کد خبر: 127746
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

خانه‌سازی خاوری درکانادا

محمود خاوری که در پی اختلاس از ایران فرار کرد در یک پروژه‌ساختمان‌سازی در کانادا سرمایه‌گذاری کرده است.

خانه‌سازی خاوری درکانادا
کد خبر: 127746
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتماد آنلاین- روزنامه اعتماد در گزارش ویژه ای از اوضاع و احوال خاوری فراری پرونده اختلاس 3 هزارمیلیاردی و مدیرعامل سابق بانک ملی نوشت: جنجالی‌ترین چهره یکی از معروف‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی در ایران درگیر یک پرونده قضایی دیگر شد. شهریور ماه سال ٩٠ بود که خبر فساد سه هزار میلیاردی سوژه صحبت همه ایرانیان شد؛ فسادی که توسط یک شرکت و با همکاری چند بانک دولتی انجام شده بود. اگرچه در این پرونده نام‌های زیادی مطرح بود، از مه‌آفرید امیرخسروی که به اعدام تا محمد جهرمی که همین چند روز پیش به پرداخت ٨ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد اما یک نام بیش از همه بر سر زبان‌ها افتاد، نام شخصی که مدیرعامل بانک ملی بود و اما با روشن شدن ماجرا از سمت خود استعفا داد و از متهم در فساد به فراری تحت تعقیب اینترپل تبدیل شد. محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی و از متهمان اصلی پرونده ٣٠٠٠ هزار میلیاردی از کشور به کانادا گریخت. با فرارش گمانه‌زنی‌ها و کنجکاوی در مورد اینکه چرا کانادا مقصد او شد، آغاز شد و خیلی زود شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها پر شد از عکس‌های ویلای شخصی و منزل مسکونی فراری بزرگ‌ترین فساد تاریخ ایران در کانادا و خبرهایی از فعالیت‌های اقتصادی پسرش در این کشور. اگرچه مقامات ایرانی تلاش بسیاری کردند تا خاوری را به کشور بازگردانند اما دست‌کم تا امروز تلاش‌ها برای استرداد او بی‌نتیجه مانده است.

حتی در دوره‌ای کانادا اعلام کرد که خاوری به یکی از کشورهای حوزه دریای کاراییب رفته است اما همان موقع رییس پلیس بین‌الملل ناجا اعلام کرد که این خبر مورد تایید ما نیست؛ خاوری در خاک کانادا به سر می‌برد. طولانی شدن این روند به جایی رسید که مقامات قوه قضاییه بارها اعلام کردند از استرداد خاوری به کشور ناامید شده‌اند تا پرونده فساد سه هزار میلیاردی با اعدام یک نفر و صدور حکم برای ده نفر دیگر مختومه شود اما خاوری تن به محاکمه در این دادگاه نداد. حالا اما بلومبرگ خبر داده خاوری در کانادا درگیر یک پرونده قضایی دیگر شده است.

به نظر می‌رسید آقای متهم فساد

سه هزار میلیاردی با شریک اقتصادی خود در پروژه‌های آپارتمان‌سازی به مشکل برخورده و کار به دادگاه اونتاریو کانادا کشیده شده است. بلومبرگ همچنین تایید کرده که اختلاف در پرونده آپارتمان‌سازی در منطقه یورکویل و در موضوع چگونگی تقسیم سود حاصل از پروژه بوده است و به جز محمودرضا خاوری، پسرش خشایار خاوری هم طرف شکایت سام میرزاهی، شریک تجاری‌شان بوده است. به گزارش ایلنا، بلومبرگ تاکید کرده که خبرنگار آنها تا خانه خاوری هم رفته اما کسی درب خانه را باز نکرده است. خاوری حتی شریک تجاری‌اش را تهدید کرده است. بلومبرگ از قول «سام میزراهی» نوشته است که خاوری در تماسی تلفنی او را تهدید کرده که در صورت عدم پرداخت مبلغی پول آبرویش را می‌برد و خانه‌اش را آتش می‌زند. حال باید دید مردی که از محاکمه در دادگاه سه هزار میلیاردی قسر در رفت در دادگاه اونتاریو محاکمه خواهد شد و آیا این پرونده تغییری در روند استرداد وی به ایران ایجاد خواهد کرد.

جزییات معامله خاوری چه بوده است؟

اما سایت خبری تابناک اطلاعات تکمیلی‌تری در مورد این شکایت داده و گفته است که: درگیری قضایی محمودرضا خاوری با شریک کانادایی‌اش برملا کرد که او در کانادا در یک پروژه بزرگ ساختمانی سرمایه‌گذاری کرده است. در پنج سال گذشته که خاوری از ایران خارج شده هیچ خبری از او منتشر نشده بود و حالا شکایت شریکش نشان می‌دهد که او در تورنتو ١٥ میلیون دلار در ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کرده است. شکایت میرزاهی سرآغازی بود بر درز اطلاعات این مشارکت مالی که نشان می‌داد خانواده محمودرضا خاوری به عاملیت خشایار خاوری، پسر خانواده، ٥/١٤ میلیون دلار سرمایه دو پروژه بزرگ ساختمانی در میدتاون تورنتو را تامین کرده‌اند. آنچنان که بلومبرگ نوشته، گویا در این مشارکت تامین سرمایه با خانواده خاوری بوده و ساخت‌و‌ساز پروژه‌ بر عهده میرزاهی و حالا هر دو طرف مدعی هستند که شریک‌شان به تعهدات خود عمل نکرده است. همچنین مشخص شده که گویا تنها این میرزاهی نبوده که از شریکش شکایت کرده و خاوری هم شکایتی از سام میرزاهی تنظیم کرده است. خاوری میرزاهی را به ریخت و پاش مالی در پروژه متهم کرده و مدعی شد که سام میرزاهی دو میلیون دلار از این سرمایه را صرف خریدن جت شخصی، هزینه‌های تحصیلی فرزندش و دکوراسیون ویلای شخصی خود کرده است. سام میرزاهی هم در دادگاه مدعی شده که به صورت تلفنی از سوی محمود خاوری تهدید شده و او تهدید کرده که خانه‌اش را به آتش می‌کشد. همچنین خاوری نتوانسته برخلاف قراردادشان سرمایه لازم برای این پروژه ساختمانی را فراهم کند.

*اعتماد
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها