کد خبر: 130593
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» تشریح کرد

تاثیر مستقیم حوادث منطقه‌ای بر بازار جواهرات/ کاهش استقبال مردم از فلز زرد

رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر درخصوص وضعیت بازار طلای داخلی معتقد است به‌دلیل مشکلات اقتصادی و رکود، قدرت خرید مردم کاهش یافته اما طلا به دلیل انرژی که دارد هیچگاه جای خود را به بدلیجات نخواهد داد.

تاثیر مستقیم حوادث منطقه‌ای بر بازار جواهرات/ کاهش استقبال مردم از فلز زرد
کد خبر: 130593
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- المیرا بابایی- محمد کشتی آرای ضمن بیان پیش بینی بهای طلا در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار «اعتمادآنلاین»، به ذکر اتفاقات اخیر در بازار طلا پرداخت که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

درباره محاسبه نرخ طلا از سوی فروشندگان توضیح دهید و آیا فروشندگان مجاز به ذکر موارد دریافتی در فاکتور فروش خود هستند؟
در بازار طلا نمی‌توان تمام محاسبات را در قالب قانون آورد. نحوه محاسبه قیمت به‌طور مثال دستبند به این ترتیب است که نرخ روز برای هر گرم طلا را با اجرت ساخت جمع کرده و ۷ درصد کارمزد نیز به آن اضافه می‌کنیم، در نهایت نیز ۹ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده نیز به آن اضافه می‌شود. طلافروش می‌تواند از ۷ درصد کارمزد خود به مشتری تخفیف دهد حتی در صورت نیاز می‌تواند از دریافت سود ۷ درصدی خود صرفه‌نظر کند.
فروشنده نیز می‌تواند از حداکثر سود ۷ درصدی که قانون برای او در نظر گرفته به مشتری تخفیف دهد. به این ترتیب رقمی که در فاکتور طلا ارائه می‌شود شامل تمام بخش‌های کارمزد فروشنده، مالیات بر ارزش افزوده، اجرت، قیمت روز طلا و هرگونه تخفیفی که داده می‌شود است.

چه راه حلی برای کاهش تخلفات خرید و فروش طلا ارائه می‌کنید؟
تاکید می‌کنم که هم‌وطنان به هیچ عنوان از طریق فضای مجازی اقدام به خرید طلا نکنند؛ چراکه در بسیاری از موارد جنس غیرحقیقی را به‌عنوان طلا به مشتری فروخته اند. چنین مواردی قابل تعقیب نیست چراکه ماهیت چنین فروشندگانی مشخص و شفاف نیست.

استقبال مردم از طلا و جواهرات را چطور ارزیابی می‌کنید؟
باتوجه به رکود اقتصادی موجود، صنف طلافروشان نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده اند. به این ترتیب که در شرایط رکود اقتصادی نگرش مردم به طلا دیگر نگاه زیورآلاتی نبوده و به چشم یک کالای استراتژیک نگاه می‌شود. بنابراین در پی کاهش قدرت خرید مردم، میزان خرید طلا نیز به شدت کاهش یافت؛ به‌طوری که طی دو سال گذشته در تهران ۷۰۰ واحد و در سایر شهرهای کشور به‌طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد واحدهای تولیدی و توزیعی طلا تعطیل شد.
این در حالی است که در دو سال گذشته با توجه به رشد اقتصادی باید به میزان این واحدها اضافه می‌شد. درحالی که به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم و همچنین افزایش هزینه‌های تولید میزان تولید و ساخت طلا کاهش یافته است.

برخی از فروشندگان مالیات بر ارزش افزوده را نمی‌گیرند و می‌گویند نسبت به اصل طلا نباید مالیات گرفت، بلکه از مزد ساخت و سود آن باید مالیات گرفته شود. نظر شما در این باره چیست؟
ما با دریافت مالیات ۹ درصدی از طلا مخالف بوده و معتقدیم طلا حکم کالای سرمایه داشته و در حکم پول مبادله می‌شود و به این ترتیب نباید از پول مالیات دریافت شود. درحالی که این مالیات ۹ درصدی از خود طلا گرفته می‌شود. البته ما مشکلی با دریافت مالیات نداریم.

با وجود کاهش قدرت خرید مردم، فکر می ‌کنید بدلیجات می‌تواند جای طلا را بگیرد؟
طلا به دلیل انرژی که دارد هیچگاه جای خود را به بدلیجات نمی‌دهد، هرچند که مشابه‌های زیادی برای هر نمونه طلا وجود داشته باشد.

به موضوع پیش بینی در بازار طلا می‌رسیم. پیش بینی شما از آینده فلز گرانبها چیست؟

بازار طلا بسیار متلاطم است و حتی نمی‌توان یک ساعت آینده آن را پیش بینی کرد. بازار طلا بازار حساسی است و می‌تواند از عوامل متفاوتی ازجمله عوامل سیاسی و اقتصادی تاثیر بگیرد. بنابراین نمی‌توان پیش بینی درباره بازار طلا و جواهر داشته باشیم. اگر کارشناسی به پیش بینی بازار طلا می‌پردازد صرفا به ارائه نظر شخصی خود تکیه دارد و اظهار نظرات او هیچ پایه علمی و تحلیل آماری ندارد. در پیش بینی بازار طلا نمی‌توان در پی نشانه‌های ریاضیاتی باشیم.

حوادث موجود تا چه حد می‌تواند بر بازار طلا تاثیرگذار و پایدار باشد؟
جنگ در منطقه خاورمیانه موجب مشکلات اقتصادی شده است که می‌تواند سال‌های سال آثار آن را در بدنه اقتصاد کشور دید، درحال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود، قدرت خرید مردم کاهش یافته است. به این ترتیب تقاضا برای خرید طلا نیز که کالایی غیرضروری به‌شمار می‌رود به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها