کد خبر: 134690
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۰ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

آیت الله در میان سیل عظیم دوستدارانش به سوی خانه ابدی بدرقه شد

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام صبح امروز در جمع میلیون ها هوادارش تشییع و در خانه ابدی آرام گرفت. میلیون ها نفر از مردم سراسر کشور برای تشییع پیکر آیت الله به خیابان های اطراف میدان انقلاب آمده بودند در سوگ او شرکت کنند.

آیت الله در میان سیل عظیم دوستدارانش به سوی خانه ابدی بدرقه شد
کد خبر: 134690
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۰ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین- امروز دانشگاه تهران و خیابان های اطراف تصاویری متفاوت از دیگر گردهمایی نظام جمهوری اسلامی را به خود دید. میلیون ها نفر برای تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی آمده بودند. زن و مرد و پیر و جوان ، از کوچک و بزرگ ، همه و همه آمده بودند تنها برای تسلی خود در فقدان آیت الله... همانی که یار دیرین امام بود و همسنگر رهبری. همانی که همه دنیا برایش پیام تسلیت دادند. همان آیت اللهی که برای حفظ و بقای انقلاب خون دل ها خورد. همان هاشمی رفسنجانی که امام برایش گفته "هاشمی زنده است چون نهضت زنده است" اما حالا دیگر هاشمی نیست ، هاشمی به دیار باقی شتافت. هاشمی رفت و کوله باری از تجربه به جای گذاشت ، هاشمی رفت و شاید ناگفته های زیادی با خود به همراه برد.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس اسبق، رئیس جمهوری اسبق و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران در سن82 سالگی بدلیل عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. همین خبر کافی بود تا میلیون ها ایرانی برای تشییع پیکرش به دانشگاه تهران بیایند.






***دیشب بارانی باریده بود و زمین ها نمناک بود... از همان ساعات ابتدایی چیزی حدود 6000 نفر از مردم مقابل سردر دانشگاه تهران جمع شدند. کم کم بر تعداد جمعیت افزوده می شد. هرچه به ساعات اقامه نماز از سوی رهبر معظم انقلاب نزدیک تر می شدیم بر تعداد مردم هم افزوده می شد.
*** پیکر آیت الله به همراهی مهدی هاشمی با آمبولانسی به سوی دانشگاه حرکت کرد. ساعت 8/30 همزمان با رسیدن آمبولانس خانواده آیت الله هم سوار بر اتوبوسی به مراسم اقامه نماز رسیدند.
***سرتاسر خیابان انقلاب پلاکاردهای تقدیر و تجلیل از آیت الله هاشمی رفسنجانی نصب شده بود. در دستان مردم هم عکس های آیت الله بود. یکی عکسی بر سینه چسبانده بود و آن یکی شعارهای هاشمی را در دست گرفته بود. جوان دیگری پلاکاردی در دست داشت و عملکرد هاشمی را رتبه بندی شده بر آن نوشته بود. عده ای می گریستند و به سوی دانشگاه حرکت می کردند.
*** جمعیت شعار می دادند" عزا عزاست امروز روز عزاست امروز جمهوری اسلامی صاحب عزاست امروز" ، " هاشمی راهت ادامه دارد" "، "روحانی، خاتمی، تسلیت تسلیت"، "عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، هاشمی مبارز پیش خداست امروز" " هاشمی درود رهبر ما بدرقه راه تو"، "عزا عزاست امروز، هاشمی عزیز ما پیش خداست امروز" ، "عزا عزاست امروز هاشمی مبارز پیش خداست امروز"، "بهشتی، مهمان برایت آمده، هاشمی خدانگهدار تو" "حسین حسین شعار ماست هاشمی افتخار ماست"
***ماشین های تشریفات هم یکی پس از دیگری از میان خیل عظیم جمعیت با زحمت عبور می کردند تا به نماز برسند. در این میان گفته شد که سید حسن خمینی هم در تلاش بوده تا به نماز برسد اما گویا بدلیل ازدحام جمعیت از این مهم بازماند.



*** آنسوتر، نزدیک تر به سر دانشگاه چهره هایی آشنا به چشم می خورد. از مصطفی تاجزاده، محمدرضا عارف، بهزاد نبوی، فیض الله عرب سرخی ، علی تاجرنیا تا نمایندگان مجلس. مجلسی های قدیم و جدید. وزرای دولت یازدهم ، برخی اعضای کابینه مرحوم آیت الله هاشمی هم دیده می شدند.
روحانی رئیس جمهور، لاریجانی رئیس مجلس، آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی، امامی کاشانی، علوی وزیر اطلاعات، رحمانی فضلی وزیر کشور، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل، سرلشکر جعفری فرمانده سپاه، علوی وزیر اطلاعات، نعمت زاده، ترکان، منتظری دادستان کل کشور، صفوی، امیر سیاری، بهزاد نبوی، محمدرضا خاتمی، حجت الاسلام طباطبایی، پرویز فتاح، علی‌عسگری، سالک، چیت‌چیان، ری شهری، مولوی عبدالحمید، قاسم سلیمانی، محمدباقر قالیباف، معصومه ابتکار، سردار وحیدی، بهروز نعمتی، محمدرضا خباز، مظفر، رمضان زاده، سورنا ستاری، جعفری دولت ابادی، مصطفی معین، سید علی خمینی، حائری شیرازی، سردار اشتری، هادی خامنه‌ایعلی مطهری، غلامعلی حدادعادل، مصطفی پورمحمدی، موحدی کرمانی، محمد فرهادی، صالحی امیری،قاضی زاده هاشمی و خیلی های دیگر به مراسم آمده بودند.
***مردم شعار می دادند و صوت قران هم از بلندگوها در سراسر خیابان انقلاب پخش می شد.



*** ساعت نزدیک 10 صبح بود.... جمعیتی میلیونی در خیابان های اطراف دانشگاه تهران حضور داشتند، از بلندگو اعلام شد که رهبر انقلاب برای اقامه نماز بر پیکر آیت الله حاضر شدند. ردیف اول ، روحانی، لاریجانی و آملی لاریجانی در کنار امامی کاشانی پشت سر رهبری نماز را اقامه کردند. در همه خیابان های اطراف هم مردم به نماز ایستادند... نماز میت اقامه شد. جمعیت لحظه به لحظه فشرده تر می شد و توان حرکت نبود.
*** مسئولین و مقامات با پیکر آیت الله وداع گفتند. آیت الله موحدی کرمانی بر پیکر آیت الله هاشمی گریست... محسن هاشمی هم آمد بالای سر پدر .... همه روح آیت الله را به صلواتی مهمان کردند و فاتحه خواندند.
*** اما آن بیرون غوغایی بر پابود. شعار می دادند و سوگواری می کردند. همه بی تاب دیدار بودند. سعی می کردند از میان جمعیتی راهی باز کنند و کمی جلوتر روند شاید چیزی ببیند. به سختی و به کندی راه باز می شد. گاه به گاه جمعیت شعار "لا اله الی الله" سر می دادند.
*** پیکر آیت الله بالای ماشین از دورها معلوم بود... جمعیت با سر دادن شعار عزا عزاست امروز به تشییع آیت الله پرداختند. صدای نوحه از بلندگوها بلند بود. شعارها مختلف بود.




*** رسانه های مختلف داخلی وخارجی برای پوشش خبری این اجتماع عظیم ومیلیونی به دانشگاه تهران آمده بودند.
*** گروه ها، احزاب و جریان های مختلف در دریای بیکران جمعیت حضور داشتند. هرکسی به نوعی و با شعاری به سوگواری برای آیت الله می نشست.
** آنچه از سوی مردم به نمایش گذاشته شد خود نشان اعتدال بود. چپ و راست، معتدل و تندرو پشت هم به سمت پیکر آیت الله حرکت می کردند و شعارهای دلخواه می دادند.
*** هلی کوپتر نیروی انتظامی هم بر فراز آسمان می چرخید و تصاویر هوایی از خلق این حماسه بزرگ می گرفت.
*** حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع آیت الله به گفته بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی بعد از تشییع امام راحل شاید کم نظیرترین اتفاق است.
*** از میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم نام برده شد. جمعی از مردم خواهان رفع حصر بودند و این را در شعارها مطرح می کردند.
*** پیکر آیت الله ساعت ها در میان جمعیت میلیونی تشییع شد. عمامه سفید از آن بالا نشانه بود.هر کس از هر گوشه ای به آن دورها نگاه می کرد به کنار دستی می گفت... رسیدند آمدند... عمامه آیت الله مشخص است...
*** پل کالج مملو از جمعیت بود. پل روی خیابان جمهوری هم همین حال را داشت. بالاخره ماشین حامل پیکر آیت الله به خیابان جمهوری رسید و از آنجا با آمبولانس به سمت مرقد امام راحل حرکت کرد.




***حرم هم همزمان با دانشگاه تهران آماده مراسم بود... مردم آنجا هم از ساعات اولیه حضوری پرشور داشتند. پیکر آیت الله با کندی و سختی وارد حرم شد. آنجا بر دوش مردم قرار گرفت و به سمت ضریح حرکت کرد. اما بدلیل ازدحام بیش از انتظار جمعیت این اتفاق با دشواری انجام شد.






*** اعضای خانواده آیت الله و بسیاری از مقامات و مسئولین در کنار مرقد امام راحل منتظر پیکر آیت الله هاشمی بودند.
*** موقع خاکسپاری ،حال آیت الله صانعی و آیت الله امامی کاشانی نامساعد شد و با رسیدگی وزیر بهداشت این بزرگان به مراسم بازگشتند. فاطمه هاشمی دختر ارشد آیت الله هم از حال رفت.
*** پس از پایان مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر امام خمینی (ره) ، هنگام خروج خانواده ایشان از حرم مطهر مردم با سردادن شعارهای« هاشمی هاشمی تسلیت تسلیت » آن‌ها را تا درب خروجی حرم مطهر امام خمینی (ره) همراهی کردند.
*** همه عزاداری می کردند و به سوگ نشسته بودند مراسم خاکسپاری در کنار مرقد امام راحل همانی که هاشمی از ابتدای نهضت یار و یاورش بود انجام شد.
*** آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در کنار مرید و مرادش آرام گرفت.



اعتمادآنلاین برای مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی علو درجات الهی را از خداوند منان مسئلت می نماید...
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها