کد خبر: 134322
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

ویژه/اقدام عجیب «ایرانسل» در ثبت سیم کارت های بی هویت/ نیازی به فروشنده و مالک سابق سیم کارت نیست!

موضوع ثبت سیم کارت های فاقد هویت آنجا حساس می شود که اگر شما سیم کارت و شماره موبایل فردی را همراه داشته باشید، می توانید با داشتن کارت ملی، آنرا به نام خود بزنید و نیازی به حضور مالک قبلی سیم کارت یا فروشنده سیم کارت نیست.

ویژه/اقدام عجیب «ایرانسل» در ثبت سیم کارت های بی هویت/ نیازی به فروشنده و مالک سابق سیم کارت نیست!
کد خبر: 134322
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۲۳:۰۰:۰۰

بررسی آماری نشان می‌ دهد به ازای هر ایرانی بالای ۱۵ سال، سه سیم کارت در کشور وجود دارد. آمارهای موجود از وجود ۱۵۰ سیم کارت در کشور حکایت دارد که تنها حدود ۷۹ میلیون سیم‌ کارت یعنی کمی بیشتر از ۵۰ درصد این سیم‌ کارت ‌ها فعال هستند.

از یکسال پیش تاکنون و با توجه به افزایش مشکلات اجتماعی و فرهنگی ناشی از فقدان مالک مشخص، مسئولان مربوطه بارها بر احراز هویت مالکان سیم کارت های تلفن همراه در کشور تاکید کرده اند و آنطور که وزیر ارتباطات می گوید طی یکسال گذشته ۵۰ میلیون سیم کارت ساماندهی شده اما تا یکماه گذشته ۱۰ میلیون سیم کارت بی هویت باقی مانده اند.

در این میان با اعلام فرصت یکماهه برای تعیین تکلیف این سیم کارت ها، تا کنون صاحبان ۴ میلیون سیم کارت اقدام به تکمیل این فرآیند کرده اند اما همچنان ۶ میلیون سیم کارت در کشور بدون هویت هستند که بنابر وعده مسئولان، از فردا غیرفعال خواهند شد.

در این میان، یکی از اپراتورهایی که حجم قابل توجهی از سیم کارت های بی هویت را به خود اختصاص داده، ایرانسل است که البته بخش زیادی از علت این اتفاق، هدیه سیم کارت در طرح های مختلف این اپراتور به مشترکان است. ماجرا از آنجا برایمان حساس تر شد که یکی از کاربران ، با ارسال پیامی مدعی شد که با مراجعه به یکی از مراکز ثبت هویت سیم کارت های ایرانسل، متوجه شده روند انجام این کار با خلأهای قانونی همراه است.

این موضوع باعث پیگیری بیشتر صبحانه شد و خبرنگار ما با مراجعه به بازار چارسو و ایستگاه مترو امام خمینی (ره) نسبت به بررسی صحت و سقم ادعای کاربر مذکور اقدام کرد. نکته جالب آنجاست که بر اساس اعلام اپراتورهایی که در باجه های مربوطه، اقدام به انجام کارهای اداری ثبت هویت مالکان سیم کارت ها می کردند، تنها مدارک لازم برای ثبت هویت شامل کارت ملی، شماره موبایل مربوطه و اصل سیم کارت است.

این موضوع آنجا حساس می شود که اگر شما سیم کارت و شماره موبایل فردی را همراه داشته باشید، می توانید با داشتن کارت ملی، آنرا به نام خود بزنید و نیازی به حضور مالک قبلی سیم کارت یا فروشنده سیم کارت نیست.

البته برای اطمینان بیشتر، خبرنگار این موضوع را مشخصا از 2 باجه فعال در تهران پیگیری کرد که جواب هر دو فرد پاسخگو یکی بوده و آنها اعلام میکردند نیازی به حضور مالک قبلی یا خریدار نیست و شما می توانید با در اختیار داشتن مدارک مذکور، سیم کارت را به نام خود کنید!


مشاهدات نشان می دهد حتی فرم های مربوط به انتقال نیز توسط کارمندان ایرانسل پر شده و به جز اطلاعات هویتی و سیم کارت و شماره موبایل، اطلاعات خاص دیگری از فرد متقاضی دریافت نشده است.

اما اینکه مالک قبلی، چگونه باید اثبات کند که قصد فروش سیم کارت خود را نداشته و فرد جدید به هر دلیلی دسترسی به سیم کارت و شماره وی داشته و توانسته آنرا رسما و قانونا به نام خود کند و همچنین چگونه می توان از ایرانسل شکایت و این رویه غلط را ابطال کرد، مشخص نیست.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها