کد خبر: 128826
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

ابعاد زیان‌بار بنزین دونرخی بر اقتصاد

متاسفانه بنزین دونرخی و به طور کلی هر محصولی که چند نرخ متفاوت داشته باشد، می‌تواند برای اقتصاد مضر باشد؛ به دلیل آنکه بالا بردن ریسک و خطر به‌وجود آمدن سواستفاده و رانتی که در این خصوص وجود دارد، نه تنها اقتصاد را بارور نمی‌کند بلکه مضراتی را به وجود می‌آورد.

ابعاد زیان‌بار بنزین دونرخی بر اقتصاد
کد خبر: 128826
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- از سوی دیگر به دلیل نیمه باز بودن راه‌های قاچاق و وجود افراد توانمند در کشور، امکان ایجاد کانون‌های رانتی نیز محقق شده و افرادی که باید از راه‌هایی مانند تجارت بهره ببرند، همواره دچار ضرر می‌شوند. بنابراین در مجموع اگر محصولی مانند بنزین دونرخی باقی بماند، چنین مشکلاتی گریبان‌گیر آن خواهد شد. نکته اصلی در اینجا این است که ما باید برنامه‌هایی برای اجرای در ست قانون هدفمندی یارانه‌ها و رساندن نرخ حامل‌های انرژی به نرخ‌های مقرر داشته باشیم. بنابراین با توجه به اینکه بحث دونرخی بودن به هر طریق در کشور به وجود آمده، تنها با پذیرفتن آثار زیان‌بار و کوتاه‌مدت، می‌توانیم برنامه‌ریزی برای بلندمدت داشته باشیم تا بنزین تک‌نرخی شود.
دولت در حال حاضر با بنزین دونرخی مخالف است اما متاسفانه مشکل اصلی این است که دولت برنامه بلندمدتی برای تک‌نرخی کردن بنزین ندارد؛ تنها برنامه دولت این است که قیمت‌ها را افزایش دهد و به سطح فوب خلیج فارس و یا به قیمت قانون هدفمندی یارانه‌ها برساند. اگر دولت راهکاری برای این موضوع نداشته باشد، یقینا در بلندمدت آثار زیان‌باری را در این خصوص شاهد خواهیم بود.
هم اکنون حدود یک ماه و نیم از فعالیت مجلس دهم شورای اسلامی می‌گذرد. اگر دولت عزم و اراده جدی در اجرای قانون داشته باشد، مجلس نیز همسو با دولت می‌تواند فعالیت کند و ایرادات را رفع کند. از سوی دیگر مجلس باید قانون هدفمندی را اصلاح کند، همینطور اقدامات نظارتی در این خصوص انجام شود.
نکته آخر و مهم‌تر در بحث بنزین تک‌نرخی و یارانه‌ها این است که دولت باید برنامه‌ریزی در رابطه با حامل‌های مورد مصرف مثل بنزین و گاز شهری داشته باشد تا دوباره درگیر موضوعاتی مثل الان نباشیم. حتی لازم است در این خصوص دولت قیمت واقعی انرژی را بپردازد و به وسیله یک برنامه دیگر کسب درآمد کند؛ هر زمان درآمدهای دولت افزایش یافت و توانست در این زمینه مدیریت کند، مسائلی مانند هدفمندی در هر بخشی را اجرا کند. اما در هر صورت بلاتکلیفی و بلاتضمینی در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها به صلاح نیست.

پدرام سلطانی
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها