کد خبر: 130730
|
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد:

تاسیس مدارس بین الدولی ایران و عراق

علی اصغرفانی گفت: در سال‌های گذشته مدارس زیادی در کشور عراق برای ایرانیان مقیم آنجا داشتیم. کربلا، نجف، بصره، اربیل و بغداد از جمله مناطقی بودند که مدارس ایرانی در آنها دایر بود اما در زمان جنگ برخی ساختمان‌های ما از بین رفته و زمین‌هایی که این مدارس در آنجا احداث شده بود به دستگاه‌های دیگری در عراق واگذار شده است، درخواست می‌کنیم معادل زمین‌هایی که مدارس ما در آنجا دایر بوده فضای جدیدی در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم مدارس استاندارد برای ایرانیان مقیم عراق احداث کنیم.

تاسیس مدارس بین الدولی ایران و عراق
کد خبر: 130730
|
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم دیدار با وزیر تربیت عراق ضمن ارائه پیشنهاد تاسیس مدارس بین‌الدولی در ایران و عراق گفت: در حال حاضر بیش از 8500 دانش‌آموز عراقی در مدارس ایران مشغول به تحصیل‌ هستند.

گزیده ای از صحبت های وزیرآموزش و پرورش در ادامه می آید:

*بیش از 13 میلیون دانش آموز در بیش از 105 هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند و یک میلیون فرهنگی در وزارتخانه در پیشبرد امور کمک می‌کنند. در بخش های مختلف از جمله تحول نظام آموزشی صاحب تجربیات ارزشمند هستیم که می‌توانیم آن را در اختیار کشور عراق قرار دهیم.

*در سال‌های گذشته مدارس زیادی در کشور عراق برای ایرانیان مقیم آنجا داشتیم. کربلا، نجف، بصره، اربیل و بغداد از جمله مناطقی بودند که مدارس ایرانی در آنها دایر بود اما در زمان جنگ برخی ساختمان‌های ما از بین رفته و زمین‌هایی که این مدارس در آنجا احداث شده بود به دستگاه‌های دیگری در عراق واگذار شده است، درخواست می‌کنیم معادل زمین‌هایی که مدارس ما در آنجا دایر بوده فضای جدیدی در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم مدارس استاندارد برای ایرانیان مقیم عراق احداث کنیم.

*در زمینه سوادآموزی بزرگسالان نیز تجارب خوبی داریم که می‌توانیم در این عرصه با کشور عراق همکاری نزدیک داشته باشیم.

*شرکت صنایع آموزشی ایران مشغول ساخت و تولید وسایل کمک آموزشی است و می‌تواند وسایل آموزشی مورد نیاز کشور عراق را نیز تامین کند. ما همچنین می‌توانیم در بخش جشنواره فیلم‌های آموزشی نیز همکاری خوبی داشته باشیم. علاوه بر اینها باید تاکید کرد مجلات کمک آموزشی می‌توانند در فرآیند تعلیم و تربیت موثر باشند. سالانه بیش از 40 میلیون جلد مجله آموزشی تولید می‌کنیم و در این بخش نیز می‌توانیم تجارب خود را در اختیار بگذاریم.

* یقین دارم کشور عراق نیز درباره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای حساس است زیرا راه استقلال و خودکفایی کشورها توسعه آموزش‌های فنی است. در حال حاضر دانشگاه شهید رجایی مشغول تربیت نیرو برای هنرستان‌هاست و 37 درصد دانش آموزان ما در مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل‌اند.

*مراوداتی میان دو کشور وجود دارد به طوریکه شاهد هستیم بانوان ایرانی به ازدواج مردان عراقی در می‌آیند و برعکس به نظر می‌رسد تاسیس مدارس بین الدولی برای ما و کشور عراق مفید باشد.

*30 سال گذشته تنها 11 درصد دانش آموزان ما به رشته فنی و حرفه‌ای می‌رفتند. در همان زمان شورایی برای علت یابی این امر تشکیل شد و به این نتیجه رسیدیم که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بن بست است و دانش آموزان ما نمی‌توانند ادامه تحصیل بدهند. ما امکان ادامه تحصیل را در دوره‌های کاردانی و کاردانی به کارشناسی فراهم کردیم و امروز با اقدامات انجام شده سهم دانش آموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای به حدود 37 درصد رسیده است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها