آیت الله هاشمی رفسنجانی:

در مقطعی دانشگاه آزاد را به کسانی دادند که نتوانستند طی دو سال کاری بکنند

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر قوی بودن اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که براساس اساسنامه حسینیه ارشاد نوشته بود، گفت: در مقطعی آن را گرفتند، اما در عمل به کسانی دادند که در طول دو سال نتوانستند کاری بکنند.

در مقطعی دانشگاه آزاد را به کسانی دادند که نتوانستند طی دو سال کاری بکنند
کد خبر: 131528
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین -آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی و تقدیر از دانشجویان برتر دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور مسئولین، معاونین، استادان و جمعی از دانشجویان در سالن ورزشی واحد تهران شمال برگزار شد، با تبریک آغاز سال تحصیلی به دانشجویان و استادان، از حضور در یک واحد دانشگاهی ابراز خوشحالی کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به گزارش‌های رئیس واحد و رئیس دانشگاه آزاد و همچنین با تحسین مدیریت فرهنگی دکتر طه هاشمی، گفت: امیدواریم فعالیت‌ها براساس برنامه 5 ساله ادامه یابد تا دانشگاه به اهداف عالیه خود برسد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خصوص اهمیت علم، به سوابق مطالعات خویش در منابع اسلامی اشاره کرد و گفت: جوهره انسانی و مایه تفاوت انسان با دیگر مخلوقات، همین است که بشر با دانش همراه است.

ایشان افزود: انسان خود را به خداوند نزدیک می‌کند و خداوند هم انسانی را دوست دارد که هر روز خود را یک گام به خدا نزدیک‌تر می‌کند.

رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، با قرائت سوره «عصر»، به تشریح تفسیری آیات آن پرداخت و گفت: خداوند دانش و اخلاق را همراه با ایمان دانست که راه رسیدن آن «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر» است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبر را برای برنامه زندگی انسان مهم توصیف کرد وگفت: در آیات متعدد قرآنی بر صبر تأکید شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به «خسران» در سوره والعصر، گفت: این همان است «که هر دم از عمر می‌رود نفسی/ چون نگه می‌کنی نمانده بسی» چون هر لحظه از عمر را از دست می‌دهیم و به خدا نزدیک نمی شویم.

ایشان با توضیح درباره ماهیت خوشی‌ها و شادمانی‌‌های دنیوی و اخروی، گفت: خوشی‌های اخروی پایدار است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با یادآوری برخی اتفاقات پس از پیروزی انقلاب که مانع حرکت کشور به سوی پیشرفت بود، گفت: به خاطر شورش‌ها و ناامنی ها، دانشگاه‌ها تعطیل شده بودند و در مرحله بعدی جنگ شروع شده بود، در حالی که می‌دانستیم کشورهایی موفق هستند که در علم و دانش پیشرفت کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان شرایط علمی و تحصیلی جوانان و وضعیت دانشگاه‌ها در نخستین سالهای اول پیروزی انقلاب، گفت: به فکرم رسید که باید از اقیانوس مردمی استفاده کنیم، چون پدران و مادران حاضر بودند هزینه کنند تا فرزندانشان تحصیل کنند.

ایشان با یادآوری آیات مربوط به اهمیت و جایگاه علم، گفت: نمی توانستیم در انقلاب اسلامی باشیم و جوانان ما درس نخوانند، اما مانع استفاده از امکانات مردمی، دولتی کردن امور بود که تفکرش در مجلس و دولت قوی بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان شرح مذاکرات خویش با امام برای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی امام راحل گفتند: شروع کنید، گفتم: فضا به گونه‌ای است که نمی‌گذارند. امام(ره) فرمودند: آن با من که هم پول بابرکتی دادند و هم اعلام کردند که راه افتاد و کارها شروع شد.

رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، با تشریح شرایط اولیه دانشگاه و روند پیشرفت آن، گفت: از یک ساختمان استیجاری شروع کردیم و الان به جایی رسیدیم که واحدهای بسیار بزرگ در سراسر کشور داریم.

ایشان با ابراز رضایت از دستاوردهای دانشگاه، به طرح تجمیع دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و با بیان ویژگی‌های مثبت آن، گفت: در داخل و خارج دانشگاه‌های زیادی را دیدم و الان می‌بینم ساختمان‌های آموزشی و آزمایشگاهی و پژوهشی خوبی ساخته شده که امروز از یک نمونه بازدید کردیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان برنامه‌های آینده طرح تجمیع دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: برای استفاده از امکانات و رفاه علمی و آموزشی استادان ادامه می‌یابد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «رضایت علمی مردم» را هدف اصلی تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: مردم شهرهای دور که فکر دانشگاه داشتن را نداشتند، وقتی کارهای ما را دیدند، آمدند و تقاضا کردند که ما هم موافقت کردیم. چون با هدف ما سازگار بود که می‌خواستیم علم به خانه مردم برود.

ایشان توسعه تحصیلات علمی و دانشگاهی خانم‌ها را از دیگر برنامه‌ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: خانم‌های ایرانی ثابت کردند که از هوش و استعداد خوبی برخوردارند در هر سابقه علمی، از آقایان جلو می‌زنند.

رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، با برشمردن اثرات تحصیلات خانم‌ها، گفت: اولاً کسی که تحصیل کرد، در خانه نمی‌ماند و ثانیاً اگر بماند، یک مادر تحصیلکرده، فرزندان بسیار خوبی تربیت می‌کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به جلسه سران وقت برای تشکیل هیأت مؤسس و توضیح درباره اعضای آن، گفت: دیگر اعضا سران گفتند که ما وقت نمی‌کنیم و به من مسؤولیت دادند که کارها را پیش ببریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر قوی بودن اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که براساس اساسنامه حسینیه ارشاد نوشته بود، گفت: در مقطعی آن را گرفتند، اما در عمل به کسانی دادند که در طول دو سال نتوانستند کاری بکنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش کمّی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور و حتی در بعضی از کشورها پرداخت و گفت: 53 درصد فارغ التحصیلان مقاطع عالی کشور از دانشگاه آزاد اسلامی هستند که افتخار انقلاب اسلامی است.

ایشان با توضیح روند تدوین، تصویب و ابلاغ سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز، توسط مجمع تشخیص و رهبری، گفت: ویژگی آن توسعه دانش محور است که بهترین گزینه برای دانش‌محوری کشور، دانشگاه‌ها هستند.

رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، با تبیین برنامه دانشگاه برای پرداخت وام به دانشجویان، استادان و مخترعان و مبتکران در شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: یکی از مبانی کارهای ما کم کردن مشکلات مردم است و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان گسترش یابند، اشتغال آفرینی رونق می‌گیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تجاری سازی طرحها و ابتکارات مخترعان جوان دانشجو و استادان را در قالب تأسیس شرکت‌های دانش بنیان ممکن دانست و گفت: صنعت و کشاورزی ما براساس دانش و مشکل بیکاری جوانان بسیار کم می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تبریک مجدد آغاز سال تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان، معلمان و استادان دانشگاه‌ها، به امنیت مثال زدنی ایران در منطقه نا امن اشاره کرد و گفت: جوانان ما باید درس بخوانند و حکومت هم باید براساس مکتب اسلام همه کارها را به مردم بسپارد که همه چیز را به خوبی پیش می‌برند.

در آغاز این مراسم، آقایان دکتر صفانیا، رئیس واحد تهران شمال، دکتر طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و دکتر میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، گزارشی از حوزه‌های مسؤولیت خویش ارائه کردند و دو نماهنگ مربوط به پروژه‌های عمرانی دانشگاه و روند انتخاب دانشجوی نمونه پخش شد.

دکتر میرزاده در این مراسم، ضمن بیان برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، بر توجه به اسناد بالادستی تأکید کرد و گفت: علاوه بر واحدهای داخلی، در حال حاضر حدود 10 هزار دانشجوی خارج از کشور داریم.

ایشان توجه به طرح‌های عمرانی را یکی از دستاوردهای دانشگاه دانست و گفت: روزی که آمدیم دو میلیون و 500 هزار مترمربع طرح نیمه کاره داشتیم که تاکنون یک میلیون و 600 هزار متر مربع از طرح‌ها به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم، همچنین از 11 دانشجوی برتر دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر شد که لوح تقدیر و جوایز خویش را از دست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دریافت کردند. همچنین استادان و مسؤولان واحد تهران شمال هدیه‌ای را به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تقدیم کردند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها