کد خبر: 128815
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

پایان نافرجام کودتا در ترکیه/این خبر به روز می شود..

8 نظامی از یونان درخواست پناهندگی کردند/دستگیری بیش از 1500 نظامی در جریان کودتا/47 شهروند غیر نظامی کشته شدند

شب گذشته نظامیان ارتشی در ترکیه کودتا کردند. ساعت یازده و سی دقیقه جمعه شب به وقت محلی (حوالی یک بامداد به وقت تهران) ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده است. گروهی از نیروهای ارتش همراه با ادوات نظامی در استانبول و آنکارا وارد خیابان‌ها شده و اعلام کردند کنترل امور را در دست گرفته‌اند اما تازه‌ترین خبرها از ناکامی این کودتا خبر می‌دهند؛ گرچه هنوز چیزی به صورت قطعی مشخص نشده است.

8 نظامی از یونان درخواست پناهندگی کردند/دستگیری بیش از 1500 نظامی در جریان کودتا/47 شهروند غیر نظامی کشته شدند
کد خبر: 128815
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- ساعت یازده و نیم شب گذشته ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت حاکم کودتا کرده است.

15:00- پلیس یونان: یک فروند بالگرد ارتش ترکیه در یونان فرود آمده است و ٨ سرنشین آن درخواست پناهنگى کرده اند.

14:42- ناظر گمرکات آذربایجان غربی از بازگشایی گمرک های مرزی استان خبر داد. گمرکات مرزی استان که از ساعت 12 شب گذشته به علت کودتای نافرجام در کشور ترکیه بسته شده بود از ظهر امروز بازگشایی شد و تردد به صورت عادی و بدون هیچ‌گونه شرط خاصی انجام می‌شود

14:15- وزیر امور خارجه کشورمان در سومین تماس تلفنی بعد از آغاز بحران ترکیه با مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه این کشور گفت‌وگو کرد.

14:10- تظاهرات مردم شهر Gaziantep ترکیه بر علیه کودتای ارتش

14:03- امروز ساعت 15 به وقت محلی مجلس ملی ترکیه جلسه فوق العاده تشکیل می دهد.

14:02- بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت 2839 نفر از شورشیان دستگیر شده اند.

13:53- حسین قاسمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران گفت: دقایقی پیش با دریافت دستور العملی از سوی دولت آنکارا گمرک گوربولاغ نقطه مقابل پایانه مرزی بازرگان باز شد.

13:39- شمار کشته شدگان کودتای ترکیه به روایت رئیس جدید ستاد مشترک ارتش ترکیه به این شرح است: 41افسر پلیس، 2 سرباز، 47 شهروند غیر نظامی، 104 کودتاچی

13:00- اطلاعیه سفارت ترکیه در تهران: کودتا را اتحاد مردم خنثی کرد. سفارت ترکیه در تهران با صدور اطلاعیه ای کودتای شب گذشته در آن کشور را تلاش برای سرنگونی دولت منتخب و دموکراتیک دانست و گفت: این اقدام با اتحاد و همبستگی مردم ترکیه خنثی شد.

12:20 - نخست‌وزیر ترکیه از مردم خواهش کرد همچنان در میدان‌ها حضور داشته باشند و آن را ترک نکنند.

11:50- دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرد: صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای شب گذشته در این کشور متوقف نشده است اما در حال حاضر به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود.

11:46- دادستان آنکارا دستور بازداشت طرفداران فتح الله گولن در ارتش و دستگاه قضایی را صادر کرد.

11:42 -خبرگزاری آناتولی: تعداد کشته‌های حوادث شب گذشته ترکیه 90 نفر و تعداد زخمی‌ها نیز 1154 نفر بوده است.

11:40- شمار پرسنل نظامی بازداشت‌شده در ترکیه به ۱۵۶۳ نفر رسید.

11:39 -‏سی‌ان‌ان ترک:تلاش کودتا را دادستان نظامی کل با حمایت ۴۶ افسر عالی‌رتبه بر عهده داشتند و اجراکننده دو فرمانده نیروی هوایی و زمینی بودند.

11:30- ‏ ارتش ⁧ ترکیه ⁩ اعلام کرد کنترل تمام شهرها به دست گرفته به غیر از آنتالیا، ظاهرا ایرانی ها در آنتالیا به شدت مقاومت میکنند.

‏11:00- سرکنسول ایران در ترکیه : هیچ یک از ایرانیان در ترکیه تا کنون آسیبی ندیده اند.

10:40
- سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد : با توجه به شرایط پیش آمده در ترکیه (کودتای نافرجام ارتش ترکیه علیه دولت فعلی ترکیه)، همه پروازها از ایران به این کشور تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده‌ است.

10:10 -دستگاه اطلاعاتی ترکیه اعلام کرد که مقرش در آنکارا هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

9:57 -نظامیان کودتاچی در ترکیه گروهی از خبرنگاران روزنامه «حریت» را گروگان گرفتند.
شب گذشته با شروع کودتای نظامی در ترکیه، عده‌ای از این افراد وارد ساختمان روزنامه «حریت دیلی نیوز» در استانبول شدند و عده‌ای از روزنامه‌نگاران را به گروگان گرفتند.به گفته یکی از شاهدان محلی، ‌ این سربازها توسط پلیس دستگیر شده و در ساعات اولیه روز (۱۶ جولای برابر ۲۶ تیرماه) نیروهای پلیس ترکیه کنترل راهروهای دفتر مرکزی روزنامه «حریت» را به دست گرفتند.
«حریت دیلی نیوز» اعلام کرد: خبررسانی «CNN Turk» هم پس از ورود کودتاچیان به ساختمان این شبکه خبری متوقف شد، اما پس از این که نیروهای پلیس کنترل اوضاع را به دست گرفتند، ‌پوشش خبری این شبکه از سر گرفته شد.

9:53 -نخست وزیر سابق ترکیه در واکنش به کودتای ارتش این کشور علیه حزب حاکم اعلام کرد: تلاش برای کودتا شکست خورده و "نظام موازی" (فتح الله گولن) پشت این کودتاست.
احمد داووداوغلو، نخست وزیر سابق ترکیه در واکنش به وقایع شب گذشته، فتح الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه را مسئول کودتای ارتش دانست و گفت: هرتلاشی برای کودتا در ترکیه شکست خورده است. این درحالی است که فتح‌الله گولن هرگونه ارتباط با این کودتا را رد کرده است.
عصمت ییلماز، وزیر دفاع ترکیه نیز در واکنش به این وقایع اعلام کرد کوتادچیان گروهی کوچک از سربازان هستند که خیلی زود سرکوب می‌شوند.



9:38 -رئیس جمهوری ترکیه در تازه‌ترین اظهارات خود گفت: روی حرف من به پنسیلوانیا(فتح الله گولن) است ؛ خیانت به ملت و دولت ترکیه دیگر کافی است. اگر جرات داری به کشورت بازگرد، از آنجا توان بر هم زدن کشور را نداری.



8:43- رئیس‌جمهور سابق ترکیه ضمن اعلام مخالفت خود با کودتا از شهروندان این کشور خواست برای "نجات دموکراسی" به خیابان‌ها بیایند.
اظهارات عبدالله گل، رئیس‌جمهور سابق ترکیه در محکومیت "کودتایی" بود که ارتش ترکیه شب گذشته علیه حزب حاکم این کشور انجام داد.

8:16 -یکی از طراحان کودتا در ترکیه مشاور حقوقی رییس ستاد ارتش، سرهنگ "محرم کوسه" بوده که طی ساعات گذشته از پستش برکنار شده است.
شبکه سی‌ان‌ان ترک اعلام کرد تلاش کودتا را دادستان نظامی کل با حمایت ۴۶ افسر عالیرتبه ترکیه بر عهده داشتند و اجرای کننده آن دو فرمانده نیروی هوایی و زمینی بودند.اکرم چاغلار، مقام سوم ارتش ترکیه هم در شهر ارزینجان دستگیر شد.

8.00 تاکنون ۳۴ تن از مقامات ارتش از جمله ۵ ژنرال و ۲۹ سرهنگ عزل شده‌اند. هم‌چنین دادستانی ترکیه دستور بازداشت تعدادی از اعضای شورای عالی قضات را صادر کرد.هم‌زمان ده‌ها سرباز شرکت کننده در کودتا سلاح خود را در استانبول تحویل دادند.همزمان با کشف هویت عامل کودتا شاهدان عینی گفته‌اند که ساختمان پارلمان در آنکارا مورد حمله قرار گرفته است.



7:10-نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، در پی کودتای نیمه شب گذشته دستکم ۷۵۴ تن بازداشت شده‌اند.

بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه با شکست خورده خواندن کودتای این کشور اعلام کرد، در پی وقایع نیمه شب گذشته ده‌ها تن از سربازانی که در کودتا دست داشته‌اند، بازداشت شده‌اند. وزیر دادگستری ترکیه تعداد بازداشت شدگان را ۷۵۴ تن اعلام کرده است. این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از تداوم درگیری‌ها در بخش‌هایی از آنکارا و استانبول است و تاکنون اعلام شده ۶۰ تن کشته و ۱۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنین اعلام شد بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه "امیت دوندار" فرمانده اول ارتش ترکیه را جانشین "خلوصی آکار" رییس برکنار شده ستاد ارتش کرده است.

5:46- رئیس جمهور ترکیه پس از فرود در فرودگاه آتاتورک استانبول، با حضور در جمع مردم، کودتای این کشور را شکست‌خورده خواند.

5:45 -شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ترک که با حمله نیروهای کودتا برنامه‌ های خود را متوقف کرده بود، فعالیت خود را مجددا از سر گرفت.



تلویزیون سی.ان.ان ترک که به علت حضور سربازان در استودیوهای این شبکه پخش خبرهای خود را متوقف کرده بود با حضور نیروهای پلیس و بازداشت نیروهای کودتا فعالیت خود را از سر گرفت. تلویزیون العالم نیز گزارش داد، نظامیان کودتاچی به مقر گروه رسانه‌ای اردوغان حمله کردند.با وجود انتشار اخباری مبنی بر سرکوب کودتا در ترکیه، علاوه بر این شبکه، گروهی از کودتاچیان به دفتر خبرگزاری‌ دوغان و روزنامه‌ حریت یورش برده‌ بودند.گفته می‌شد هم‌زمان با قطع ارسال خبر از سوی کارکنان سی.ان‌.ان ترک، کارکنان روزنامه حریت گروگان گرفته شده‌اند. در حالی که از وضعیت کارمندان خبرگزاری دوغان گزارشی منتشر نشده است گزارش‌ها حاکی از بازداشت نیروهای کودتا در دفتر روزنامه حریت و آزادی گروگان‌هاست.

5:13 -منابع خبری گزارش دادند، هواپیمای حامل رئیس‌جمهوری ترکیه در فرودگاه استانبول به زمین نشست.



4:25 -فتح‌الله گولن که از سوی اردوغان به رهبری کودتا محکوم شده است با انتشار بیانیه‌ای این اقدام نظامی را محکوم و اعلام کرده است دولتها باید از طریق انتخابات آزاد و عادلانه و نه فشار و زور انتخاب شوند.در همین حال گروه ائتلاف ارزش‌های مشترک نیز به عنوان یکی از گروه‌های مرتبط با فتح‌الله گولن طی بیانیه‌ای حمایت از کودتا را تکذیب کرد.
این در حالی است که مقام‌های ترکیه‌ای پیشتر از این فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید ترک را به عنوان فرمانده کودتا معرفی کردند.
رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز نظامیان طرفدار فتح‌الله گولن، رهبر اسلام گرای تبعیدی را به راه اندازی کودتا متهم کرده است.


4:16- خبرگزاری آناتولی از وقوع انفجار در ساختمان پارلمان ترکیه خبر داد و منابع خبری همچنین از وقوع انفجار شدید در مقر سازمان رادیو تلویزیون دولتی در آنکارا خبر دادند. برخی منابع وقوع انفجار را در نزدیک ساختمان پارلمان اعلام کرده‌اند.

شبکه خبری بی.بی.سی نیز گزارش داد، گزارش‌ها حاکی از وقوق انفجاری در نزدیکی ساختمان پارلمان ترکیه است.

3:55 -در پی تلاش ارتش ترکیه برای کودتا، مردم در 81 استان این کشور در حمایت از حزب حاکم عدالت و توسعه به خیابان‌ها آمده‌اند. هم زمان مردم شهر کردنشین دیاربکر نیز با تجمع در مقابل مقر حزب عدالت و توسعه به حمایت از دولت فعلی پرداختند.
این حمایت در حالی صورت می‌گیرد که دیاربکر به عنوان مأمن مخالفان دولت طی ماه‌های اخیر هدف بمباران اخیر ارتش کشور قرار داشته است.



3:44 -منابع خبری از عقب‌نشینی تانک‌ها و نیروهای ارتش ترکیه از اطراف فرودگاه آتاتورک استانبول خبر دادند. در پی مقاومت گروهی از حامیان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، کودتاچیان نظامی وادار به عقب نشینی از اطراف فرودگاه آتاتورک استانبول شدند.

این در حالی است که منابع خبری از ادامه‌ی حضور تانک‌های ارتش در اطراف ساختمان‌های دولتی در آنکارا از جمله ساختمان پارلمان خبر دادند. گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که تانک‌های ارتش، در اطراف پارلمان اقدام به شلیک کرده‌اند.

3:21 -ارتش ترکیه مدعی شد که رئیس جمهوری ترکیه درصدد گریز از این کشور است و در این راستا از آلمان درخواست پناهندگی کرده است.


2:22 -رییس‌جمهوری ترکیه با انتشار پیامی از مردم کشورش خواست در مقابل کودتایی که به راه افتاده، از دولت مشروع آنکارا حمایت کنند.

درحالی که برخی منابع از خروج رجب طیب اردوغان از ترکیه و سفر وی با استفاده از هواپیمای شخصی به یک کشور همسایه خبر می‌دهند، منابع دیگری اعلام کرده‌اند که رئیس جمهوری ترکیه در حال حرکت به سمت استانبول است. البته به طور همزمان گفته شده که اجازه‌ی فرود هواپیمای اردوغان در استانبول داده نشده است.

اردوغان در پیامی که از طریق اسکایپ منتشر کرد، خواستار آن شد که مردم علیه کودتاچیان در میادین اصلی تجمع کنند.

اظهارات اردوغان در حالی مطرح می‌شود که صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب حامی کردها با حضور مردم در خیابان‌ها مخالفت کرده است.

2:00 - گروهی از نیروهای ارتش ظاهرا به فرماندهی "عابدین اونال" و "غالب مندی" در دو شهر آنکارا پایتخت و استانبول با تانک و زره پوش وارد خیابان‌ها شده و مناطق مختلف از جمله فرودگاه‌ها، پارلمان و ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی را تحت کنترل خود در آوردند و درگیری‌های شدیدی در برخی مناطق روی داد. نیروهای ارتش ترکیه هم‌چنین پل‌های اصلی استانبول را بستند و هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی در ارتفاع کم بر فراز استانبول و آنکارا به پرواز درآمدند.

در پی این رویدادها بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت حضور نیروهای نظامی در خیابان‌های استانبول بدون مجوز بوده و او اجازه نمی‌دهد تلاش‌های غیرقانونی گروهی در ارتش به نتیجه برسد. نخست وزیر ترکیه در عین حال گفت اتفاقی که افتاده کودتا نیست. او اطمینان داده که دموکراسی ترکیه آسیب نخواهد دید. ییلدیریم تأکید کرد، نیروهای امنیتی فراخوانده شدند تا هر آنچه که لازم است را انجام دهند. وی هم‌چنین به نیروهای ارتش دستور داده تا به پادگان‌هایشان باز گردند.

در آنکارا و استانبول صدای تیراندازی‌های پیاپی شنیده شد. منابع خبری در حالی از ورود تانک‌ به خیابان‌های آنکارا خبر دادند که گروهی از مردم این شهر در مسیر حرکت تانک‌ها دراز کشیدند و مخالفت خود را با این اقدام ارتش ابراز کردند. هزاران تن از مردم در مخالفت با این اقدام ارتش به خیابان‌ها آمدند و با شعار حمایت خود را از دولت اعلام کردند.



در آغازین دقایق کودتا فرودگاه آتاتورک استانبول به تصرف ارتش درآمد و تمام پروازها متوقف شد. حریت گزارش داد که تانک‌ها در مقابل ورودی فرودگاه آتاتورک مستقر شدند و رفت و آمد به این فرودگاه متوقف شد.در حالی که گروهی از نظامیان در ترکیه اقدام به کودتا در این کشور کرده‌اند، شبکه‌های اجتماعی از ساعاتی پس از وقوع ناآرامی‌ها قطع شدند.

از ساعت 11 شب شبکه‌های اجتماعی توئیتر، یوتیوب و فیس‌بوک در این کشور قطع شده‌اند.

تصاویری نیز از حضور سربازان ارتش درون ساختمان تلویزیون دولتی ترکیه منتشر شد. تلویزیون دولتی که در آن موقع به تصرف نیروهای ارتش در آمده بود اعلام کرد که ارتش قدرت را در سراسر کشور به دست گرفته است

در بیانیه‌ای که در ساعات اول کودتا از سوی ارتش ترکیه منتشر شد، آمده بود که ارتش "برای دموکراسی و حقوق بشر" اداره امور را در دست گرفته است. در این بیانیه آمده بود که تمام روابط خارجی کشور به شکل موجود باقی خواهد ماند. ارتش در بیانیه‌اش آورده بود که برقراری قانون باید اولویت اصلی باشد.



همچنین خبرگزاری رسمی ترکیه گزارش داد که عده‌ای از افسران ارتش رئیس ستاد کل ارتش را به گروگان گرفته‌اند اما بعدا وی آزاد شد.


خبرگزاری آناتولی ترکیه هم‌چنین به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد هلیکوپترهای نظامی به سوی کاخ ریاست‌جمهوری تیراندازی کردند.

با گذشت ساعاتی از وقوع کودتا، وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که کودتاچیان در دستیابی به اهداف خود شکست خوردند. دیلی صباح به نقل از وزیر دادگستری‌ ترکیه اعلام کرد: اینها از گروه فتح‌الله گولن دستور می‌گیرند و مستقل از فرماندهی ارتش عمل می‌کنند.

در همین حال گزارش‌ها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حکایت دارد گروه‌هایی از مردم در ترکیه برای برداشتن پول نقد جلوی ماشین‌های خودپرداز بانک‌ها صف بستند.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها