کد خبر: 137478
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

صوفی در گفت و گو با اعتمادآنلاین:

سه نفر از چهره های شاخص اصلاح طلب برای شوراها تایید نشده اند/ اصولگرایان وضعیت تعدد کاندیداها را با رایزنی شورای نگهبان مهندسی می کنند/ لاریجانی جمنا را قبول ندارد

کاندیدای سایه را آقای روحانی مشخص کرد/ بعید می دانم کاندیداهای ثبت نامی اصلاحات و اعتدال قصد رقابت با روحانی را داشته باشند/ممکن است که اصولگرایان با اعمال نفوذ رضایت دهند شورای نگهبان مشکل عدم اجماع را حل کند/احمدی نژاد به دلیل اینکه رییس جمهور بوده ممکن است که تایید صلاحیت شود/قالیباف و رئیسی باهم رقابت نمی کنند

سه نفر از چهره های شاخص اصلاح طلب برای شوراها تایید نشده اند/ اصولگرایان وضعیت تعدد کاندیداها را با رایزنی شورای نگهبان مهندسی می کنند/ لاریجانی جمنا را قبول ندارد
کد خبر: 137478
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای عالی اصلاح طلبان در گفت وگو با اعتمادآنلاین، می گوید که اگر چه قالیباف و رئیسی هر دو در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند اما در نهایت رقیب همدیگر نخواهند بود و یکی به نفع دیگری کنار خواهد رفت.

او همچنین معتقد است که خیلی از کسانیکه کاندیدا شدند چه از میان اصلاح طلبان و چه اصولگرایان و چه از طیف احمدی نژاد خیلی بعید است که تایید صلاحیت شوند. و تنها احمدی نژاد به دلیل اینکه رییس جمهور بوده ممکن است که تایید صلاحیت شود اما تایید بقایی بسیار ضعیف است.


مشروح گفت و گو با صوفی به شرح زیر است:

با توجه به کاندیداهایی که ثبت نام کرده اند، چینش و صف آرایی جناح ها در انتخابات ریاست جمهور دوره دوازدهم را چطور ارزیابی می کنید؟
کاندیداهای مختلفی ثبت نام کردند و در این بین آقای احمدی نژاد مدعی است که انتخابات سه قطبی شده است و بنده نیز معتقدم انتخابات سه قطبی است. یک سوی آن آقای رئیسی به عنوان کاندیدای اصولگرایان است و سمت دیگر هم آقای احمدی نژاد است که خودش هژمونی خاصی است و یک سمت هم آقای روحانی است. البته در کنار آقای روحانی آقای جهانگیری را داریم که به عنوان کاندیدای سایه هستند.

افراد دیگری همچون آقایان کواکبیان، محمد هاشمی، هاشمی طبا و... نیز ثبت نام کرده اند، آیا در صورت تایید صلاحیت نقش کاندیدای پوششی را دارند؟
بله این افراد هم ثبت نام کرده اند، اما به عنوان کاندیدای سایه محسوب نمی شوند، به دلیل اینکه کاندیدای سایه را آقای روحانی باید مشخص می کرد و با رایزنی که انجام شده می توان گفت تنها فردی که از سوی آقای روحانی به عنوان کاندیدای سایه مشخص شده آقای جهانگیری است. بقیه دوستان اصلاح طلب هم حضور دارند اما مشخصا نه به عنوان کاندیدایی که مورد نظر آقای روحانی باشند.

حضور افرادی که از جریان اعتدال و یا اصلاحات کاندیدا شدند را شما چطور ارزیابی می کنید؟ آیا برنامه ریزی خاصی برای این افراد در جریان اصلاحات و اعتدال وجود دارد؟ تکلیفشان چه خواهد شد؟
مواضع آنها شخصی تلقی می شود چرا که به هر حال اصلاح طلبان کاندیدای خودشان را اعلام کردند و کاندیدایشان آقای روحانی است ضمن اینکه کاندیدای سایه هم مشخص است، بنابراین اصلاح طلبان دیگری که کاندیدا شده اند از موضع شخصی است نه از موضع جمع.

برگردیم به سوال اول، آرایش انتخاباتی را چطور می بینید؟
آرایشی که الان می بینیم به این صورت است که آقای احمدی نژاد فارغ از اصولگرایی یک رای مستقلی از توده ی مردم را برای خود متصور است، آقای رئیسی هم به صورت سیاسی و جریانی رای اردوگاه اصولگرایی را برای خود می داند. در عین حال اصولگرایان یکپارچه نیستند و به اجماع نرسیده اند و این تصمیم از طرف یک جمع خاصی به نام "جمنا" گرفته شده و آقای لاریجانی در مقابل آن موضع دارد و این جمعیت را قبول ندارد. به نظر می رسد لاریجانی و طیف اصولگرای اعتدالی طبعا از آقای روحانی حمایت خواهند کرد. آقای ناطق نوری هم قاطعانه از آقای روحانی اعلام حمایت کردند. بنابراین در اردوگاه اصولگرایان یک انسجام و اجماع بر روی یک کاندیدای واحد نمی بینیم.

به عنوان کاندیدای سایه، چه اقداماتی قرار است از سوی آقای جهانگیری در عرصه انتخابات انجام شود؟
زمانی که می گوییم کاندیدای پوششی یعنی کاندیدایی که برای پشتیبانی از کاندیدای اصلی درپروسه انتخاباتی آمده است. به هر دلیل طبیعی و غیر طبیعی که ممکن است برای یک انسان پیش بیاید احتمال دارد آقای روحانی از انتخابات باز بماند. بنابراین معنای کاندیدای پوششی این است که آن کاندیدای اصلی را حمایت می کند و طبعا در مناظره ها و تبلیغات حمایت های خود را از کاندیدای اصلی خواهد داشت.

با توجه به صف کشی طولانی مخالفان آقای روحانی در ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری، اینکه برخی افراد از سوی جریان اعتدال و اصلاحات کاندیدا شدند آیا به نفع آقای روحانی خواهد بود؟
می تواند مفید باشد. به هر حال اگر آن دوستان بتوانند تایید صلاحیت شوند و در تبلیغات انتخاباتی حضور پیدا کنند چون مشی آنها مشی اصلاح طلبانه است به نفع آقای روحانی خواهد بود. بعید هم می دانم که این کاندیداها قصد رقابت با آقای روحانی را داشته باشند و به احتمال قوی در نهایت تابع تصمیم جمعی اصلاح طلبان خواهند بود و این افراد در مناظره ها هم می توانند در کنار آقای روحانی قرار بگیرند و شعاع تخریب ها را کم کنند و بتوانند سپری باشند در مقابل موجی از تخریب هایی که متوجه آقای روحانی خواهد بود.

ثبت نام اکثریت جمنایی ها با توجه به اینکه آقای رئیسی و آقای قالیباف اعلام کردند که به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شده اند را چطور ارزیابی می کنید؟ می توان این موضوع را به نوعی فرار از زیر چتر اصولگرایی به دلیل شکست های آنها در انتخابات های اخیر دانست؟
جمنا نتوانست کل اصولگرایان را نمایندگی کنند. در میان اصولگرایان آقایان رئیسی و قالیباف خود را محدود به این جبهه نمی دانند و معتقدند که مجموعه اصولگرایان می توانند به عنوان حامی آنها باشند و خود را فراتر از این جمعیت می دانند. بنابراین خیلی معقولانه و منطقی است که این دو خود را کاندیدای این جمع ندانند تا فقط از ظرفیت این جمعیت استفاده کنند و در مقابل سایر اصولگرایان اعلام رقابت کنند. ممکن است آنها هم کاندیدایی داشته باشند اما اگر آنها در اردوگاه و جبهه اصولگرایی به اصطلاح فرا جناحی عمل کنند طبعا می توانند از حمایت بیشتری برخوردار باشند و به طور کل خودشان را کاندیدای اصولگرایان بدانند نه جمنا.

یعنی به دلیل شکست اصولگرایان در انتخابات اخیر اعلام نکردند که به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد؟
در این تردیدی نیست که اینها- قالیباف و رئیسی- در اردوگاه اصولگرایان تعریف می شوند. و کاندیدای اصولگرایان هستند. اینها نگفتند که ما کاندیدای اصولگرایان نیستیم بلکه گفتند مستقل هستیم منظور مستقل از این جمع-جمنا- است و کاملا مشخص است که اینها مستقل از اصولگرایان نیستند.استقلال وارد شدن آنها به معنای این نیست که نه اصلاح طلب هستیم و نه اصولگرا و من از شرکت مستقل در انتخابات ریاست جمهوری این برداشت را دارم که مستقل از جمنا حضور خواهند داشت و نه اصولگراها.

شما اشاره کردید که آقای احمدی نژاد یکی از قطب های انتخابات خواهند بود، فکر می کنید که اگر تایید صلاحیت شوند تا آخر در انتخابات می مانند؟
قطعا آقای احمدی نژاد از کسانی است که تا آخر در انتخابات می ماند.

افراد دیگری که در انتخابات ثبت نام کردند فکر می کنید تا آخر در انتخابات می مانند؟
بین رئیسی و قالیباف ممکن است یک تفاهمی بوجود بیاید و قالیباف به نفع رئیسی کنار برود یا اینکه ببینند در نظر سنجی ها چه کسی برتر است و اقبال عمومی نسبت به کدامیک از این دو فرد بیشتر است و سپس تصمیم بگیرند که چه کسی به نفع دیگری کنار برود ولی می توان پیش بینی کرد که این دو-قالیباف و رئیسی- با هم رقابت نکنند. اما کاندیداهای دیگر اصولگرایان نیز هستند. قرار شد 5 نفر از سوی جمنا ثبت نام کنند و در مورد آنها نمی شود اظهارنظر کرد چرا که آنها تحت عنوان جمنا ثبت نام کردند. آقایان قالیباف و رئیسی اعلام استقلال کردند. اما سایر کاندیداها به عنوان جمنا هستند و آنها هم فعلا اعلام کردند که در نهایت یک نفر خواهد ماند. منتها تجربه انتخابات ریاست جمهوری 92 هم پیش روی آنان است.
آقای روحانی هم تا آخر می ماند و کاندیدای پوششی قطعا بعد از مناظرات نمی ماند و انصراف می دهد. بعید می دانم سایر اصلاح طلبان در صورت تایید صلاحیت نیز به موازات آقای روحانی تا آخر بمانند.

بقایی چطور تا آخر می مانند؟
تایید صلاحیت بقایی خیلی بعید است و خیلی از دوستانی که کاندیدا شدند چه از میان اصلاح طلبان و چه اصولگرایان و چه از طیف آقای احمدی نژاد خیلی بعید است که تایید شوند. تنها احمدی نژاد به دلیل اینکه رییس جمهور بوده ممکن است که تایید صلاحیت شود اما تایید آقای بقایی بسیار ضعیف است.

کاندیداهایی که از سوی جمنا معرفی شده اند چطور؟ تایید صلاحیت خواهند شد؟
اینکه بگوییم همه کسانیکه از سوی جمنا کاندیدا شده اند تایید صلاحیت خواهند شد، بعید به نظر می رسد. هم ممکن است که اصولگرایان اعمال نفوذ کنند و اجازه ندهند تعدد کاندیداها زیاد شود و رضایت دهند شورای نگهبان مشکلشان را حل کند.
در نتیجه سعی کنند کاندیداهایشان را محدود کنند تا آرایششان متفرق نشود و این تصمیم را به عهده خودشان باقی نگذارند که همه را تایید کنند و بعد خود این افراد بخواهند مانند گذشته تصمیم بگیرند که بمانند یا بروند. بلکه از هم اکنون یک نوع مهندسی با اعمال نفوذی که اصولگرایان انجام می دهند، صورت گیرد.

این مهندسی مشکلی ندارد؟
خیر، آنها میان خودشان به تفاهم می رسند اما بعید می دانم که اصولگرایان ماندن یا رفتن از صحنه انتخابات را به عهده کاندیداها بگذارند. احتمالا به نوعی سعی خواهند کرد تا اجماعی را که نتوانسته اند تا الان به نتیجه برسانند و جامه ی عمل بپوشانند با این نوع مهندسی بتوانند تبعات سوعدم اجماع را کم کنند.

انتخابات شوراهای شهر و روستا هم همزمان با ریاست جمهوری برگزار می شود، لیست اولیه شوراها در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بسته شده است؟
خیر، نمی تواند بسته شود. تا تایید صلاحیت ها اعلام نشود نمی توان در این خصوص تصمیم گیری کرد. هنوز هسته ی غربالگری برای بسته شدن لیست تشکیل نشده و با تجربه ای که بنده از انتخابات مجلس دهم دارم اساسا یک چنین لیست از پیش تعیین شده ای وجود نخواهد داشت.

شما از رد صلاحیت ها خبر دارید؟
در حال حاضر در دوره یک هفته ای کار هیات نظارت هستیم که تا 31 فروردین تمام خواهد شد. بعد از آن صلاحیت ها را باید به فرمانداری بفرستند که یک روز مهلت آن خواهد بود و روز دوم فرمانداری صلاحیت ها را به کاندیدا ها اعلام می کند.
در مرحله هیات اجرایی یک چیزهایی مشخص شده گرچه آنها نتیجه کارشان را به بیرون اعلام نکرده اند اما رایزنی هایی صورت گرفته و اطلاعاتی که به بیرون درز کرده بیانگر آن است که یک تعدادی از کاندیداها تایید نشده اند.

شما از اسامی کسانی که تایید نشده اند اطلاعی ندارید؟
یک اطلاعی دارم ولی بهتر است که به دلیل حفظ حقوق همان افرادی که تایید نشده اند اعلام نکنم.

چند نفر از چهره های شاخص اصلاح طلب تایید نشده اند؟
تاجایی که بنده اطلاع دارم حداقل سه نفر از چهره های شاخص اصلاح طلب تایید صلاحیت نشده اند.



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها