کد خبر: 130200
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

معاون سابق ارزی بانک مرکزی در پاسخ به «اعتمادآنلاین»:

تک نرخی شدن ارز کاهش رانت را به دنبال دارد

اقدام جدید بانک مرکزی برای فراهم سازی مقدمات یکسان سازی نرخ ارز، گام مهمی در ثبات اقتصاد کشور محسوب می‌شود. براین اساس امکان گشایش اعتبار با ارز آزاد ازسوی بانک‌ها برای تولیدکنندگان بخش صنعت آغاز شده و هم اکنون افرادی که می‌خواهند گشایش اعتبار کنند، اجازه بازکردن ال سی با ارز آزاد را خواهند داشت. همچنین واردکنندگان نیز به‌صورت مشروط خواهند توانست با ارز آزاد از سوی بانک‌ها گشایش اعتبار انجام دهند اما این اقدامات منوط به تعهد سه‌ماهه و چهارماهه برای ارائه برگه گمرکی به دولت است.

تک نرخی شدن ارز کاهش رانت را به دنبال دارد
کد خبر: 130200
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- به‌نظر می‌رسد پروسه تک‌نرخی شدن ارز ازسوی دولت به این صورت باشد که جلسات حول محور این موضوعات است که میانگین قیمت مبادلات ارزی و ارز صرافی‌ها ملاک تک‌نرخی شدن قرار می‌گیرد که البته چانه زنی‌ها در این خصوص ادامه دارد و هنوز کاملا موضوع قطعی نشده است.

سیدکمال سیدعلی معاون ارزی سابق بانک مرکزی و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران درخصوص یکسان سازی نرخ ارز به «اعتمادآنلاین» گفت: بیشتر کالاها و اقلام مبادلاتی باید با تصویب نرخ صنعت، معدن و تجارت باشد و به‌جز مواردی که دارای حساسیت‌های بالایی است، در بقیه موارد باید با برقراری روابط درست کارگزاری، شرایط فراهم شدن معامله درست و آزاد را فراهم کنیم؛ چراکه اگر نقل و انتقالات منابع به خارج از کشور به‌درستی انجام شود، به‌طبع آن منابع ما نیز به داخل کشور بازمی‌گردد و تنها در این صورت است که نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.

وی همچنین به نقش بانک‌ها در این میان اشاره کرد و گفت: بانک‌ها نقش مهم و تعیین کننده ای در این زمینه دارند، بنابراین آنها باید ترازنامه‌های خود را منطبق با استانداردهای بین المللی تنظیم کنند.

سیدعلی اضافه کرد: از طرف دیگر یکسان سازی نرخ ارز منوط به کلیه اقدامات مطرح شده در یک مقطع نیست، بلکه بانک مرکزی با فراهم آوردن مقررات مشخص و همچنین درنظر گرفتن کمیته‌های مختلفی برای این منظور باید تلاش‌هایی صورت دهد اما اجرایی شدن تک‌نرخی شدن ارز قبل از هرگونه اقداماتی نیازمند بسترسازی برای زیرساخت‌ها است و نباید با تصمیمات شتاب‌زده مسیر صحیح اجرایی شدن را منحرف کرد.

معاون ارزی سابق بانک مرکزی درخصوص تاثیر تک‌نرخی شدن بر ثبات بازارهای داخلی گفت: با اجرایی شدن تک‌نرخی شدن ارز خود به خود منجر به کاهش رانت خواهد شد؛ بنابراین در شرایطی که با رانت مقابله شود راه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به داخل کشور هموارتر می‌شود و هم دست کسانی که به منابع ارزان دسترسی داشتند کوتاه می‌شود و در نهایت تقاضای ارز کاهش خواهد یافت و این به دلیل ایجاد شفافیت در این حوزه به‌سادگی صورت می‌پذیرد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها