معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت خبر داد

توسعه مشارکت نفتی ایران و ژاپن/میتسویی به پتروشیمی کشور بازمی گردد

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از بازگشت شرکت میتسویی ژاپن به صنعت نفت ایران خبر داد و گفت: این شرکت می تواند حضور فعالی در بخش پتروشیمی ایران داشته باشد.

توسعه مشارکت نفتی ایران و ژاپن/میتسویی به پتروشیمی کشور بازمی گردد
کد خبر: 127242
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۶ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادملی- ژاپنی ها سابقه طولانی در صنعت نفت ایران و به ویژه پتروشیمی دارند، مشارکت شرکت های ژاپنی در ساخت پتروشیمی بندر امام از تجربه های موفق همکاری میان دو کشور به شمار می رود.
هر چند تحریم، روند همکاری دو کشور را برای مدتی، تحت تاثیر قرار دارد و به حاشیه راند، اما اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم ها، فرصت دوباره ای را برای همکاری های ایران و ژاپن در صنعت نفت فراهم کرد.
علاوه بر اظهار تمایل ژاپنی ها برای افزایش خرید نفت و سرمایه گذاری در صنعت گاز طبیعی مایع شده( ال ان جی) و بالادستی صنعت نفت، شرکت های معتبر ژاپنی از جمله میتسویی خواستار مشارکت در صنعت پتروشیمی کشورمان نیز هستند.
به گزارش وزارت نفت، امیرحسین زمانی نیا در دیدار با «آتسوشی کومه»، مدیر اجرایی ارشد بخش خاورمیانه، اروپا و آفریقای شرکت میتسویی ژاپن بر ضرورت همکاری با شرکت های ژاپنی در بخشهای بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در پسابرجام تاکید کرد و افزود: با توجه به سابقه درخشان این شرکت در بخش پتروشیمی، این شرکت می تواند در پروژه های صنعت پتروشیمی ایران حضور فعالی داشته باشد.
وی با بیان این که صنعت پتروشیمی ایران در١٠ سال آینده به ٨٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، ابرازامیدواری کرد این شرکت با توجه به نیاز این بخش به سرمایه گذاری در این صنعت حضور یابد.
در این دیدار که جمعی از مدیران این شرکت ژاپنی حضورداشتند، کومه مدیراجرایی ارشد بخش خاورمیانه، اروپا و آفریقای شرکت میتسویی ژاپن که به تازگی به این سمت برگزیده شده است ، گفت: ایران نقش مهمی در میان کشورهای منطقه دارد و همکاری با این کشور برای ژاپن مهم است.
میتسویی شرکت خوشه‌ای ژاپنی است، که شرکتهای تابعه، زیرمجموعه و فرعی آن در حوزه های مختلف صنعتی، شامل استخراج معادن و فلزات، صنایع نفت و گاز و صنایع پتروشیمی، خدمات مالی، بانکداری و بیمه، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنعت نساجی و کشاورزی، صنایع خودروسازی و صنایع سنگین، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، خدمات لجستیکی و ترابری، فعالیت می کنند.
شرکت میتسویی را در سال 1673 میتسویی تاکاتوشی تاسیس کرد و هم اکنون یکی از بزرگترین شرکت های خوشه‌ای ژاپن است و از قدیمی ‌ترین شرکت های جهان به ‌شمار می ‌آید.
تعداد زیادی از بزرگترین شرکت های امروز ژاپن، که در سطح بین ‌المللی نیز مطرح هستند، در گذشته از شرکت های زیرمجموعه گروه میتسویی بودند که پس از جدایی از این شرکت، مستقل شدند. از جمله می‌توان به شرکتهای: تویوتا، توشیبا، میتسوبیشی، میزوهو بانک، توکیو برودکاستینگ سیستم، گروه مالی سومیتومو میتسویی، گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی و فروشگاه ایستان اشاره کرد.
شرکتهای میتسویی در کنار میتسوبیشی ژاپن دارای برترین فناوری های روز جهان در صنعت پتروشیمی هستند که پس از لغو تحریمها آمادگی خود را برای بازگشت به صنعت پتروشیمی و سرمایه گذاری در این صنعت اعلام کردند، این شرکتها پیش تر نیز در این صنعت حضور داشتند و سرمایه گذاری کرده بودند.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها