شهردار تهران مطرح کرد:

برای احداث اتوبان امام علی (ع) آپارتمان‌ها را متری 4 میلیون خریداری کردیم

محمد باقر قالیباف گفت: ما 200 هکتار برای شهر آفتاب و 180 هکتار زندان قصر را برای مردم خریداری کرده‌ایم و این در حالیست که این املاک برای شهر تهران باقی می‌مانند.

برای احداث اتوبان امام علی (ع) آپارتمان‌ها را متری 4 میلیون خریداری کردیم
کد خبر: 129322
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - محمد باقر قالیباف شهردار تهران امروز ( 5 مرداد ماه ) که به صورت سرزده در جلسه علنی شورای شهر تهران شرکت کرد، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر شهرفروشی شهرداری تهران برای انجام پروژه‌های عمرانی‌اش گفت: براساس اسناد و مدارک نه تنها املاک شهر کم نشده‌اند بلکه 2.5 برابر افزایش داشته و اینگونه نیست ما دارایی‌های شهر را فروخته‌ایم و افتخار می‌کنیم که در کارنامه خود 2.5 برابر به املاک شهر اضافه کرده ایم.

گزیده ای از صحبت های شهردار تهران در ادامه می آید:

*درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران را بر روی سایت خود قرار می‌دهیم.

* شورای شهر 180 میلیارد تومان بابت نمایشگاه شهر آفتاب هزینه کرد و در عوض ریز مخارج را خواسته است و ما از مسوولان امر درخواست کردیم که هرچه سریع‌تر اسناد را بیاورند، اما دقت داشته باشید همه چیز دست ما نیست و باید سیر قانونی آن طی شود.

* 109 هزار و 876 میلیارد تومان طی سال‌های اخیر برای شهرداری بودجه در نظر گرفتید که شامل 62 هزار و 26 میلیارد تومان نقد و 47 هزار و 850 میلیارد تومان غیرنقد بوده است و این مقدار بودجه مربوط به دهه اخیر است.

*برای احداث اتوبان امام علی (ع) آپارتمان‌ها را متری 4 میلیون خریداری کرده‌ایم. ما حتی پرونده تملک این خانه‌ها را به دادگاه نبردیم که با استناد به ماده 9 آنها را بخریم، بلکه با رضایت کامل سکنه آنها را تملک کردیم.

*در منطقه یک غریب به 8 هکتار باغ و فضای سبز به قیمت روز از مردم خریداری و به پارک تبدیل شده است.

*ما 200 هکتار برای شهر آفتاب و 180 هکتار زندان قصر را برای مردم خریداری کرده‌ایم و این در حالیست که این املاک برای شهر تهران باقی می‌مانند.

*هزینه‌های ما در تملک، بیشتر از ساخت مترو است، چراکه ایستگاه‌ها عمدتا در مکان‌های حساس قرار دارند و این هنر ما است که با اقتصاد مقاومتی مدیریت بهینه داریم.

*25 سال است که عده‌ای مدعی هستند که پارک ساعی متعلق به آنهاست. ما اسنادی که به دادگاه برده و در برخی موارد ممکن است محکوم شویم و باید جریمه پرداخت کنیم در لیست بدهی‌های املاک آورده‌ایم اما حق نداریم جزو دیون آنها را در نظر بگیریم.

* دقت داشته باشید که از مجموع 9 هزار و اندی وام، 3400 میلیارد تومان آن مربوط به دوره قبلی بوده است.

*براساس قانون، دولت باید 50 درصد به توسعه مترو کمک کند و در باز پرداخت وام‌ها نیز دولت 50 درصد سهم دارد اما متاسفانه دولت به تعهدات خود در بازپرداخت وام مترو عمل نکرده و حالا که می‌خواهیم ال‌سی جدید برای مترو باز کنیم، بانک‌ها اعلام کردند که به دلیل بدهی نمی‌توانند این مهم را انجام دهند و باید بگویم متاسفانه بخشی از دیون دولت را نیز در این بخش شهرداری پرداخت کرده است.

* دیون شهرداری تهران، نسبت به بودجه‌اش کمتر از 8 درصد است و این ظلم است که برخی می‌خواهند این شائبه را در ذهن مردم ایجاد کنند که شهرداری با ایجاد قرض، پروژه‌های عمرانی خود را انجام می‌دهد، چرا که مردم باید بدانند شهرداری دیون غیرمنطقی ندارد و حتی میزان دیونش از استانداردها کمتر است و نه تنها شهر را نفروخته بلکه 2.5 درصد به املاک شهر اضافه کرده است.

* 45 درصد زیرساخت‌های شهری طی 3 دوره اخیر شورای شهر ایجاد شده است.

*طلب ما از مردم در حوزه اخذ عوارض بیش از 1600 میلیارد تومان است که در این میان براساس قانون، دولت مکلف است 2 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به شهرداری‌ها برای کمک به حمل و نقل بدهد که از این میان سهم شهرداری تهران یک میلیارد و 200 میلیون دلار است که دولت مکلف است از محل صندوق ذخیره ارزی بدهد که بازپرداخت این وام نیز صددرصد به عهده دولت و جزو دیون دولت به شهرداری بابت سهم 50 درصدی‌اش برای توسعه حمل و نقل است.

*پیشنهاد می‌شود صندوق ذخیره‌ای برای شهر تهران ایجاد شود که 14 هزار میلیارد تومان طلب شهرداری از دولت به همراه 1600 میلیارد تومان طلب شهرداری از مردم و یک میلیارد و 200 میلیون دلار که باید از محل صندوق ذخیره ارزی به شهر تهران داده شود، در این صندوق ذخیره نگهداری شود تا برای آینده شهر سرمایه‌گذاری کنیم.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها