کد خبر: 130457
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

فعالیت اصولگرایان برای انتخابات ۹۶ در هاله ای از ابهام؛

وحدت گزینه ای کمرنگ در میان لیست رنگارنگ کاندیداهای انتخاباتی اصولگرا

اصولگرایان برای رسیدن به وحدت و انسجام با مشکلات اساسی مواجه هستند وجود طیف های گوناگون با عقاید میانه و تندرو موجب شده تا هر کدام به فکر غالب کردن اندیشه خود برای پیروزی در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری با معرفی نامزد نهایی شان باشند.نباید از تلاش ها نامزدهایی به نام مستقل گذر کرد قطعا در انتخابات سال اینده هستند افرادی که تفکرات اصولگرایی دارند اما خود را وام دار این جریان قدیمی و کهنه کار نمی دانند و به عرصه وارد می شوند و حتی افرادی که حاضر نیستند تن به ائتلاف های متنوع انتخاباتی با اعداد ریز و درشت بدهند.

وحدت گزینه ای کمرنگ در میان لیست رنگارنگ کاندیداهای انتخاباتی اصولگرا
کد خبر: 130457
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین- رسیدن به انسجام و وحدت آرزوی این سالهای جریان اصولگرایی است که از سوی فعالان و بزرگان با محوریت ریش سفیدان این جریان تعقیب میشود اگرچه در بزنگاه، تمام آنچه را که به عنوان راهبردها و سیاست ها در طول یک سال بدست آورده اند، با تصمیمات فردی پنبه می کنند. تجربیات ناکام همچون عدم انسجام و وحدت در انتخابات ریاست جمهوری 92 این جریان قدیمی را بر آن داشته تا به هر شکل و شیوه از رقیب عقب نماند و بتواند به انسجامی حتی نیم بند برسد.

حالا برخی جریان های اصولگرایی در صددند تا بزرگان روحانی را لیدر و از آنها تبعیت کنند تا شاید از این منظر بهره ای برای رسیدن به وحدت ببرند. جامعه روحانیت مبارز؛ همانی که همین چند روز پیش شش عضو جدید را به گردونه شورای مرکزی خود اضافه کرد.

همان موقع بود که برخی تحلیل گران این تغییرات را به نفش آفرینی این جریان در انتخابات آینده مرتبط دانستند. اگرچه محور قرار دادن جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موضوع غیرقابل پیش بینی نبوده اما در روزهای اخیر علی رغم عدم طرح این مسئله که اصولگرایان برای انتخابات سال اینده به دلیل زودهنگام بودن فعالیت های انتخاباتی راهبردها را تعیین نکرده اند خبر از تعیین سیاست ها و راهبردها و حتی تعیین مصادیق انتخاباتی به گوش می رسد.

که این تناقض گویی ها هم درون جریان اصولگرایی خود نشان از نداشتن موضعی مشخص نسبت به انتخابات یا نبود همگرایی میان احزاب و گروه های این جریان است.

لیست بلند و بالایی از کاندیداهای احتمالی این جریان از سوی ترقی عضوحزب موتلفه اسلامی مطرح شده است. او گفته که برای انتخابات 96 از روحانی تا احمدی نژاد پیشنهاد شده اند البته در این بین افرادی نظیر حدادعادل و جلیلی هم قلم نیفتاده اند. این حاصل جلسات اصولگرایان در دو هفته گذشته بوده، قرار گرفتن دو رقیب سرسخت کنار هم برای یک جریان، رئیس جمهور فعلی و سلف او

هرچند هنوز برای اعلام نظر نهایی زود است که این دو ، نامزد نهایی اصولگرایان باشند، حسن روحانی اگرچه خود را عضو جامعه روحانیت مبارز تهران می داند اما چندان مورد وثوق همه هم گروهی هایش نیست و البته که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بسیار کم فروغ تر است. وجود همین تفکرات متضاد و سلیقه های متفاوت در یک جریان یکی از مهمترین موانع حسن روحانی برای کاندیداتوری جریان اصولگراست؛ شاید هم اصولگرایان همچون برخی اصلاح طلبان دست به دامان شرط و شروط برای روحانی متوسل شوند.

اگر بتوان برای روحانی تنها این موانع را بر شمرد به نظر می رسد شرایط محمود احمدی نژاد متفاوت تر است و با موانع بیشتری در جریان اصولگرا مواجه است. احمدی نژاد همانی است که در دولت اول خود با دفاع تمام قد اصولگرایان روبرو بود اما او روی خوشی به ریش سفیدان و بزرگان این قوم نشان نداد و کم کم شکاف میان او و بزرگان اصولگرایی خودنمایی کرد. او بارها اعلام کرد که خود را وامدار هیچ جریان و گروهی نمی داند، این موضوعی است که حتی مردان احمدی نژاد هم از گفتن آن ابایی ندارند. پس حالا کار برای جمع کردن حامی برای رئیس جمهور پیشین در جمع اصولگرایان کمی سخت و پیچیده است.

این در حالیست که نهایی کردن برخی ائتلاف ها در میان افراد این روزها کمی با شائبه همراه هست ، برخی در دوران انتخابات می آیند وارد جریانی می شوند و از ظرفیت حمایت آن در انتخابات استفاده می کنند و بعد از رأی آوری به سمتی دیگر می چرخند. همان داستانی که در جریان انتخابات مجلس دهم شاهد آن بودیم. اخیرا هم محمدرضا باهنر در صحبت های خود شدیدا بر این موضوع پافشاری دارد که برخی با نردبان احزاب بالا می آیند و در نهایت اعلام استقلال سیاسی در موفقیت های فضای رقابتی می کنند. این انتقاد باهنر قطعا فقط متوجه برخی اعضای لیست امید در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نیست بلکه تاکیدی بر ادوار نهم و دهم انتخابات ریاست جمهوری هم هست و یکی از افراد مورد خطاب را در این میان هم می تواند محمود احمدی نژاد باشد. این مصداق همان کاری است که او بعد از جلب حمایت اصولگرایان برای انتخابات دور اول ریاست جمهوری اش انجام داد و پس از پیروزی سرود جدایی سر دارد و گفت من وامدار هیچ جریانی نیستم.

نکته جالب دیگر در مورد این مرد سیاست عدم حمایت جبهه مطبوعش یعنی پایداری چی هاست. همین چند روز پیش بود که یکی از اعضای این جبهه قاطعانه اعلام کرد که از از احمدی نژاد در جریان رقابت های انتخاباتی حمایت نمی کنند. جبهه پایداری اصلی ترین و اولین حامی احمدی نژاد در دور نهم ریاست جمهوری بود اما حالا قاضی زاده هاشمی عضو برجسته این جبهه زاویه گرفتن احمدی نژاد از جریان اصولگرا را یکی از دلایل عدم حمایت از او مطرح می کند.

همه اینها در حالیست که به نظر می رسد محمود احمدی نژاد هم چندان نگرانی از عدم حمایت اصولگرایان ندارد، که اگر بیاید بر آراء خاکستری مردم تکیه می کند همان کاری که در دور دوم ریاست جمهوری اش در صدر فعالیت های انتخاباتی اش بود.

در ادامه نگاه به وضعیت سیاسی تشکل های اصولگرایی ، سکوت رسانه ای مثلث رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران و پایداری ها در اعلام نامزد انتخاباتی و زودهنگام دانستن فعالیت انتخاباتی هم موضوعی در خور توجه است. چند هفته پیش سید کمال سجادی از رهروان ولایت خبر از حذف این سه گروه از گردونه اصولگرایی داد و گفت: بنای ادامه فعالیت های انتخاباتی و سیاسی بر حرکت دایره وار با محوریت جامعه روحانیت مبارز است و نه مثلث گونه.

به نظر می رسد اگر قرار است محور جامعه روحانیت مبارز باشد، باید منتظر اعلام نظر نهایی این جریان در خصوص این سه تشکل البته تندرو اصولگرایی ماند. البته حسین ابرهیمی عضو جامعه روحانیت در گفتگویی که با اعتمادآنلاین، ضمن رد این موضوع ، بر حفظ وحدت و قرار گرفتن تمام طیف های این جریان سیاسی برای انتخابات سال اینده خبر داد که البته می توان قرار گرفتن نام های اشنایی همچون سعید جلیلی نامزد احتمالی مورد حمایت پایداری ها و احمدی نژاد نامزد احتمالی ایثارگران در لیست مورد بررسی برای تایید نهایی کاندیداهای انتخاباتی در سال 96 را دلیل بر صحت ادعای حسین ابراهیمی دانست.

لیست بلند بالای اصولگرایان و حضور اسامی رنگارنگ این جریان خود رسیدن به انسجام و وحدت را سخت می کند. از حسن روحانی تا احمدی نژاد، کمی آنطرف تر قالیباف، حدادعادل، ولایتی و جلیلی. که سه تای آنها یعنی قالیباف و جلیلی و ولایتی قبلا هم نشان دادند که نمی توانند بر سر یکی وحدت کنند و به نفع دیگری کنار بکشند ، حتی با حضور بزرگان.

اما شاید این بار حدادعادل موضوعی متفاوت باشد درچرخه پر کاندیدای اصولگرایی چون هم تابع تر از دیگران است و هم تازه تر در این میدان رقابتی ... ضمن اینکه او از حضور در خانه ملت هم باز مانده و شاید نگاه ها به او جدی تر از دیگران باشد.

به هرحال اصولگرایان برای رسیدن به وحدت و انسجام با مشکلات اساسی مواجه هستند وجود طیف های گوناگون با عقاید میانه و تندرو موجب شده تا هر کدام به فکر غالب کردن اندیشه خود برای پیروزی در انتخابات سال اینده باشند.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها