کد خبر: 128842
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

با کودتای نظامی در ترکیه اتفاق افتاد؛

سوچی و باکو جایگزین ترکیه شدند

یکی از مسئولان «دلتابان» از آژانس های مسافرتی از جایگزین کردن شهر سوچی از شهرهای گردشگری روسیه واقع در سرزمین کراسنودار در مرز غربی این کشور خبر می دهد. باکو هم دیگر مقصد گردشگری است که این روزها جایگزین مقاصد گردشگری کشور ترکیه شده است.

سوچی و باکو جایگزین ترکیه شدند
کد خبر: 128842
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - زمانی که خبر کودتای نظامی در ترکیه و بسته شدن فرودگاه های این کشور اعلام شد، بسیاری از مردم که صبح روز 26 تیرماه عازم ترکیه برای گذران تعطیلات تابستان، کار و دیدار با خانواده و حتی گرفتن وقت ویزا از سفارت های کشورهایی که در ایران سفارتخانه هایشان تعطیل است، در خواب بودند. حتی برخی از مسئولان آژانس های هواپیمایی نیز دیشب متوجه این ماجرا نشدند و صبح که به سرکار می روند این موضوع را می فهمند. یکی از کارمندان آژانس هواپیمایی در تهران به اعتمادآنلاین می گوید که صبح که خبر را می شنود شوکه می شود و بعد تنها ساعاتی از صبح گذشته بود که با تماس های زیادی از سمت مردم برای پیگیری پرواز یا کنسلی پرواز روبرو می شود.
فرودگاه آتاتورک که فرودگاهی بین المللی است از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور ترکیه به لحاظ تعداد کل مسافران، مقصد سفرها و حرکت هواپیما‌ها است. این فرودگاه مقصد اصلی پروازهای داخلی و خارجی است و یک پایانه مهم برای صنعت گردشگری ترکیه به حساب می‌آید. همزمان با کودتای نظامی در این کشور، آخرین پرواز در فرودگاه آتاتورک ساعت 12:20 دقیقه شب بر روی باند این فرودگاه اجازه فرود دریافت می کند و بعد از آن اکثر پروازهای ورودی ایرلاین ها به این کشور کنسل می شوند و اجازه فرود به هواپیماها داده نمی شود.
اما در این میان مسئولان هواپیمایی فرودگاه آتاتورک استتثنا هم برای فرود هواپیما ها در این فرودگاه قائل می شوند. یکی از پروازهای ایران در ساعت 1 بامداد و یکی دیگر از هواپیماهای قشم ایرلاین در ساعت 2:20 دقیقه بامداد مجوز فرود به فرودگاه آتاتورک را دریافت می کند. کم بودن میزان سوخت و اضطراری بودن فرود در فرودگاه آتاتورک از جمله این استتثناها برای مجوز فرود به هواپیماها بوده است.
کورش فتاحی معاون‌ فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در اطلاعیه شماره 2 فرودگاه امام خمینی اعلام کرد که طبق برنامه قبلی از ساعت 23:30 شب گذشته تاکنون 9 پرواز فرودگاه امام که باید به مقصد کشور ترکیه انجام می‌شد ‌لغو شده‌ است.
در همین رابطه یکی از مسئولان هواپیمایی ماهان در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» می گوید که پرواز صبح 26 تیرماه این هواپیمایی با 100 مسافر کنسل شده و برای پرواز بعد از ظهر هم منتظر اجازه سازمان هواپیمایی هستند. او می گوید که از 188 نفری که در هواپیمای بعد ازظهر بوده اند تنها 53 نفر در پرواز مانده اند و قصد رفتن به ترکیه را دارند که با گذر زمان ممکن است به تعداد کنسلی ها نیز اضافه شود. اما با این وجود پروازهای برگشت از ترکیه به سمت ایران مسافران زیادی دارد.
3 پرواز دیگر هم بعد ازظهر 26 تیرماه از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به ترکیه لغو شده است. این سه پرواز شامل پرواز ساعت 14:30 قشم‌ایر، 15:30 ترکیش‌ایرلاین و 17:15 ماهان‌ایر است.
به طور کلی تاکنون ۱۲ پرواز از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به ترکیه باطل شده است.
در فاصله یک روز از زمان شکست کودتا، بیش از 100 پرواز ورودی به فرودگاه بین المللی آتاتورک کنسل شده است.
حالا ایرانی های زیادی قصد بازگشت به وطن را دارند. تا قبل از اینکه تعطیلات برایشان به کابوس تبدیل شود می خواهند که سوار اولین ایرلاین شوند و به کشور بازگردند. آنهایی هم که برای اخذ ویزا به ترکیه رفته اند و در صف انتظار هستند نیز در سردرگمی به سر می برند. در نظر گرفتن هزینه ها و عفب افتادن برنامه ریزی ها و کارهایشان از اولین چیزهایی هست که به ذهنشان خطور می کند. در همین رابطه «ایسنا» به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که هموطنان ایرانی که پاسپورت‌های‌شان در سفارتخانه سایر کشورها در ترکیه است تا روز دوشنبه و بازگشایی سفارت‌ها صبر کنند و درصورتی که پروازها برقرار شد و سفارت‌ها آغاز به کار نکردند هموطنان به سفارت و سرکنسولگری ایران برای دریافت برگ عبور مراجعه کنند.
برای بازگشت ایرانی هایی که در ترکیه ماندگار شده اند، شرکت های هواپیمایی قصد دارند تا هواپیماهای بدون مسافر به فرودگاه آتاتورک بفرستند تا مسافرها را بازگردانند. یکی از هواپیماهایی که امروز بعد از ظهر ایران را به مقصد ترکیه ترک می کند، هواپیمایی ماهان است. این هواپیما با تعداد صندلی های بیشتر نسبت به دیگر هواپیماها امروز ( 26 تیرماه) ساعت 17:30 دقیقه از ایران به سمت فرودگاه آتاتورک پرواز می کند.
ارائه پول بلیط های کنسل شده به مسافرین نیز از دیگر اقدامات شرکت های هواپیمایی است. هواپیمایی ماهان امروز ( 26 تیرماه ) به طور میانگین 288 بلیط کنسلی به ترکیه داشته است.
این وضعیت به گفته این مسئول هواپیمایی ماهان بیشتر به ضرر ترکیه است تا ایرلاین های ایرانی. چرا که هیچ هواپیمایی در فرودگاه های این کشور نمی شنید و از لحاظ توریستی نیز با مشکل مواجه شده است و نمی تواند از این راه درآمد کسب کند.
مسئول هواپیمایی ماهان می گوید که فرودگاه آنتالیا مشغول به کار است اما چون ایرلاین های ایرانی از فرود به این نقطه از کشور ترکیه منع شده اند نمی توانند به این فرودگاه بروند. اشاره او به دستور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که تورها و پروازهای مستقیم به انتالیا را لغو کرد.
با ملتهب شدن فضای شهر ترکیه در چند هفته اخیر و با اعلام خبر کودتای نظامی در این کشور، کاربران شبکه های اجتماعی در نرم افزارهای توییتر، فیس بوک و حتی شبکه پیام رسان تلگرام نظرات خود را در رابطه با کشور جایگزین ترکیه بیان می کنند. در این میان آژانس های مسافرتی هم بیکار ننشسته اند و در گروه های تلگرامی که در اختیار دارند از دیگر مقصدهای تفریحی و توریستی تبلیغ می کنند. یکی از این مقصدهای جایگزین باکو است و مکان جایگزین بعدی نیز سوچی است.
یکی از مسئولان «دلتابان» از آژانس های مسافرتی در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» از جایگزین کردن شهر سوچی از شهرهای گردشگری روسیه واقع در سرزمین کراسنودار در مرز غربی این کشور خبر می دهد.
او همچنین می گوید که پروازهای ترکیه همیشه برای آژانس های هواپیمایی ضرر داشته است اما با این حال به واسطه استقبال مردم از این کشور روزانه 17 تا 18 ایرلاین از ایران به ترکیه پرواز می کنند.

او در صحبت هایش به قیمت تورهای سوچی و ترکیه اشاره کرد و گفت که از لحاظ قیمت سفر به این دوکشور برای مردم تفاوت قیمتی با هم ندارند. او البته این نکته را نیز بیان کرد که در تور سوچی خدمات تور وجود دارد در حالی که در تور ترکیه خدمات توری وجود ندارد و تنها بحث هتل و پرواز در میان است.

امروز ( 26 تیرماه ) آژانس های هواپیمایی فروش بلیط نداشته اند و از ارائه قیمت به مسافرین دست نگه داشته اند. این موضوع را نیز یکی از مسئولان آژانس هواپیمایی نیز تایید می کند و می گوید که امروز فروش بلیط برای ترکیه نداشته اند و منتظر اعلام سازمان هوایی کشور هستند.

یکی دیگر از مسئولان تورهای مسافرتی ایران به «اعتمادآنلاین» می گوید که پروازهای امروز بعد از ظهر به ترکیه در هاله ای از ابهام قرار دارد و تا به ما اجازه ندهند نمی توانیم پروازها را با مسافر از ایران به این کشور بفرستیم.

اما امروز ( 26 تیرماه ) ساعت 22:30 هواپیمایی های قشم ایر، تابان ایر، معراج، زاگرس و آتا به ترکیه پرواز دارند که به گفته مسئولان فرودگاه امام خمینی(ره) قرار است در جلسه ای در باره درباره برقراری یا لغو این پرواز‌ها تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی شود. این در حالی است که طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ملزم هستند تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری مجدد امنیت و آرامش، از هرگونه ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری ترکیه خودداری کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها