کد خبر: 128084
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

کارشناسان در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» جوانب همه‌پرسی اخیر در انگلیس را بررسی کردند

انگلیس، اقتصاد جهان را به آتش کشید

به دنبال همه‌پرسی روز پنجشنبه در انگلیس و به قطعیت رسیدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا، از روز جمعه تمامی بازارهای دنیا با افت شدید روبه‌رو شدند؛ به طوری‌که به عنوان مثال ارزش برابری پوند انگلیس نسبت به دلار طی این دو روز حدود 8درصد افت کرد که اتفاقی بی‌سابقه در طول تاریخ 30ساله این کشور بود.

انگلیس، اقتصاد جهان را به آتش کشید
کد خبر: 128084
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- المیرا بابایی- از یک‌سو با توجه به اینکه چین به عنوان یکی از اقتصادهای برجسته دنیا محسوب می‌شود، می‌تواند در پی این رخداد، بسیار آسیب‌پذیر شود. همچنین با توجه به سهامدار بودن برخی از چینی‌ها در بورس لندن، می‌تواند در کوتاه‌مدت به آنها ضررهای جبران ناپذیری برساند. از سوی دیگر در بازارهای طلا نیز شاهد چنین رخدادهایی بودیم؛ هر اونس طلا در روز پنجشنبه در فارکس از 1256دلار تا اواسط روز شنبه با افزایش 62دلاری به 1318دلار رسید. و اما زلزله شدیدی در بورس‌های جهان در پی این رفراندوم رخ داد. به نقل از رویترز، تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا موجب شد بازار وال استریت نیز بیشترین افت شاخص در 10 ماه گذشته را تجربه کند و شاخص اس اند پی 500 نسبت به ابتدای سال کاهشی شود.


کند و کاو تاثیرات خروج انگلیس از اتحادیه بر ایران
شایان شاهین آرانی کارشناس بازار سرمایه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را قدری ابهام آمیز برای آینده بریتانیا دانست و معتقد بود این ابهام تا زمان نخست وزیری جدید همچنان ادامه خواهد یافت. اینکه وضعیت اقتصادی انگلیس به کدام سو می‌رود سوال مهمی برای طرف‌های درگیر رابطه با انگلیس است و آنها راهی جز صبر پیشه کردن تا نوامبر که انتخابات نخست وزیری است، ندارند.
شاهین آرانی تاثیر خروج از اتحادیه را به 3 شکل بر اقتصاد ایران موثر خواند و گفت: پیش بینی کردن دقیق مسائل اقتصادی بسیار سخت است اما می‌تواند به صورت گوناگون تاثیرات خود را برجای بگذارد.
وی تاثیر سیاست خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر اقتصاد ایران را در کوتاه مدت بی تاثیر خواند؛ چرا که ایران مراودات زیادی با انگلیس ندارد که بخواهد متضرر یا منتفع شود. در این میان کسانی متضرر خواهند شد که با پوند کار می‌کنند و اینها باید قدری با احتیاط عمل کنند که چه زمانی ارز مورد نظرشان را خرید و فروش کنند. نوع دوم اثرات بلندمدت است که می‌تواند به سود ایران تمام شود، به این صورت که اگر کشورهای دیگر مانند انگلیس از اتحادیه خارج شوند (که احتمال رخداد این اتفاق دور از ذهن نیست)، درنتیجه شاهد افزایش کشورهای مستقل بیشتری خواهیم بود که از اتحادیه جدا شده اند و بدیهی است که مذاکره با کشورهای مستقل راحت تراز اتحادیه اروپا است و اگر این روند ادامه یابد درنهایت به سود اقتصاد ایران خواهد بود.
تاثیرات میان مدت- بلندمدت نیز زمانی رخ می‌دهد که اکثریت مردم انگلیس رای به خروج از اتحادیه داده اند و این مسئله حاوی پیام خاصی است که نشان دهنده تمایل به «تفکر ناسیونالیستی، ضد جهانی شدن و کشوری شدن» دارند که این پیام به خوبی در آراء مردمی مشخص است.
این فعال اقتصادی اظهار کرد: به نظر می‌رسد دنیا در جهت عکس جهانی شدن گام برمی‌دارد، دیگر تاریخ مصرف جهانی شدن به سر آمده و دنیا از کشوری شدن و مستقل شدن بیشتر استقبال می‌کند تا جهانی شدن.
وی در خصوص ارزیابی اقدام انگلیس نظر خوش بینانه ای ندارد و معتقد است که قدرت هم افزایی اقتصادی اعضای اتحادیه در صورت گروهی کار کردن بسیار بیشتر از زمانی است که به صورت منفرد باشند و این مسئله در اقتصاد مقرون به صرفه نیست. همچنین قدرت اتحادیه در صورت ایزوله بودن بسیار کمتر از زمانی است که به صورت اتحادیه هستند و این مسئله قدرت تحمل اقتصاد را در مقابل بحران‌ها و تلاطم‌های اقتصادی کاهش می‌دهد و نهایتا اقتصاد انگلیس را آسیب پذیرتر می‌کند.

روزنه روشن خروج انگلیس از اتحادیه اروپادر بخش مسکن
در همین راستا احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در مورد علت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به «اعتمادآنلاین» گفت: حس ناسیونالیستی در کشورهای اروپایی خیلی قوی است و این درحالی بود که انگلیس حتی درحین عضویت در اتحادیه اروپا همیشه فاصله گذاری‌ها را رعایت می‌کردند.
به اعتقاد این فعال اقتصادی، در پیش گرفتن سیاست خروج از اتحادیه اروپا از منظر اقتصادی قطعا به زیان انگلیس تمام می‌شود؛ زیرا رابطه انگلیس با همه کشورها همتراز بود و سرمایه، تکنولوژی و روادید در کل اتحادیه می‌توانست در گردش باشد که اکنون خود را با محدودیت مواجه کرد. از طرف دیگر عواملی دیگر انگیزه‌های دولت بریتانیا برای خروج از اتحادیه را قوی تر می‌کرد. مانند بحران در خاورمیانه و سیل مهاجرت‌ها به انگلیس.
وی اضافه کرد: بدیهی است مسئله پناهندگان و هجوم آنان یکی از دلایل مهم این خروج هستند. زیرا ساختار بریتانیا کمتر با ورود بیگانگان سازگار است و مانند فرانسه و آلمان انعطاف پذیری لازم را ندارد. همچنین مسئله ترکیه و لغو ویزای شینگن برای ترک‌ها اضطراب انگلیسی‌ها برای ورود بحران به کشورشان را دامن زد.
سرحدی تاثیر سیاست خروج از اتحادیه بر اقتصاد ایران مثبت ارزیابی کرد و گفت: برای کشورهایی چون ایران که در اقتصاد کلان جان نگرفته اند و در مجامع بین المللی حرفی برای گفتن ندارند این اتفاق، مثبت است زیرا روبه رو شدن با کشورهای تک خیلی راحت تر از سروکله زدن با مجامع اروپایی است و این قدرت مانور ایران را بیشتر می‌کند.
وی در خصوص احتمال رخداد مشابه بحران 2008 یونان در اتفاق اخیر گفت: انگلیس اقتصاد بسیار قوی و پویایی دارد و قطعا با احتساب هزینه- فایده این اقدام را صورت داده و کشوری نیست که بی گدار به آب بزند.

اشتباه پرهزینه انگلیس
علی مزیکی استادیار اقتصاد فرانکفورت در خصوص پیش بینی روند تحولات اخیر انگلیس در رفراندوم گفت: به طور کلی پیش بینی آینده انگلیس کاری مشکل است اما در مجموع این اقدام درجهت منافع بریتانیا و یا کشورهای درگیر در روابط اقتصادی با انگلیس قطعا نیست.
وی در ادامه افزود: ممکن است عده ای از نتایج این آرا منتفع و یا متضرر شوند اما در مجموع به نظر می‌رسد به زیان منافع ملی انگلیس تمام شود و در اینجا پارادوکسی پنهان وجود دارد؛ از یک طرف منافع ملی کشور و از طرف دیگر احترام به حقوق افراد که تصمیم گیری در این مورد را مشکل ساز می‌کند.
این فعال اقتصاد کلان معتقد است که سیاست خروج از اتحادیه اقدامی غیرعلمی و بیشتر سبقه سیاسی دارد تا اقتصادی و به نظر می‌رسد یک اشتباه پرهزینه برای انگلیس رخ داده باشد.
این استادیار اقتصاد تاثیرات این رفراندوم بر اقتصاد ایران را در کوتاه مدت مثبت ارزیابی کرد و گفت: خروج انگلیس شاید در کوتاه مدت به دلیل آنکه قدرت انگلیس کاهش می‌یابد و باعث کوچک شدن اقتصادش می‎شود به نفع ایران قلمداد شود و آنها در ارتباط با ایران امتیاز بیشتری نسبت به قبل برای ما قائل شوند اما با قدری تامل درمی‌یابیم که تاثیر بلندمدت آن چندان خوشایند نیست.
مزیکی گفت: ازآنجا که اقتصاد جهانی امری به هم پیوسته و درهم تنیده است ممکن است بحران‌های اقتصادی که انگلیس با آن روبه رو می‌شود به بازار ایران نیز سرایت کند و به زیان ما تمام شود. مشابه اتفاقی که چندی پیش در بورس آمریکا رخ داد و به یکباره با افت شدید مواجه شد و بازخورد آن متوجه ایران نیز شد و نتیجه آن شد که در ابتدا ایران از این کاهش افت منتفع شد اما در بلندمدت ایران نیز از عواقب بحران جهانی زیان دید.

ملتهب شدن بازار ایران در اثر خروج انگلیس از اتحادیه

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران و اتحادیه کشوری، درخصوص تاثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر اقتصاد ایران گفت: ایران به دلیل اینکه وابستگی اقتصادی چندانی به انگلیس ندارد، طبیعی است از نتایج آن منتفع یا متضرر نخواهد شد. بیشتر کسانی که رابطه اقتصادی و عضو اتحادیه بودند دچار بحران شده اند همچنان که این چند روزه شاهد کاهش ارزش پوند در مقابل بالارفتن ارزش دلار بودیم که به تبع افزایش قیمت دلار بازار طلا در جهان دچار شوک شد که از این لحاظ می‌تواند اندکی بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد.
وی در ادامه افزود: از آن جایی که سیاست دولت در راستای کاهش تورم است، اما با این حال بار دیگر با افزایش قیمت طلا و سکه این موازنه برهم می‌خورد که ناشی از اثرات غیرمستقیم این رفراندوم در انگلیس است، اما این تاثیر چندان تاثیرگذار وعمیق نیست و بعد از اندکی تعدیل انتظار می‌رود به روند قبلی خود بازگردد.
کشتی آرای درخصوص تشابه اتفاق اخیر و بحران مالی 2008 اروپا معتقد است که سال 2008 بر اروپا رکود حاکم بود که بسیار متفاوت از سیاست خروج انگلیس است و این سیاست در نهایت می‌تواند یک شوک به کشورهای دیگر وارد کند که آن هم با مدیریت دیگر اعضا قابل رفع است و نظیر آنچه در 2008 اتفاق افتاد رخ نخواهد داد.

پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

بر طبق گزارش خبرگزاری فرانسه در روز جمعه، بودجه کشور مکزیک در پی این اتفاق، حدود 1.68میلیارد دلار کاهش یافت. از دیگر سو، با انتشار نتایج همه‌پرسی انگلیس، نمادهای پوند به دلار و یورو به دلار نیز با کاهش زیادی مواجه شد. ارزش یورو در مقابل دلار نیز به حدود 3درصد کاهش داشت.
از طرفی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با نتیجه همه‌پرسی در انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا را تهدیدی برای کشور روسیه اعلام کرد. همچنین بازارهای شرق آسیا نیز از این موضوع به شدت تاثیر پذیرفتند و صبح روز جمعه بازار جنوب شرق و شرق آسیا از جمله مالزی، سنگاپور، نیوزیلند و استرالیا با تکان‌های جدی روبه‌رو شدند. بورس هند و استانبول نیز از این تصمیم غیرمنتظره انگلیس‌ها استقبال نکردند و اغلب با افت بیش از 5درصدی همراه شدند.

احتمال برگزاری مجدد همه‌پرسی

در مجموع با این تصمیم، بریتانیا و اتحادیه اروپا هر دو چیزی بیشتر از یک اتحاد را از دست خواهند داد و بهترین فرصت خود را برای ارتباط با یکدیگر برای تأثیر در دنیای سیاسی و اقتصادی جهان از بین می‌برند. به گزارش آسوشیدپرس، مخالفت مردم انگلیس با ادامه عضویت در اتحادیه اروپا، نگرانی آن‌ها درباره مهاجرت و آنچه برخی از آن‌ها به عنوان قدرت روزافزون اتحادیه اروپا یاد می‌کردند، جذابیت عضویت در بازاری واحد با بیش از 500میلیون نفر را تحت الشعاع قرار داد. البته از دیگر سو با توجه به نگرانی‌های پیش آمده در جهان، برخی کارشناسان معتقدند ممکن است رفراندوم دوباره برگزار شود؛ حال باید منتظر ماند و دید آیا بحران اقتصادی 2016 در جهان رخ خواهد داد یا خیر.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها