مشترک خواهیم بود. در گذشته دو طرف در این زمینه همکاری صنعتی نداشته‌اند بنابراین ما مذاکرات ‏را پس از برجام در این‌باره شروع کردیم. طرفین علاقه‌مند هستند ولی باید شرایط بررسی شود تا ان‌شاءالله به‌نفع هر دو کشور باشد. ما در این زمینه با سایر کشورها هم در حال مذاکره هستیم. مذاکرات خود را با فرانسوی‌ها نهایی کردیم و با ‏ایتالیایی‌ها هم مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری مشترک در جریان است. با کشورهای دیگر از جمله با آلمان هم مذاکره می‌کنیم و فردا نیز ‏قرار شده است تا بازدیدی از صنایع خودروسازی داشته باشیم. در حال حاضر هر دو طرف در حال مطالعه و امیدوار هستیم که ‏این همکاری نیز ان‌شاءالله به سرانجام برسد.»

‏آموزش مدیران ایرانی با اساتید آلمانی

البته پیش از این هم پیتر دریسن، رییس اتاق‌بازرگانی مونیخ با اشاره به امضای قرارداد چهار ساله ایران و آلمان برای آموزش MBA مدیران ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا برای توسعه همکاری‌های دو‌طرفه مسائل بانک و بیمه حل شده است؟ افزوده بود: «برای توسعه روابط اقتصادی با ایران باید فعالیت‌های بیمه‌ای در آینده نزدیک برقرار شود که هنوز انجام نشده است اما صحبت‌هایی برای برطرف شدن مسائل بانکی وجود دارد. قرارداد چهار ساله آموزش مدیریتی MBA برای مدیران ایرانی نیز منعقد می‌شود تا دو کشور بیشتر بتوانند با یکدیگر کار کنند. خانه اقتصاد بایرن امسال (٢٠١٦) سه نمایشگاه با موضوعات ساختمان‌سازی و مصالح ساختمانی، بهداشت و درمان و صنعت در ایران برگزار می‌کند.»

همکاری وزارت نیرو با آلمانی‌ها در زمینه انرژی‌های بادی

یک شرکت آلمانی فعال در بحث‌های نیروگاهی و انرژی با همکاری وزارت نیرو، مجموعه گسترده‌ای از محصولات و خدمات خود را در زمینه صنایع بادی به مناسبت روز فناوری‌های بادی در ایران به‌نمایش می‌گذارد. پیشگامان فناوری و متخصصان در این برنامه یک روزه ضمن بررسی فناوری‌های جدید بادی، درباره کاهش هزینه‌ها و مزیت‌های رقابتی این حوزه در مقایسه با دیگر منابع انرژی به تبادل‌نظر بپردازند. همچنین در این برنامه، مدیران بخش‌های مختلف زیمنس نیز که در زمینه انرژی بادی فعال هستند به ارایه راهکارهای خلاق و تجربیات این شرکت آلمانی در این بخش پرداختند. زیمنس درراستای ارایه راهکارهای خود در بخش زنجیره ارزش انرژی، فناوری توربین‌های بادی مدرن خود را با حمل‌ونقل و نصب کارآمد و نیز مدیریت عملیاتی، خدمات، تعمیرات و نگهداری ارایه می‌کند. محسن نایب‌زاده، مدیرعامل این شرکت در این زمینه می‌گوید: «به لطف موقعیت استراتژیک ایران در میان چندین کریدور باد، این کشور پتانسیل بالایی برای تولید انرژی بادی دارد که به تنوع ترکیب انرژی‌های آن کمک می‌کند. باعث افتخار است که زیمنس فناوری‌های بسیار پیشرفته خود را در روز فناوری بادی در ایران به نمایش می‌گذارد و به گسترش و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر که در ایران در حال رشد است، کمک می‌کند.»

تبادلات تجاری دو کشور

در عین حال در شرایطی که هر دو کشور عزم خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی - تجاری جزم کرده‌اند، نیم‌نگاهی به تبادلات تجاری دو کشور در چهار سال اخیر نشان می‌دهد که روال وارداتی ایران از آلمان در فاصله سال‌های ٩٠ تا ٩٤ روال کاهشی را پشت سر گذارده و از سه میلیارد دلار در سال ٩٠ به یک و نیم میلیارد دلار در سال ٩٤ رسیده است و در عین حال روال صادرات نیز همین روال را پشت سر گذاشته است و هرچند در سال ٩٢ کمی صادرات ایران نسبت به سال ٩١ افزایش می‌یابد اما در روال کلی صادرات ایران به آلمان طی این سال‌ها کاهش یافته و از ٤١٥ میلیون دلار در سال ٩٠ به ٣١٩ میلیون دلار در سال ٩٤ رسیده است.

*اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها