ایستگاه آخر تور ظریف/از ابلاغ "سلام روحانی" تا گفتگوی صمیمانه در باغ رئیس‌جمهور/ظریف راهی تهران شد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه تور اروپایی خود صبح امروز وارد ریگا پایتخت کشور لتونی شد.وزیر خارجه کشورمان پیش از عزیمت به لتونی، با سفر به لهستان و سوئد با مقامات این کشورها دیدار و گفتگو کرده بود.

ایستگاه آخر تور ظریف/از ابلاغ "سلام روحانی" تا گفتگوی صمیمانه در باغ رئیس‌جمهور/ظریف راهی تهران شد
کد خبر: 127108
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- ظریف، در چهارمین و آخرین ایستگاه سفر اروپائی خود، صبح پنج شنبه وارد لتونی شد و بلافاصله با ریموند وجونیس رئیس جمهور لتونی در محل اقامتگاه رسمی وی دیدار و گفتگو کرد. در این محوطه زیبا، ظریف دقایقی را با رییس جمهوری لتونی به گفتگویی صمیمانه گذراند.
رئیس جمهور لتونی در این دیدار با ابراز خشنودی از انجام سفر دکتر ظریف گفت امیدوارم با این سفر روابط دو کشور در همه حوزه ها به ویژه سیاسی، پارلمانی، تجاری و توریستی گسترش یابد.

ظریف با ابلاغ سلام رئیس جمهوری اسلامی ایران و تجدید دعوت از رئیس جمهور لتونی جهت دیدار از ایران و اشاره به همراهی یک هیات بزرگ تجاری در این سفر، روابط دو کشور را در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری قابل گسترش دانست و اضافه کرد در این چارچوب تسهیل روابط بانکی میان بانکهای دو کشور حائز اهمیت است. وزیر امور خارجه روابط سیاسی دو کشور را نیز خوب و در مسیر رشد دانست و خواهان تداوم رایزنی و همکاری های سیاسی دو کشور شد. در این دیدار همچنین در خصوص تحولات و بحران های منطقه غرب آسیا گفتگو و تبادل نظر شد.

ظریف، در دومین ملاقات رسمی خود در لتونی با ادگار رینکویچ وزیر خارجه لتونی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که نخست با ملاقات خصوصی دو وزیر خارجه آغاز و سپس با حضور هیات های همراه در ضیافت ناهار کاری وزیر خارجه لتونی به افتخار دکتر ظریف، ادامه یافت در خصوص روابط دوجانبه در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، پارلمانی و کنسولی و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام دو کشور گفتگو و تبادل نظر شد.

ظریف در این دیدار ضمن تشریح زمینه های همکاری مشترک در حوزه های سیاسی و اقتصادی ابراز امیدواری کرد سطح روابط و همکاری های دو کشور ارتقاء یابد. وزیر خارجه لتونی نیز با اشاره به همایش اقتصادی ایران - لتونی که با حضور هیات بزرگ اقتصادی همراه وزیر خارجه و بازرگانان لتونی در حال برگزاری است گفت زمینه های بسیاری برای همکاری دو کشور وجود دارد و لتونی از افزایش همکاری های دو کشور در همه زمینه ها استقبال می کند. در پایان این دیدار وزرای خارجه در حضور خبرنگاران یادداشت تفاهم رایزنی های سیاسی دو کشور را امضاء و در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.
ظریف وزیر امور خارجه در ادامه برنامه کاری خود در ریگا پایتخت لتونی، با خانم اینارا مورنیچ رئیس پارلمان لتونی دیدار و در خصوص تقویت همکاری های دو کشور در همه زمینه ها به ویژه پارلمانی گفتگو کرد. دکتر ظریف با اشاره به شروع به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد با تبادل هیئتهای بلندپایه پارلمانی زمینه گسترش همکاری های دو کشور فراهم گردد.

وزیر خارجه افزود حضور هیات بلندپایه اقتصادی همراه نشان دهنده اراده ایران برای گسترش همکاری با لتونی در زمینه های مختلف اقتصادی است. رئیس پارلمان لتونی نیز با اعلام اینکه عدم شناسائی اشغال لتونی از سوی ایران فراموش شدنی نیست گفت دیدار شما نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور است. وی افزود از گسترش روابط دو کشور در همه زمینه ها حمایت می کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، در ادامه دیدار خود از لتونی عصر پنج شنبه با آقای یانیس داکلاو وزیر کشاورزی این کشور ملاقات و در خصوص همکاری های دوجانبه گفتگو کرد.

وزیر کشاورزی لتونی در این دیدار با تشریح توانائی های لتونی در حوزه کشاورزی و شیلات گفت در زمینه های مختلف این حوزه می توان روابط دو کشور را گسترش داد. دکتر ظریف نیز با اعلام اینکه زمینه افزایش همکاری های دو کشور در حوزه کشاورزی و شیلات گسترده است ابراز امیدواری کرد با همکاری بخش خصوصی و وزارتخانه های کشاورزی دو کشور این امر محقق شود. دکتر ظریف همچنین از وزیر کشاورزی لتونی خواست از ایران دیدار و در گفتگو با همتای خود راههای عملی همکاری دو کشور در این حوزه را پی گیری کند.

گفتنی است دکتر محمد جواد ظریف و وزیر امور خارجه لتونی عصر امروز (پنجشنبه) با اهدای گل به بنای یادبود آزادی که در یکی از میدان های شعر ریگا واقع است ادای احترام کردند.

ظریف عصر پنجشنبه راهی تهران شد.
منبع: خبرآنلاین
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها