کد خبر: 130863
|
۱۳۹۵/۰۶/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

دادستان تهران مطرح کرد:

نمی‌توان برای همه افراد و خانواده‌ها مأمور بگذاریم /جمهوری اسلامی همانند دیگر کشورها با آسیب‌های اجتماعی متعدد مواجه است

عباس جعفری دولت‌آبادی با اشاره به نتایج یک نظرسنجی که طی آن، 90 درصد مردم آمادگی خود را برای دفاع از کشور اعلام کرده‌اند، گفت: این امر نشان می‌دهد که مردم چنان‌چه کشور را در معرض خطر ببینند، با مسئولان همراه خواهند شد اما عملکرد برخی مسئولان، اعتماد آن‌ها را کاهش می‌دهد.

نمی‌توان برای همه افراد و خانواده‌ها مأمور بگذاریم /جمهوری اسلامی همانند دیگر کشورها با آسیب‌های اجتماعی متعدد مواجه است
کد خبر: 130863
|
۱۳۹۵/۰۶/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در سومین نشست دادستانی تهران در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی با طرح این موضوع که جمهوری اسلامی ایران همانند دیگر کشورها با مصادیق متعدد آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق، روابط غیرمتعارف پیش از ازدواج، مشروبات الکلی، اعتیاد، مصرف مشروبات الکلی تبلیغ سبک زندگی غربی، کاهش سن اعتیاد، تفریحات غیرسالم، فیلم‌های مبتذل و مستهجن، ازدواج سفید و نظایر آن مواجه است، گفت یکی از راهکارهای مؤثر در مبارزه با آسیب‌ها توجه به عفاف ورزیدن در جامعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دولت آبادی با اشاره به آیه‌ «ولیستعفف الذین لایجدون نکاحاً حتی یغنیهم الله من فضله» (سوره نور) اظهار کرد: عفاف، پیام قرآن است؛ جوامع بشری مفرّی جز عفاف ندارند و عفاف ورزیدن و نهادینه شدن آن در جامعه ضروری است و عفاف باید شعار جامعه‌ی اسلامی ایرانی شود.

او همچنین در صحبت هایش از پلیس خواست وضعیت اماکنی که تحت عنوان برند لباس‌های غیرمجاز و نامناسب ارائه می‌دهند بررسی کند و از وزارت صنعت و معدن خواست در صدور مجوز برای اماکن عرضه کننده لباس‌های خارجی دارای برند دقت کند.

دادستان تهران همچنین بر انجام کارهای میدانی و پژوهشی و ارائه‌ نتایج آن در جلسه تأکید کرد و با اشاره به نتایج یک نظرسنجی که طی آن، 90 درصد مردم آمادگی خود را برای دفاع از کشور اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که مردم چنان‌چه کشور را در معرض خطر ببینند، با مسئولان همراه خواهند شد اما عملکرد برخی مسئولان، اعتماد آن‌ها را کاهش می‌دهد.

گزیده ای از صحبت های دادستان تهران در ادامه می آید:

*دستگاه‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که عفاف مورد توجه همه قرار گیرد. نمی‌توان برای همه افراد و خانواده‌ها مأمور بگذاریم ولی می‌توان با دعوت آن‌ها به عفاف بسیاری از آسیب‌ها را مهار کرد.

*ما هم معتقد به اقدامات ایجابی هستیم و این توصیه قرآن است که افراد را به اجتناب از گناه و عفت‌ورزی دعوت کنیم، اما این اعتقاد مانع از انجام اقدامات سلبی نیست به این شرط که اقدامات ایجابی در حد وسیع و اقدامات سلبی در حد ضرورت انجام گیرد.

*باید در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هزینه کرد، وقتی ازدواج سخت و طلاق آسان شود، نتایجی چون بالارفتن سن ازدواج و افزایش روابط پیش از ازدواج به دنبال خواهد داشت.

*به عنوان مثال معتادان متجاهر در معابر و خیابان‌های تهران رها هستند. باید دید که دنیا در مورد این پدیده‌ها چگونه عمل کرده است و به نظر می‌رسد کشورها در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی علاوه بر برنامه ریزی هزینه‌های زیادی می‌کنند.

*دادستانی در موارد لازم از اقدامات پلیس و سایر دستگاه‌ها با استفاده از ظرفیت ماده‌ی 114 قانون آیین دادرسی کیفری حمایت قضایی خواهد کرد.

*برای تحقق عفاف به عنوان پیام قرآن در شهر، استفاده از تبلیغات شهری و بیلبوردها مؤثر است و اگر می‌خواهید فضای فکری مردم عوض شود، باید تبلیغات شهری که در اختیار برخی نهادهای فرهنگی از جمله شهرداری است، متحول شود.

* اصلاح وضعیت شهر تهران می‌تواند الگویی برای سایر شهرها باشد و با شکل‌گیری این ایده، نگاه و چهره‌ی شهرها عوض خواهد شد.

* در صورتی که پیام عفاف در پایتخت طنین انداز شود، این موضوع به سایر شهرها نیز تسری خواهد یافت.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها