کد خبر: 128827
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

واکنش سران کشورها به کودتا در ترکیه

شب گذشته ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده است. این کودتا واکنش هایی را به دنبال داشت از وزیر خارجه کشورمان تا باراک اوباما رییس جمهور آمریکا.

واکنش سران کشورها به کودتا در ترکیه
کد خبر: 128827
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- کودتای شب گذشته در ترکیه از سوی ارتش واکنش هایی را به دنبال داشت که در ادامه می خوانید:

ظریف در جریان آخرین تحولات ترکیه قرار گرفت

وزیر امور خارجه کشورمان در پی حوادثی که از شب گذشته در ترکیه رخ داده با چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور تلفنی گفت‌وگو کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در این تماس‌های تلفنی که دیشب و بامداد روز شنبه انجام شد، درباره آخرین اوضاع ترکیه و تحولات آن کسب اطلاع کرده است.

در پی وقوع کودتای نظامی در ترکیه، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران پیامی در صفحه‌ توئیتر خود منتشر کرد و درباره کودتا در ترکیه، نوشت: دفاع شجاعانه مردم ترکیه از دموکراسی و دولت منتخبشان ثابت کرد که کودتا جایی در این منطقه ندارد و محکوم به شکست است.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین در ساعات اولیه این اتفاق نیز در توئیتی دیگر نوشته بود که نسبت به بحرانی که در ترکیه روی داده، عمیقاً نگران است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که ثبات، دموکراسی و امنیت مردم ترکیه مسائلی اساسی هستند و در ادامه نوشت: اتحاد و تدبیر اموری ضروری هستند.

واکنش موگرینی به کودتای نظامی در ترکیه

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که رخدادهای اخیر ترکیه را به دقت رصد می‌کند، اعلام کرد که با نمایندگان این اتحادیه در آنکارا در تماس است.رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه خواستار احترام به نهادهای دموکراتیک در ترکیه شد.

ابراز نگرانی اوباما نسبت به کودتای نظامی ترکیه

شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که رئیس‌جمهوری این کشور نسبت به وضعیت ترکیه در پی وقوع کودتا در این کشور ابراز نگرانی کرده است. شورای امنیت ملی آمریکا در پی وقوع کودتای نظامی در ترکیه اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت پیش آمده، تحولات این کشور را به دقت رصد می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به کودتای صورت گرفته در ترکیه با انتشار پیامی اعلام کرد، تمامی گروه‌ها در این کشور باید از دولت منتخبی که به صورت دموکراتیک روی کار آمده است، حمایت کنند.


ابراز نگرانی کرملین نسبت به کودتای ترکیه

سخنگوی کرملین نسبت به وضعیت رخ داده در ترکیه به دنبال وقوع کودتای نظامی در این کشور ابراز نگرانی کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد، روسیه خواستار سریع‌ترین راه‌حل برای بهبود وضعیت کنونی در ترکیه است. روسیه نسبت به وضعت کنونی ترکیه بسیار نگران است اما در حال حاضر تعریف دقیقی از رویدادهای این کشور ندارد.

پسکوف تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعاتی که ما بتوانیم بر اساس آن تعریف درستی از اتفاق‌های ترکیه داشته باشیم، در اختیار نیست.به گفته این سخنگوی کرملین، پوتین تاکنون تماسی با اردوغان یا سازمان‌دهندگان کودتا نداشته است. رئیس جمهوری روسیه به طور مداوم آخرین تحولات کودتای ترکیه را رصد می‌کند.

دبیرکل ناتو خواهان برقراری آرامش در ترکیه

در پی وقوع کودتای نظامی در ترکیه، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستار برقراری هرچه سریع‌تر آرامش و ثبات در این کشور شد.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که درباره‌ی آخرین تحولات ترکیه با مولود چاووش‌اوغلو، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور گفت‌وگو کرده است. وی پس از گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر امور خارجه‌ی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: من به تازگی با چاووش‌اوغلو صحبت کردم و رخدادهای ترکیه را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنم.

استولتنبرگ در ادامه تصریح کرد: خواستار برقراری آرامش و خویشتنداری در ترکیه هستم.دبیرکل ناتو همچنین خواستار احترام کامل به نهادهای دموکراتیک در ترکیه و قوانین این کشور شد.

واکنش معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری به کودتا در ترکیه

حمید ابوطالبی - معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوردر پی وقوع کودتای نظامی در ترکیه، معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران گفت که مردم مسلمان و همسایه ترکیه حاکمیت خود را پس خواهند گرفت.

حمید ابوطالبی با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود گفت: جمهوری اسلامی ایران حمایت از مردم و نظام‌های برآمده از انتخابات را، از مهترین اصول خود می‌داند؛ مردم مسلمان و همسایه ترکیه حاکمیت خود را پس خواهند گرفت.
وی افزود: ما هیچگاه در برابر کودتا و نقض حاکمیت مردم بی‌تفاوت نبوده‌ایم، لذا تحولات ترکیه را با حساسیت پیگیری کرده و رای مردم را تعیین‌کننده می‌دانیم.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی در خصوص تحولات اخیر ترکیه خواستار برقراری آرامش و ثبات در این کشور شد.

جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا که در مسکو به سر می‌برد، گفته است که امیدوار است که ترکیه صلح و ثبات داشته باشد.

بوریس جانسون ، وزیر امور خارجه انگلیس هم از تحولات ترکیه ابراز نگرانی شدید کرده است.

صدر اعظم آلمان نیز خواستار احترام به نظام دموکراتیک شد.

هیلاری کلینتون ، نامزد احتمالی حزب دموکرات آمریکا نیز گفته است که رویدادهای ترکیه را با نگرانی دنبال می‌کند.

دونالد ترامپ نیز بعد از کودتا گفت: به نظر می‌رسد کودتایی در حال انجام است و آنها کشورشان را بازپس می‌گیرند. اگر من هم رییس جمهور شوم، در آمریکا به زودی همین اتفاق خواهد افتاد.

قطر هم که روابط نزدیکی با ترکیه دارد تلاش برای کودتا در ترکیه را محکوم کرده است.

هم‌چنین کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه، دولت باغچلی، رهبر جنبش ملی‌گرا و صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق که رهبران احزاب اپوزیسیون ترکیه محسوب می‌شوند نیز کودتا را محکوم کرده‌اند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه جدید انگلیس نیز در توییتر ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وقایع ترکیه گفت که سفارت انگلیس اوضاع ترکیه را از نزدیک دنبال می‌کند و انگلیسی‌ها برای هرگونه رفت و آمد خود باید با سفارت در تماس باشند.

ژان مارک آیرو ، وزیر خارجه فرانسه نیز صبح امروز در بیانیه‌ای خواهان کنار گذاشتن خشونت در ترکیه و احتراه به نظام دموکراسی در این کشور شد.

وزیرخارجه جمهوری آذربایجان نیز گفت: در کنار مردم دوست و برادر خود و دولت ترکیه ایستاده‌ایم.

چین نیز خواستار حفظ ثبات در ترکیه شد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها