کد خبر: 129193
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بازار اوراق بدهی، بهترین محرک نقدینگی/ لزوم جذب سرمایه‌گذار خارجی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام

از جمله مهمترین ماموریت‌های بازارهای مالی، کمک به تامین مالی بخش واقعی اقتصاد است. این ماموریت در ایران عمدتا بر دوش نظام بانکی و بازار پول بوده و طی یک دهه اخیر پس از تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار، نقش بازار سرمایه نیز در این زمینه افزایش یافته است.

بازار اوراق بدهی، بهترین محرک نقدینگی/ لزوم جذب سرمایه‌گذار خارجی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام
کد خبر: 129193
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- بازار سرمایه نیز در این خصوص سعی کرده تا با طراحی ابزارهای نوین مالی گام‌هایی را بردارد. تامین مالی از طریق چنین ابزارهایی مستلزم وجود بازار اولیه و ثانویه فعال و شفاف است که این نقش به خوبی طی سال¬های اخیر توسط فرابورس ایران و بورس اوراق بهادار تهران ایفا شده است.

ورود اوراق بهادار دولتی نیز که با پذیرش اسناد خزانه اسلامی و اوراق اجاره شروع شده، به توسعه این بازار کمک بیشتری کرده است. هم‌زمان با حضور دولت در این بازار، علاوه بر سرمایه¬گذاران فعال در بازار سهام، سرمایه‌گذاران خارجی نیز از این بازار استقبال کرده اند. در مجموع بازار بدهی بهترین جایگزین برای حرکت نقدینگی از بازار سهام در بازار سرمایه است.

در این رابطه عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص جایگزین کردن اوراق بدهی به‌عنوان منبع درآمدزایی در کشور با توجه به اینکه ایران نفت‌محور است، به «اعتمادآنلاین» گفت: اساسا این اوراق نمی‌تواند جایگزینی برای درآمدهای نفتی شود، زیرا منطقا این دو ماهیت کاملا متفاوتی دارند؛ درآمدهای نفتی وابسته به درآمد و دارایی‌های زیرزمینی و طبیعی است، اما اوراق بدهی می‌تواند در تسهیل پرداخت بدهی‌های دولت کمک زیادی کند.

آرگون همچنین از برنامه‌های ایران برای تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام گفت: بهترین برنامه، جذب سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه اتمام پروژه‌های نیمه تمام و همچنین حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی است. اکنون در بحث پرونده‌های نیمه تمام در بحث تامین مالی مشکلات زیادی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در کشور پروژه‌های زیادی شروع شده که بالغ بر 400 میلیارد تومان است؛ بنابراین دولت با بدهی 380 هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها نمی‌تواند پروژه‌ها را به اتمام برساند. با این وضعیت پیشنهاد می‌شود دولت با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی‌ها و حمایت از بخش خصوصی، بهره برداری از منابع را تسهیل کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها