کد خبر: 128831
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

کودتای ترکیه بازارهای ایران و جهان را متزلزل کرد

به دنبال کودتای نیمه شب امروز در ترکیه، بسیاری از بازارهای ایران نیز درگیر تحولاتی شدند؛ در این راستا قیمت نفت بالا رفت و از طرف دیگر شاخص‌های بورس آمریکا سقوط کردند.

کودتای ترکیه بازارهای ایران و جهان را متزلزل کرد
کد خبر: 128831
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- به نقل از رویترز، پس از انتشار اخباری مبنی بر وقوع کودتا در این کشور، قیمت نفت افزایش یافت؛ چراکه قیمت نفت در جریان بی ثباتی در غرب آسیا بالا می‌رود و از آنجایی که ترکیه یک تولیدکننده بزرگ نفت نیست اما منطقه مهمی به لحاظ وجود خطوط انتقال نفت محسوب می‌شود، توانست قیمت جهانی نفت را متاثر از خود بکند.
به همین ترتیب هر بشکه نفت برنت با 24 سنت افزایش 47.61 دلار فروخته شد. این نوع نفت در ساعات اولیه معاملات جمعه 1.5 درصد کاهش یافته بود اما بعد تا 48.05 دلار هم افزایش یافت. نفت خام آمریکا نیز با 27 سنت افزایش 45.95 دلار در هر بشکه فروخته شد. کمترین قیمت روز جمعه 45.05 و بالاترین قیمت 46.31 دلار بود.

سقوط شاخص‌های بورس وال استریت
به گزارش همین خبرگزاری و به دنبال کودتای نافرجام در ترکیه، شاخص‌های بورس وال استریت آمریکا کاهش پیدا کرد. نظامیان ترکیه ابتدا اعلام کردند که قدرت را در اختیار گرفته اندٰ اما نخست وزیر ترکیه از ناکامی تلاش برای کودتا در این کشور خبر داد.
رویترز اضافه کرد: در پایان معاملات دیروز (جمعه) شاخص صنعتی داوو جونز به دلیل آمارهای اقتصادی خوب آمریکا و افزایش اطمینان سرمایه گذاران به بازار، رکورد زد اما پس از انتشار خبر وقوع کودتا در ترکیه، میزان این شاخص در معاملات الکترونیک کاهش یافت. بر اساس این گزارش‌ها، بازده اوراق خزانه آمریکا و ارزش لیر ترکیه کاهش یافت اما قیمت طلا بالا رفت.
دیروز پس از وقوع کودتای نافرجام ترکیه، شاخص‌های داوو جونز، اس اند پی 500 و نزدک به ترتیب 210 و 4.5 واحد افت شاخص را تجربه کردند. میزان شاخص صنعتی داوو جونز نیز با 0.05 درصد کاهش به 18516.55؛ شاخص اس اند پی 500 با 0.09 درصد کاهش به 2161.74 و شاخص نزدک با 0.09 درصد کاهش به 5029.59 رسید.
دولت ترکیه اعلام کرده که کودتای سحرگاه شنبه گروهی از نظامیان به شکست انجامیده و کنترل کشورش را در دست دارد.

مرز زمینی ایران و ترکیه مسدود شد
در همین راستا مرز ایران و ترکیه نیز از بامداد شب گذشته بسته شده و تردد کامیون‌ها انجام نمی‌شود. براین اساس، مرز رازی در آذربایجان شرقی و مرز بازرگان مسدود شده و امکان تردد برای کامیون‌ها وجود ندارد، همچنین مرز سرو هم از سال گذشته تاکنون مسدود شده و ترددی از این طریق انجام نمی‌گیرد.

افزایش 10 دلاری هر اونس طلا
هر یورو در بازار آزاد تهران تا لحظه انتشار این خبر، با 31 ریال کاهش قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه، 24 تیرماه)، 39 هزار و 159 ریال و هر پوند انگلیس با 90 ریال افزایش قیمت، 47 هزار و 40 ریال مبادله شد. امروز صرافان یک قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح قدیم را با 59 هزار ریال افزایش قیمت، 10 میلیون و 969 هزار ریال ارزشگذاری کردند. همچنین نیم سکه بدون تغییر قیمت و ربع سکه طلای بهار آزادی با 30 هزار ریال کاهش نسبت به پنجشنبه گذشته به ترتیب، پنج میلیون و 510 هزار ریال و دو میلیون و 860 هزار ریال فروخته شد.
نرخ هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی نیز با 10 دلار و 10 سنت افزایش قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته، یک هزار و 338 دلار و 10 سنت اعلام شده است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها