کد خبر: 136674
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

یک عضو هیات رئیسه مجلس در گفت و گو با اعتمادآنلاین:

بیش از 400 سوال در انتظار اقدام هیات رئیسه؛ بررسی تحقیق و تفحص ها و سوالات تا پایان مجلس دهم طول می کشد

یک عضو هیات رئیسه اظهارداشت: حجم تحقیق و تفحص ها، سوالات و استیضاح ها بالا و غیر طبیعی است. مشخص نیست که بتوانیم تحقیق و تفحص و سوالهایی که در حال حاضر به هیات رئیسه مجلس ارائه می شود را تا پایان دوره در صحن علنی طرح کنیم.

بیش از 400 سوال در انتظار اقدام هیات رئیسه؛ بررسی تحقیق و تفحص ها و سوالات تا پایان مجلس دهم طول می کشد
کد خبر: 136674
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین-علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس در گفت وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین با اشاره به حجم بالای تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال از وزرا در مجلس،‌ گفت: تحقیق و تفحص ها، سوالها و استیضاح ها اگر چه از حقوق نمایندگان است و بعد نظارتی مجلس نیز نسبت به بعد قانون گذاری اش ضعیف تر است اما یک مقدار غیر طبیعی به نظر می رسد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد تحقیق و تفحص ها و سوالات بیش از حد است دلیل آن را نمی دانم. اما حتما مشکلاتی است که نمایندگان با دستگاهها دارند. سو مدیریت ها، سو تدبیر ها، دلیل سوالها و تحقیق و تفحص نمایندگان است. البته غیر از تحقیق و تفحص و سوال در آیین نامه داخلی موادی وجود دارد که می تواند کارکرد نظارتی را داشته باشد اما کمتر از آن استفاده می شود. مانند بند 1 ماده 49 که این اختیار را به نماینده می دهد و شبیه تحقیق و تفحص است که اگر سوء مدیریت و سوء تدبیر وجود داشته باشد می توانند از آن استفاده کنند. ماده 233 نیز این اختیار را می دهد که راجع به دستگاهها گزارشی را به صحن علنی بیاورند و ارائه دهند.
این عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: طبیعی است که وقتی تعداد سوالها، استیضاحها و تحقیق و تفحص ها زیاد باشد مجلس ظرفیت طرح آنها را ندارد. در حال حاضر حدود 400 سوال از سوی نمایندگان به هیات رئیسه ارائه شده و اگر بخواهیم هر هفته و یا هر جلسه سوال بپرسیم، بررسی این حجم از سوالات حداقل یک سال دیگر طول می کشد. من فکر نمی کنم که ظرفیت زمانی تا پایان دوره اجازه طرح سوال و تحقیق و تفحص هایی که در حال حاضر به هیات رئیسه تقدیم می شود را در صحن علنی داشته باشد . البته ممکن است اجازه بررسی را بدهد اما اجازه طرح را نمی دهد.
وی در خصوص آخرین تحقیق و تفحصی که تقدیم هیات رئیسه مجلس شده، تصریح کرد: ممکن است بسیاری از تحقیق و تفحص ها جنبه منطقه ای و محلی داشته باشد. آخرین تحقیق و تفحص هم بحث واگذاری پتروشیمی کرمانشاه بوده که به کمیسیون انرژی ارجاع دادیم و کمیسیون باید طی مراحلی طولانی بررسی کند. بعد از بررسی کمیسیون، تحقیق و تفحص به صحن می آید و اگر در صحن رای آورد کارگروهی تشکیل می شود تا این تحقیق و تفحص را بررسی کنند. مراحل تحقیق و تفحص نسبت به سوال یا استیضاح از نظر زمانی طولانی است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها