کد خبر: 128261
|
۱۳۹۵/۰۴/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

اسد: هماهنگی خوبی بین سوریه، روسیه و ایران در مبارزه با تروریسم وجود دارد

'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 'اس.بی.اس' استرالیا با اشاره به نشست اخیر وزرای دفاع سوریه، روسیه و ایران در تهران، تاکید کرد: هماهنگی خوبی درباره مبارزه با تروریسم وجود دارد.

اسد: هماهنگی خوبی بین سوریه، روسیه و ایران در مبارزه با تروریسم وجود دارد
کد خبر: 128261
|
۱۳۹۵/۰۴/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- رئیس جمهوری سوریه در این مصاحبه که روز شنبه در پایگاه اینترنتی 'اس.بی.اس' استرالیا منتشر شد، از وجود نشانه هایی برای پایان بحران سوریه خبر داد و در خصوص راه حل بحران، گفت: راه حل روشن است. حل بحران سوریه به گفت وگو بین سوری ها درباره فرآیند سیاسی مربوط است، اما همزمان باید مساله مبارزه با تروریسم و تروریست ها در سوریه هم پیگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه بدون مبارزه با تروریسم نمی توان به راه حل واقعی رسید، به حامیان تروریست ها اشاره کرد و گفت: حل بحران سوریه به این علت غیرممکن است که حامیان غربی تروریست ها و کشورهای منطقه مانند ترکیه، عربستان سعودی و قطر نمی خواهند ارسال کمک های همه جانبه برای این تروریست ها را متوقف کنند.
وی تاکید دارد اگر حمایت از تروریست ها پایان یابد و سوری ها با یکدیگر درباره قانون اساسی، آینده سوریه و نظام سیاسی رایزنی کنند، راه حل می تواند بسیار نزدیک و در دسترس باشد.
بشار اسد در مورد آینده داعش و شکست این گروه تروریستی در شهرهای مختلف از جمله 'الرقه'، آن را منوط به کار دشمن و به طور مستقیم اقدامات ترکیه و اردوغان در حمایت از گروه های تروریستی کرد و گفت: اگر از سوریه به عنوان یک میدان نظامی جدا سخن بگوییم، می توان به این منطقه در مدت چند هفته یا چند ماه کوتاه رسید.
وی هرگونه درگیری بین نیروهای سوریه و حزب الله را رد کرد و گفت: حزب الله در کنار نیروهای سوریه می جنگد. ارتش سوریه و حزب الله با حمایت نیروی هوایی روسیه با همه گروه های مسلح چه داعش، یا النصره و دیگر گروه های مرتبط با القاعده می جنگند.
رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد اختلاف بین دو طرف وجود ندارد و اگر به نشست وزرای دفاع سوریه، روسیه و ایران در تهران نگاه کنید، می بینید که هماهنگی خوبی در خصوص مبارزه با تروریسم وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه همه گروه های مخالف تروریست نیستند، گفت که برخی گروه های مخالف خط مشی سیاسی دارند و تروریست نیستند. اما زمانی که سلاح در دست گیرند و به غیرنظامیان حمله کنند، تروریستند.
وی گفت که مخالفان نباید به نمایندگی از دیگر کشورها مانند عربستان یا کشور دیگری عمل کنند.
اسد در ادامه، بحران کنونی را ناشی از تظاهراتی دانست که با پول قطر و جدای از درخواست مردمی برای اصلاحات برگزار می شد و گفت که این افراد در مرحله بعد با پول قطر عملیات مسلحانه برگزار کردند.
وی در ادامه بازداشت کودکان در سوریه را داستانی تخیلی دانست و ضمن تایید احتمال وجود اشتباه در هر تعامل میدانی، گفت که چنین اشتباهاتی در آمریکا نیز سال گذشته اتفاق افتاد، اما این مساله توجیهی برای در دست گرفتن تیربار توسط مردم نیست تا نیروهای پلیس و سربازان را بکشند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اصلاحات در سوریه، به آغاز اصلاحات از سال 2000 میلادی اشاره کرد و گفت که در ابتدای بحران همه اصلاحات لازم انجام شد، اما چیزی تغییر نکرد. مساله، ارتباطی با اصلاحات نداشت بلکه ناشی از پول های قطر بود.
رئیس جمهوری سوریه همچنین با استقبال از هر گفت وگویی با همه طرف های سوری، گفت: مذاکرات در عمل هنوز آغاز نشده است و تا امروز گفت وگوهای سوری - سوری وجود نداشته است. ما فقط با 'دی میستورا' مذاکره کردیم و به همین علت مذاکرات در عمل آغاز نشده است.
وی در ادامه در مورد موضع ایران و روسیه در قبال سوریه، گفت: این گفته که روسیه و ایران از اسد یا رئیس جمهور سوریه حمایت می کنند، بخشی از تبلیغات رسانه ای غرب است.
وی گفت: هرج و مرج در سوریه باعث دومینویی در منطقه می شود که بر کشورهای همسایه، ایران، روسیه و اروپا نیز تاثیر می گذارد. بنابراین آنها در حالی که از سوریه دفاع می کنند، در واقع از ثبات خود و منافع خودشان دفاع می کنند.
اسد موضع ایران و روسیه در مورد سوریه و دفاع از ملت سوریه و حق دمشق در دفاع از خود را یک موضع اصولی دانست.
وی تاکید کرد دولت های مختلف در آمریکا طی چند دهه گذشته تنها مشکل آفرینی و جنگ افروزی در جهان به راه انداخته و کار دیگری نکردند.
وی همچنین از هر تلاشی برای مبارزه با تروریسم در سوریه استقبال کرد، اما گفت که این تلاش باید در چارچوب تعامل با دولت قانونی سوریه و به صورت واقعی باشد، آنگونه که اکنون در شمال سوریه رخ می دهد و در حالی که 60 کشور نتوانستند مانع از افزایش مناطق تحت کنترل داعش شوند، حمایت هوایی روسیه پیشروی داعش را متوقف کرد.
رئیس جمهوری سوریه در ادامه به معیارهای دوگانه غرب اشاره کرد و گفت غربی ها از جمله استرالیا از نظر سیاسی به سوریه حمله می کنند، اما با اعزام مسئولانشان به ویژه مسئولان امنیتی در پشت پرده تلاش می کنند با سوریه تعامل داشته باشند.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها