کد خبر: 129953
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

گرد و غبار و آلودگی هوا امنیت روانی مردم را تهدید می‌کند

احمد علیپور جامعه‌شناس گفت: وقتی به شهروندان خوزستان گفته می‌شود؛ گرد و غبار وجود دارد و در کوتاه مدت از بین نمی‌رود، این افراد امیدشان به آینده و دلبستگی آنها به محیطی که با آن بزرگ شده‌اند نیز از بین خواهد رفت و حتی برای رفتن از این منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند.

گرد و غبار و آلودگی هوا امنیت روانی مردم را تهدید می‌کند
کد خبر: 129953
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین - احمد علیپور جامعه‌شناس در گفت‌وگویی در رابطه با تاثیر افزایش معضلات تهدیدکننده سلامتی در اجتماع نظیر گرد و غبار و آلودگی هوا بیان کرده است که این عوامل تهدید کننده سلامتی نوعی نگرانی برای مردم ایجاد و امنیت روانی را آنها را تهدید می‌کنند و به همین دلیل در جامعه وقتی این اخبار منفی مطرح می‌شود و راه‌حلی برای آن در کوتاه مدت و بلند مدت وجود ندارد،‌ منفی بودن آن مساله را تشدید می‌کند.


او در گفت و گو با ایلنا بیان کرده است : در حال حاضر وقتی اخبار بدی در صداو سیما و مطبوعات در خصوص محیط زیست مطرح می‌شود؛ کل زندگی افراد را زیر سوال می برد.

گزیده ای از صحبت های این جامعه شناس در ادامه می آید:

*وقتی به شهروندان خوزستان گفته می‌شود؛ گرد و غبار وجود دارد و در کوتاه مدت از بین نمی‌رود، این افراد امیدشان به آینده و دلبستگی آنها به محیطی که با آن بزرگ شده‌اند نیز از بین خواهد رفت و حتی برای رفتن از این منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند.

*وقتی افراد در چنین منطقه‌ای با هوای آلوده حضور داشته باشند، می‌توانند مشکلات محیط زیستی را به تعویق بیاندارند و با آن مقابله کنند، ولی وقتی افراد از آنجا مهاجرت کنند، این مساله وضعیت را تشدید می‌کند و نابودی محیط زیست زودتر اتفاق می‌افتد.

* معضلات سلامتی اجتماع می‌تواند؛ مسایل سیاسی را نیز به دنبال داشته باشد. در مورد خالی شدن برخی از استان‌های مرزی از سکنه، به دلیل مشکلات محیط زیستی می‌تواند از لحاظ سیاسی و امنیتی عواقبی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

* مسئولان نباید تصور کنند؛ معضل گرد و غبار تنها به متخصصان هواشناسی و محیط زیست و بیابان‌زدایی مربوط می‌شود و باید یک کارگروه‌هایی اینها رصد کنند و در این کارگروه ها از متخصصان روانشناسی و به ویژه روان شناسی سلامت استفاده شود.

*کودکان و نوجوانانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که به آلودگی هوا یا گرد و غبار دچار است؛ وقتی متوجه می شوند که آلودگی ذرات معلق به طور مثال صد برابر حد مجاز شده است؛ ممکن است به نوعی اختلال استرس دچار شوند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها