کد خبر: 129227
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

نگاهی به روزنامه های امروز؛

از انهدام دیش‌های ماهواره تا صحبت های سخنگوی قوه قضاییه

روزنامه های امروز کشور، موضوع انهدام دیش های ماهواره را در کانون توجه قرار داده اند. همچنین موضوع فیش های حقوقی و برخی تحلیل ها پیرامون وضعیت سیاسی لیست امید و برجام، از دیگر موضوعات مورد نظر روزنامه های امروز بوده است.

از انهدام دیش‌های ماهواره تا صحبت های سخنگوی قوه قضاییه
کد خبر: 129227
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - صحبت های سخنگوی قوه قضاییه، تخریب دیش های ماهواره، جشن مستقل حافظ و ایجاد سازمان مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی از موضوعاتی است که روزنامه های امروز ( 4 مرداد ماه ) به آن پرداخته اند.

روزنامه شرق تیتر یک خود را به صحبت های سخنگوی قوه قضاییه اختصاص داده و از صحبت های حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، این صحبت را که « قانون جرم سیاسی را رعایت می کنیم» را تیتر یک خود کرده است. مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزه شناسی نیز در یادداشتی با عنوان « زلزله های کوچک اخیر تهران» به تحلیل این زلزله ها پرداخته است. در این یادداشت که در صفحه یک امروز شرق منتشر شده، زارع نوشته است: « پیرامون تهران و محدوده شهری تهران به یک میزان در معرض خطر و ریسک زلزله نیستند. میزان ریسک نیز در هریک از نواحی استان تهران و محدوده کلان‌شهر تهران به میزان متفاوتی محاسبه می‌شود. نواحی مرکزی و جنوبی تهران با تمرکز بالای جمعیت و بافت فرسوده و حاشیه‌نشین، بیشترین ریسک را در داخل شهر تهران نشان می‌دهند. برای هر ناحیه پیرامون شهر تهران برآوردهای دقیق خطر و ریسک برای تدقیق تصویری که از میران خطر و ریسک زمین‌لرزه‌های مهم بعدی داریم و همچنین هدایت کوشش‌های کاهش ریسک زلزله در استان تهران الزامی است.» شرق عکس یک خود را به احمد توکلی اختصاص داده و تیتر « پلیس ضد شورش ایران چگونه شکل گرفت» را برای آن انتخاب کرده است. شرق در گزارش خود به وضعیت یگان ویژه در ایران پرداخته است. در این گزارش بخش های مختلف این یگان مورد بررسی قرار گرفته و نگاهی شده است به ماموریت های نیروهای یگان ویژه که در سه بخش مختلف تقسیم می شود.

روزنامه اعتماد تخریب دیش های ماهواره را تیتر یک خود کرده است. این روزنامه در گزارش خود با تیتر « انهدام 100 هزار دیش ماهوراه»، نوشته است: « چند روز پس از آنکه وزیر ارشاد گفت «٧٠ درصد مردم ماهواره دارند»، فرمانده بسیج از نظرسنجی این نهاد خبر داد که براساس آن «٧٥ درصد مردم موافق زیان‌آور بودن ماهواره‌ها هستند.» » عبدالله ناصری عضو بنیاد باران نیز در یادداشتی که با عنوان « روحانی و اصلاح‌طلبان» در صفحه یک این روزنامه منتشر شده، در بخشی از آن نوشته است: « سعی و تلاش دولت در یک سال باقی مانده می‌تواند در نتیجه انتخابات سال ٩٦ بسیار موثر باشد و صحنه‌آرایی این انتخابات را به نفع آقای روحانی رقم بزند. از این رو هوشمندی دولت در مدیریت کشور و موضع‌گیری مناسب در برابر هجمه‌های جریان تندرو نقشی تعیین‌کننده در آینده سیاست ایران خواهد داشت.» اعتماد عکس یک خود را به کیخسرو پورناظری اختصاص داده است. او که سرپرست گروه شمس است در گفت و گو با این روزنامه بیان کرده است: « در گذشته مشکلات زیادی برای رفتن به سمت موسیقی وجود داشته است و به تدریج معضلات کمتر شده است. حالا وقتی این مشکلات کمتر شده باید فضا باز‌تر بشود و تولید هنرمند روند بهتری بگیرد. البته به نوعی ممکن است ارتباط مستقیمی بین این دو مساله وجود نداشته باشد به‌طوری که می‌بینیم در همان دوران گذشته خود محدود بودن و بسته بودن فعالیت‌های هنری باعث می‌شد که شرایط سختی برای پیشرفت و رشد هنرمندان وجود داشته باشد اما از سمت دیگر خود این سختی‌ها همچون فیلتری عمل می‌کرد که هر کسی نمی‌توانست سراغ هنر برود. تنها افرادی می‌توانستند در آن عرصه فعالیت کنند که تمام وجودشان سمت هنر باشد. آن دوران فعالیت‌های هنری واقعا محدود بود.»

روزنامه وطن امروز عکس یک خود را به گزارشی که در رابطه با « اعتراض سازمان انرژی اتمی به آژانس به خاطر نشت اسناد محرمانه توافق صالحی و آمانو» در این روزنامه منتشر شده، اختصاص داده است. این گزارش با عنوان « نقشه لو رفت!» در روزنامه وطن امروز منتشر شده است. وطن امروز در گزارش دیگری به خاموشی های تابستان پرداخته است. در بخشی از این گزارش که با عنوان « خاموشی های تابستانی آغاز شد» نوشته شده است: « «امسال قطع برق نداریم»! این امیدی بود که با اعلام و تدبیر وزارت نیرو نزد مردم ایجاد شده بود اما با گذشت یک ماه از این اظهارنظر، تهران و برخی شهرها درگیر قطع برق شدند! افزایش مصرف برق در ساعات پیک و نیز ثبت رکوردهای جدید مصرف برق موجب شد دور جدید خاموشی‌ها بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه در نقاط مختلف تهران همچون هفت‌تیر، سهروردی، پاسداران، میدان هروی، فرجام، رسالت، مهرآباد و بخش‌هایی از خیابان آزادی آغاز شود.»

روزنامه ایران مانند روزنامه شرق تیتر یک خود را به صحبت های غلامحسین اژه ای اختصاص داده و در رابطه با فیش های حقوقی از قول سخنگوی دستگاه قضا نوشته است: « همه غفلت کردیم» سرمقاله این روزنامه را بهمن کشاور رئیس کانون وکلا نوشته است. کشاورز در یادداشت خود که با عنوان « اصلاح حقوق های نامتعارف موضوعی ملی نه جناحی» در صفحه اول روزنامه ایران منتشر شده، نوشته است: « اگر مسائل رفاهی از هر قبیل نظیر آموزش عمومی، بهداشت و تندرستی، بازنشستگی و امثال اینها به طور یکسان و عادلانه در اختیار همگان باشد، آنگاه می‌توان توقع داشت فاصله وجه دریافتی کارگر شاغل در یک کارخانه اتومبیل‌سازی با طبیب جراح قلب کاملاً قابل توجیه و قبول باشد. آن‌گونه که شنیده‌ام مثلاً در سوئد چنین است. اما در جامعه‌ای که مبتنی بر اقتصاد آزاد و نه کاملاً منطبق بر اشاعه رفاه کلی برای همگان است، تفاوت درآمدها و دریافتی‌ها امری طبیعی است و نمی‌توان آن را محمل زد و خوردهای سیاسی قرار داد. بدیهی است حرکت جامعه به سوی هدفی این گونه بدون تردید سازنده بوده و وظیفه دولت‌هاست آن‌گونه که در اصل سوم قانون اساسی آمده است، تبعیض‌ها را در سطح ملی منتفی کنند. مضافاً اینکه مهم‌ترین نکته در این بین آن است که موضوع حقوق‌های کلان تبدیل به ابزاری برای تسویه حساب‌های سیاسی و غلبه بر رقیب تبدیل نشود.» عکس یک این روزنامه به جشن مستقل حافظ اختصاص پیدا کرده است و گزارش این جشن با تیتر « قدردانی از برترین های سینما و تلویزیون» منتشر شده است. روزنامه ایران امروز همچنین گزارشی از پانسیون هایی که در سطح شهر مشغول به کار هستند منتشر کرده است. این گزارش که با تیتر « ترجیح می دهم جردن زندگی کنم» نگاهی دارد به زندگی موقت در اتاق های تنگ و بی پنجره پانسیون ها. در بخشی از این گزارش نوشته شده است: « اتاق کوچک و باریک، محل زندگی اوست؛ بدون پنجره، بدون تهویه. یک تخت فلزی دو طبقه گوشه اتاق است. هم اتاقی‌اش هنوز نیامده. فروشنده است. زودتر از 11 برنمی‌گردد. ساعت 11 و نیم، دیگر کسی را راه نمی‌دهند. این از مقررات پانسیون است. پانسیون در یکی از خیابان‌های بلند جردن است؛ کنار خانه‌های شیک و گرانقیمت محله‌ای که برای خودش حسابی اسم و رسم دارد. مهناز بابت همین اتاق بی‌پنجره، ماهی 500 هزار تومان پرداخت می‌کند. اتاقِ بهتر هم هست. با پنجره. قیمت‌اش گران‌تر است. ماهی 650 هزار تومان. اتاق‌های دونفره تقریباً همه‌شان همین اندازه هستند. اتاق‌های 4 نفره بزرگترند. قیمت‌شان هم بین 600 تا 700 هزار تومان. مهناز از شهرستان آمده. فوق لیسانس دارد و در دفتر مرکزی کارخانه‌ای کار می‌کند. محل کارش در همین خیابان است. پیاده سرکار می‌رود و پیاده هم برمی‌گردد.» این روزنامه امروز همچنین گزارشی از فعالیت های زنان مجلس دهم دارد. در بخشی از این گزارش که با عنوان « طرح تشکیل کمیسیون زنان در ابهام» منتشر شده، نوشته شده است: « برخی زنان مجلس دهم نمی‌خواهند در ساختارهای تشکیلاتی بهارستان محدود به «فراکسیون زنان» بمانند. آنها این روزها طرح تشکیل «کمیسیون زنان» را دنبال می‌کنند تا شاید نقشی تعیین‌کننده‌تر در تصمیمات ناظر به مباحث خانواده و زنان داشته باشند.»

روزنامه کیهان امروز در گزارشی نوشته است: « روزنامه های اجاره ای که در طول سه ماه گذشته راه های گوناگونی را برای نجات مدیران ویژه خوار و اشرافی طی کرده و هر روز در حمایت از واریز حقوق های نامتعارف قلم فرسایی کرده‌اند تعارف را به سویی گذاشته و به صورت رسمی و عیان تریبون را در اختیار مفسدان اقتصادی قرار دادند، پیش از این نیز صادق زیباکلام مفسدینی چون شهرام جزایری را با استیوجابز و نخبگان اقتصادی مقایسه کرده بود.» در این گزارش که با تیتر « توجیه عجیب برای فرار از مجازات / مبارزه با فساد باعث فساد می شود!» منتشر شده، نوشته شده است: « روزنامه های اجاره ای در طول دو ماه گذشته برای تطهیر و توجیه ویژه خواری برخی مدیران دولتی که حقوق های نامتعارف دریافت کرده‌اند دلایل زیادی تراشیده و در اطراف آن قلم زده‌اند . انداختن تقصیر این واریز ها به گردن دولت‌های سابق ، قانونی خواندن این پرداخت ها، اندک خواندن مدیران حرامخوار و ...بخشی از دلایلی است که زنجیره ای ها در مقالات و تحلیل های خود به آنها استناد کرده‌اند .روزنامه آرمان در شماره روز شنبه در مقاله ای پا را از دلایل فوق نیز فراتر گذاشته و واریزهای نجومی را برای مقابله با فسادهای بیشتر ضروری خواند !» کیهان در ستون اخبار ویژه خود خبری با تیتر « عارف: در انتخابات از هویت خود عبور کردیم» منتشر کرده است. در این خبر نوشته شده است: « اوضاع مدعیان اصلاح‌طلبی پس از انتخابات مجلس رو به آشفتگی شدید گذاشته است، چنان که عارف می‌گوید در انتخابات از هویت خود عبور کردیم و علی صوفی مدعی است «اصلاح‌طلبان خود را ارزان نفروشند»! محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که در جمع نمایندگان استانی این شورا صحبت می‌کرد، «تعصب به هویت» را مسئله مهم در جریان اصلاح‌طلب دانست و تاکید کرد در برخی مواقع ترجیح منافع ملی بر منافع جریانی به ویژه در جریان انتخابات مجلس دهم و به خاطر رد صلاحیت‌ها باعث شد از هویت خودمان خوب دفاع نکنیم و گاها از آن عبور کنیم.»

روزنامه جمهوری اسلامی ، تیتر یک خود را به صحبت های علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اختصاص داده است. صحبت های او با تیتر « کارفرمای راکتور اراک ایران است» در این روزنامه منتشر شده است. انفجار در کاظمین نیز از دیگر خبرهایی است که در صفحه یک این روزنامه جای گرفته است. همچنین صحبت های حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی با تیتر « نخبگان جامعه دوباره به روحانی رای خواهند داد» در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده است.

روزنامه اطلاعات تیتر یک خود را به جلسه شورای عالی اداری که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد اختصاص داده است. این روزنامه تیتر « سازمان مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی تشکیل می شود» را برای این گزارش انتخاب کرده است. در جلسه دیروز شورای عالی اداری مصوب شد که سازمانی برای مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی زیر نظروزیر کشورتشکیل شود. این روزنامه عکس یک خود را به جشن حافظ اختصاص داده و گزارش این جشن را با تیتر « برگزیدگان سینما و تلویزیون از جشن حافظ جایزه گرفتند» منتشر کرده است. طرح مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان، واکنش وزیر بهداشت به حاشیه های بازدیدش از بیمارستان های کرج، صحبت های سخنگوی دستگاه قضا با تیتر « قاچاقچیان عمده کالا مفسد فی الارض هستند» و اعتراض ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیگر خبرها و گزارش هایی است که در صفحه یک این روزنامه منتشر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها