کد خبر: 134726
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

خاطره منتشر نشده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره شورای انقلاب

یک فیلم مربوط به خاطره منتشر نشده از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره شورای انقلاب منتشر شد.

خاطره منتشر نشده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره شورای انقلاب
کد خبر: 134726
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- با اوج گیری نهضت اسلامی در سال ۵۷، اندیشه شکل‌گیری "شورای انقلاب" در میان روحانیون مبارز پدید آمد و در سفر شهید مطهری به پاریس، این طرح با امام(ره) در میان گذاشته شد.

حضرت امام(ره) نیز در ۲۲ دی‌ماه ۱۳۵۷، فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند که در بخشی از این فرمان آمده بود: «به موجب حق شرعی و بر اساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام "شورای انقلاب اسلامی" مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق، موقتا تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد...»

اعضای اولیه این شورا، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، شهید باهنر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مهدوی‌کنی، مهدی بازرگان و چند تن دیگر بودند.

"آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" در دوران حیاتش به بیان خاطرات خود در "مرکز اسناد انقلاب اسلامی" پرداخت که بخشی از این خاطرات در رابطه با تشکیل شورای انقلاب بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطره‌ای که فیلم آن به تازگی منتشر شده درباره شورای انقلاب گفته است:

شورای انقلاب واژه‌ای است که در ادبیات آن روز، در بین نیروهای انقلابی تعبیر خوبی بود از ساختار نهایی نیروهای انقلاب. بنده هم از آذر ۵۷ از زندان آزاد می‌شوم. آذر تا بهمن فاصله چندانی ندارد. وقتی که من بیرون آمدم اوج مبارزات مردمی بود و دولت‌های شاه‌ساخته کاری از پیش نمی‌برد. درگیری‌ها خیلی جدی بود و ما هم دیگر غرق کارهای اجرایی مبارزه شدیم. پیش از اینکه امام رسما شورای انقلاب را تصویب و اجرا کنند ما خودمان همین‌طور به طور طبیعی فرهنگ مبارزه آن زمان، تعبیر شورای انقلاب را داشتیم. از این جریان‌ها و افرادی که یک نوع هماهنگی و اعتمادی بین‌مان بودجلساتی داشتیم که خودمان به آن شورای انقلاب می‌گفتیم. ما افرادی بودیم که سال‌ها با هم کار کرده بودیم؛ شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، آقای موسوی اردبیلی، من، آقای مهندس بازرگان، آقای طالقانی و دکتر سحابی. افراد دیگری هم بالاخره در این سطح بودند. در این مدت من و آقای طالقانی که در زندان بودیم، رهبری انقلاب هم یعنی آقای خامنه‌ای با همین جمع ما بودند منتها ایشان مشهد بودند، جلسات ما در تهران بود. شورای رسمی هم نبود که انتخاب کرده باشیم؛ همین اجتماعی که دور هم می‌نشستیم برنامه ریزی می‌کردیم برای مبارزه، تظاهرات، هزینه‌ها، کمک‌ها و کارهایی که جاری بود، خودمان به عنوان شورای انقلاب می‌شناختیم. آنهایی هم که گاهی دستوری داده می‌شد قبول می‌کردند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها