کد خبر: 131336
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

محمد هاشمی:

نوع ورود برخی دستگاههای نظارتی به املاک نجومی شائبه برانگیز بود/تک مضراب های روحانی، مخالفان را آتش می زند/نان عده ای در القای اختلاف بین بزرگان است

محمد هاشمی گفت: نوع ورود برخی دستگاههای نظارتی به پرونده املاک نجومی شائبه برانگیز بود. مثلا سازمان بازرسی کشور در روزهای اول رسانه ای شدن این پرونده حرفهایی زد و چند روز بعد چیزهای دیگری گفت. این ها خوب نیست. وقتی ابهامی در این سطح در کشور مطرح می شود باید پاسخ منطقی و مستدل و شفاف به آن داد تا اعتماد مردم از دست نرود. املاک نجومی واقعیت داشته باشد یا خیر باید به طور صریح و روشن مشخص شود.

نوع ورود برخی دستگاههای نظارتی به املاک نجومی شائبه برانگیز بود/تک مضراب های روحانی، مخالفان را آتش می زند/نان عده ای در القای اختلاف بین بزرگان است
کد خبر: 131336
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین -محمد هاشمی رفسنجانی از سالهای صدارت خود بر صدا و سیما و رابطه اش با امام، استفتا از امام راحل و مقام معظم رهبری درباره موسیقی، رابطه مقام معظم رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، میزان شانس روحانی در انتخابات 96و غیره سخن می گوید.

در سال 92 ، آقای هاشمی قصد نامزدی نداشت. اما وقتی تقاضاهای مردمی بالا گرفت سرانجام به قرآن متوسل شد و استخاره گرفت. جواب خیلی خوب آمد با این توضیح که اما نتیجه ای که می خواهید را به دست نمی آورید. مبنای نامزدی ایشان، مشورت با رهبری بود تا در صورتی که ایشان نظر مثبت دارند یا سکوت کردند نامزد شود و اگر صریحا مخالفت کردند، نشود. روز جمعه قبل از پایان ثبت نام هم با دفتر رهبری تماس گرفته بودند ولی پاسخی دریافت نکرده بودند. فردا صبح هم همین طور. تا عصر شنبه هم صبر کردند و وقتی پاسخی دریافت نکردند اصل را بر عدم مخالفت رهبری گذاشتند و به سمت وزارت کشور راه افتادند. نظرسنجی روزهای بعد هم نشان داد هاشمی رای بسیار بالایی دارد. مخالفان وی ابتدا خواستند هاشمی را از نامزدی منصرف کنند از این رو دوبار به وی پیغام دادند که انصراف دهد؛ اما ایشان گفت من با مردم شوخی ندارم آنها از من خواسته اند نامزد شوم و من هم سر عهدم با مردم هستم. بعد به بهانه اینکه ایشان مسن است و توان اجرایی ندارد رد صلاحیت صورت گرفت که احساسات مردم بسیار جریحه دار شد.

از آن روز مرتب مردم با دفتر تماس می گرفتند که آقای هاشمی تکلیف ما را در این انتخابات مشخص کند. ایشان هم برای نخستین بار به طور مستقیم از یک نامزد مشخص یعنی آقای روحانی حمایت کردند. چرا که در دوره های پیش وارد مصداق های نامزد مطلوب نمی شدند و فقط معیارهای آن را بیان می کردند. ایشان از آنجا که در طول دوران مدیریتی اش از ابتدای انقلاب با آقای روحانی همکار و مانوس بودند شرایط را برای رئیس جمهوری روحانی مهیا تر دیدند.

هاشمی و روحانی پس از انتخابات یازدهم جلسات ادواری منظمی با یکدیگر ندارند ولی به صورت موردی جلسات دو نفره ای برگزار می کنند. همانطور که قبل از این رهبری و آقای هاشمی هم جلسات ادواری منظمی با یکدیگر داشتند ولی اکنون به صورت موردی درآمده است.

نان عده ای در القای اختلاف بین بزرگان است

قبلا هر دو هفته یکبار آقای هاشمی و رهبری جلساتی کاملا خصوصی برگزار می کردند ولی اکنون دیگر به آن نظم سابق نیست. ولی ضرورت که باشد چنین جلساتی شکل می گیرد و هیچ کس هم از محتوای آن خبر ندارد.آقای هاشمی و رهبری در مورد برخی مسائل دیدگاههای مخصوص به خود را دارند.

به عنوان برادر و رئیس دفتر آقای هاشمی می گویم اختلاف نظرهایی بین این دو بزرگوار بر سر موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد اما آنچه برخی از آن به عنوان شکاف یاد می کنند وجود خارجی ندارد و صرفا اختلاف نظر بین دو عالم است.این اختلاف نظر بین آقای هاشمی و امام راحل هم وجود داشت.

یک سی دی در سطحی وسیع علیه آقای هاشمی پخش شده بود و در آن گفته بودند باید نگذاریم هاشمی و روحانی رای بیاورند چرا که اگر روحانی در خبرگان رای بیاورد حتما در دور بعد هم رئیس جمهور می شود.

اقای هاشمی درباره آن لیست نظرشان را اعلام کردند و گفتند با شعور مردم بازی نکنید. مردم هم تشخیص دادند کدام لیست انگلیسی است!

مختصات وضع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران تا مرداد 92 چه بود؟! رشد اقتصادی به منهای 5 و نیم درصد و تورم به حدود 40 درصد رسیده بود. مفاسد اقتصادی کشور را در برگرفته بود و پرونده های بسیار بزرگی وجود داشت که برخی از آنها رسانه ای شده است. نفتمان را نمی توانستیم بفروشیم و پول همان مقدار کم را نیز نمی توانستیم دریافت کنیم و این پولها در کشورهای دیگر بلوکه شده بود. این شرایط را باید در نظر گرفت و با وضع فعلی مقایسه کرد تا بتوان ارزیابی صحیحی داشت.

در حوزه بین الملل، تیم هسته ای دولت یازدهم شاهکار کرد. روحانی آمد و ایران وارد باشگاه هسته ای جهان شد. اینها زمانی یک آرزو و افسانه بود ولی اکنون به واقعیت پیوسته است.

در لبه پرتگاه جنگ بودیم. دولت روحانی موفق شد جلوی جنگ را بگیرد.

امام نفرمودند اوزون برون فلس دارد. فقط گفتند مطابق فقه شیعه خوردن ماهی فلس دار حلال است و دکتر سحابی که متخصص بود مصداق آن را پیش امام آورد. از آنجا حرمت خاویار برداشته و حلال شد.

شورای سرپرستی پاییز 62 مرا عزل و آقای جواد لاریجانی که عضو همین شورا بود را به عنوان سرپرست جدید معرفی کرد تا سروقت مدیر عامل تعیین کند.وقتی موضوع به گوش امام رسید به سران قوا پیغام دادند 'به اعضای شوری سرپرستی بگوئید یااستعفا دهند یامن آنهارا عزل میکنم وآنها خودشان استعفا دادند.بعد امام مرا خواستند و نامه ای مفصل به من دادند که مضمون آن این بود که' برخلاف انتظار در صدا و سیما اختلافاتی پیدا شده است. شورای سرپرستی و مدیرعامل حرفهایی دارند. من آقای محمد هاشمی را به عنوان نماینده خود به عنوان سرپرست صدا و سیما منصوب می کنم تا این نهاد بدون سرپرست نباشد. نخست وزیر و سران سه قوه بنشینند و حرفهای طرفین را بشنوند. یعنی امام من را مجددا منصوب کردند.

اختلاف نظر در مورد برخی مسائل مثل سریالهایی که پخش می شد. مثلا سریالی به نام اشک تمساح پخش می کردیم که زندگی لیبرال ها و طاغوتی ها را نشان می داد آنها نسبت به این سریال ایراد می گرفتند و می گفتند صحنه هایش خوب نیست.

صدا و سیما قوی ترین و مهم ترین سازمان فرهنگی و هنری و سیاسی کشور است اختلاف نظر در مسائل و برنامه هایش بسیار زیاد است. شورای سرپرستی هم وقتی تحت فشارهای بیرونی قرار می گرفت به جای تدبیر درست و اصلاح کار، مدیر عامل را عوض می کرد. مدیریت آنجا بسیار متزلزل بود؛ من توانستم با حمایت امام در آنجا ثبات برقرار کنم و آنجا را سامان دهم. در زمان من تثبیت و اداره صدا و سیما راحت شد.

1560 اپیزود( قسمت هر سریال) ساختیم که عموما فاخر و درجه یک هم بود که نسبت به زمان شاه و هم بعد از من، یک استثنا در صدا و سیما بود. کار را به بیرون از سازمان سفارش نمی دادم و بسیاری از هنرمندان را به استخدام صدا و سیما درآورده بودم. برنامه ریزان و برنامه سازان ما نیروهای درون سازمان بودند. سریالهایی مانند سربداران، سلطان و شبان، گرگها، امام علی(ع)، هزار دستان، سایه همسایه، میرزا کوچک خان، مدرس و غیره با همین نیروها ساخته شد.

همه شاهدند که آن سریالها دیگر در تلویزیون تکرار نشد.

سریالی در زمان شاه ساخته بودند به نام سلطان صاحبقران درباره زندگی ناصرالدین شاه قاجار. در صحنه ای که امیرکبیر را در حمام فین می کشند زن وی گریه می کرد.در سریال زن را گریم و آرایش کرده بودند و وقتی اشک می ریخت صورتش کل کادر تلویزیون را فرا می گرفت. ما این سریال را خلاصه کرده و یک ساعت آن را پخش کردیم. امام روز بعد مرا خواستند و گفتند: آخر کی امیرکبیر چنین زن آرایش کرده ای داشته است؟


به جای تشویق، روحانی را می کوبند . در حوزه اقتصادی به روحانی ایراد می گیرند. ایشان باید برای مردم به طور شفاف و صریح توضیح دهد که کشور در سال 92 که من آنرا تحویل گرفتم چه وضعیتی داشت و الان در چه موقعیتی است. یا در رابطه با مساله فیش های حقوقی باید ریشه آنها را به مردم نشان می داد چرا که این فیش ها از دولت قبل پابرجا مانده بود. اتفاقا به نظر من افتخار دولت روحانی، کشف این فسادها و مبارزه با آنهاست. یعنی به جای اینکه بیاید فسادهای به جای مانده از گذشته را تقویت یا تکذیب کند آنها را می پذیرد و اصلاح می کند. عجیب این است که این اقدام دولت به جای تشویق؛ مورد نکوهش عده ای قرار می گیرد.

تک مضراب های روحانی، آتش می زند

شانس روحانی را برای انتخاب مجدد زیاد است. رقیب جدی ندارد. ضمن اینکه هم عملکردش خوب بوده هم ویژگی های فردی یک رئیس جمهور را دارد. شخص باتجربه ای است که از ابتدای انقلاب یار امام و رهبری بوده است.

روحانی سعی کرده جامعه ملتهب سال 92 را آرام کند که موفق هم شده است. از این رو می بینیم چندان هم پاسخ منتقدان و مخالفان خود را نمی دهد. شاهدیم که با چه ادبیات سخیفی علیه رئیس جمهور کشور صحبت می شود ولی ایشان زیاد وارد این بازی ها نمی شود. البته گاهی تک مضراب هایی می زند و پاسخ های مختصری می دهد که طرف مقابل را آتش می زند و می سوزاند ولی تعداد این حرفها کم و در حد همان تک مضراب است.

رئیس جمهور باید شخصیتی ملی داشته باشد و یک وزنه سیاسی باشد. من در جناح اصولگرا، فردی با این شاخصه ها اصلا نمی بینم. آنها هم وزن روحانی نیستند.

نوع ورود برخی دستگاههای نظارتی به پرونده املاک نجومی شائبه برانگیز بود. مثلا سازمان بازرسی کشور در روزهای اول رسانه ای شدن این پرونده حرفهایی زد و چند روز بعد چیزهای دیگری گفت. این ها خوب نیست. وقتی ابهامی در این سطح در کشور مطرح می شود باید پاسخ منطقی و مستدل و شفاف به آن داد تا اعتماد مردم از دست نرود. املاک نجومی واقعیت داشته باشد یا خیر باید به طور صریح و روشن مشخص شود.

وضع سلامتی آقای هاشمی خیلی خوب. من که برادر و بسیاری اوقات کنار ایشان هستم هیچ ناراحتی از ایشان ندیدم. ایشان هنوز هم پله های ساختمان را خیلی سریع بالا می روند.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها